Annons

Hjälp till nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

cocal

Ny medlem
Jag är intresserad av att börja fotografera, men ligger på absolut noll! Jag skulle vara tacksam för tipps på såväl vilken kamera man bör börja med, var man hittar bra priser, böcker och liknande för att lära sig fotografera.

Tack!

Ska du fota analogt eller digitalt?
Vill du kunna påverka bilden ?
Ska du kunna byta objektiv?
Vad får det kosta?

En bra inkörsport är A2 till det digitala.
Du kan dock ej byta objektiv.

Canon d20 och 300D är väl lovordade. Dock mer pengar.

Jocke

Om det handlar om ett begynnande intresse eller om man inte vet fall man kommer att bli så intresserad som man tror så går det att hitta lämpliga alternativ som är betydligt billigare än så åxå, lite beroende på vad man tänkt sig.

Du får gärna komma med lite mer info Kalle. Budget är väl, framför allt, intressant att veta om man ska komma med förslag på kamera.

Utan att veta vilken budget som finns till inköp av kamera så vågar jag påstå att en helt manuell kamera är ett bra köp.
När jag bestämde mig för att lära mig fotografi ordentligt så köpte jag mig en Canon AT-1 och ett objektiv med brännvidden 50 mm, ett så kallat normalobjektiv. Har för mig att paketet gick på drygt en tusenlapp då i början av 90-talet, och är förstås än billigare i dag. Det är inte så mycket ekonomin som gör att jag rekommenderar en helt manuell kamera, utan just möjligheten till manuella inställningar vilket ger en mycket bra och grundläggande känsla för ljuset och kombinationen bländare och slutare.

För tips på böcker: gå till biblioteket och kolla fotoavdelningen, finns massor. Jag tyckte själv att Adams "The Camera" var intressant, såväl som Ulf Sjöstedts böcker om fotokomposition.

/M

cocal skrev:
Jag är intresserad av att börja fotografera, men ligger på absolut noll! Jag skulle vara tacksam för tipps på såväl vilken kamera man bör börja med, var man hittar bra priser, böcker och liknande för att lära sig fotografera.

Tack!

Priser kolla http://se.pricerunner.com

Böcker... Fotos "Systemkameraskolan" är suverän att på ett mycket lättfatligt sätt få serverat slutartider, bländare, vidvinkel och tele! Det går säkert att beställa den från http://www.allersforlag.se

Jag rekommenderar dock att gå nån kvällskurs i foto, visst det brukar kosta nån tusenlapp eller två men det tycker jag det kan vara värt.

Om du ska köra analogt så finns det _massor_ av begagnat på tex blocket och liknande ställen.

Om du ska köra digitalt så tycker jag att man ska köra nånting som går att användas helt automatiskt, helt manuellt, möjlighet till manuell focus mm. Har du inte prylar sen innan och inte har hur mycket pengar som helst så kan man ju börja med nån lite mer avancerad digitalkamera.

Jag själv funderar på att skaffa en digitalkamera att komplettera min utrustning med, jag funderar på en Fuji Finepix S5500, har dock inte provat den bara läst om den. Det som gör att jag tycker att den kan passa mig, är att den har manuella inställningar, manuell fokus, mycket zoom, samt priset (ca 3500). Det som den inte har är blixtsko för extern blixt men jag tror inte jag kommer sakna det så jättemycket. Men som sagt, jag har bara läst om den, inte kännt på den i verkligheten och min budget är inte obegränsad:)
http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/221524/details

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar