Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp, Skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenkan00

Medlem
Hej!
Nu behöver jag åter igen eran expert hjälp :)
Jag är relativt grön inom foto fortarande, har haft min nikon d3000 i nästan exakt ett år men jag tar allt små steg framåt hela tiden :)
Nu är det så här att jag skulle vilja köpa en skrivare ganska billig (helst runt 2500 men inte mer än 3000)!
Jag har ingen aning vad jag ska kolla efter, det kravet jag har är att jag vill kunna skriva ut A3 format. När det gäller kvalitet är det klart att jag vill kunna skriva ut fina bilder (dick kanska jag inte har lika höga krav som er proffs).
Ett plus är att kunna skriva ut vanliga dokument också men det kanske man kan med alla fotoskrivare?

Jag har hittat några som jag har som förslag här:
HP officejet 7000
Brother Multimaskin MFC-5890CN A3 / Brother MFC-6490CW
Canon Pixma IX4000

vad ska man kolla på när det gäller nätverk?

Hoppas att ni vill hjälpa mig i denna djungel, Tack på förhand:)

Jag har personligen tröttnat på allt annat än färglaserskrivare, köpte en Color LaserJet CP2025 http://www.dustinhome.se/pd_5010443345.aspx. Den har inte nätverksanslutning (Ethernet, trådlöst etc.), du ansluter den till datorn med en vanlig USB-kabel. Skriver ut bilder helt ok på vanligt 100g A4 blankt kontorspapper.

Skickar alla mina bra bilder till www.crimson.se för att få riktig proffskvalitet på bilderna, oavsett om det är 10x15, 30x45 eller Canvas. Billigare, enklare och bättre än att försöka skriva ut själv.

Ja jag får hålla med där.

Det är billigare och ger högre kvalité, speciellt bättre hållbarhet, att beställa utskrifter från ett labb. Enda orsaken att köpa en såpass bra skrivare som jag ser det skulle vara att man inte hinner vänta på beställningen.

Dock var jag inte lik mig själv och köpte en Lexmark Pinnacle Pro 901 på mellandagsrean, det är en A4 bläckstråleskrivare i 3000 kr klassen. Bilderna jag fått från den hittills är inte i närheten av vad ens Extrafilm ger. Tanken var dock mest att ha den för att skriva ut text, men att ha möjlighet att skriva ut bilder av relativ hög kvalité om jag skulle känna för det.

Ja jag får hålla med där.

Det är billigare och ger högre kvalité, speciellt bättre hållbarhet, att beställa utskrifter från ett labb. Enda orsaken att köpa en såpass bra skrivare som jag ser det skulle vara att man inte hinner vänta på beställningen.

Dock var jag inte lik mig själv och köpte en Lexmark Pinnacle Pro 901 på mellandagsrean, det är en A4 bläckstråleskrivare i 3000 kr klassen. Bilderna jag fått från den hittills är inte i närheten av vad ens Extrafilm ger. Tanken var dock mest att ha den för att skriva ut text, men att ha möjlighet att skriva ut bilder av relativ hög kvalité om jag skulle känna för det.

Utskrifter från t.ex. en Epson pigmentskrivare har en livslängd på över 200 år. Normalt fotopapper kommer inte ens i närheten av 100 år och oftast inte ens mer än cirka 50..
Vad gäller pris så skall man nog inte jämföra priset på små 10X15 cm.
När det gäller kvalitet så behövs det en bra skrivare och en hel del kunskap. Har man det så har ett vanligt lab. inte en chans med vanliga maskingjorda kopior.

Senast ändrad:
Utskrifter från t.ex. en Epson pigmentskrivare har en livslängd på över 200 år. Normalt fotopapper kommer inte ens i närheten av 100 år och oftast inte ens mer än cirka 50..
Vad gäller pris så skall man nog inte jämföra priset på små 10X15 cm.
När det gäller kvalitet så behövs det en bra skrivare och en hel del kunskap. Har man det så har ett vanligt lab. inte en chans med vanliga maskingjorda kopior.

Får man en bra pigmentskrivare (som jag inte vet vad det är) för under 3000kr?

Eller finns det någon annan skrivare under 3K som spöar mina bilder upp till max 20x30cm från Crimson, i kvalitet, livslängd och pris/bild?

En sådan skrivare var/är Epson R800.Den skriver ut upp till A4 (210x297 mm) HP och Canon har också bra skrivare. Denna typ av skrivare har oftast 6-8 färgpatroner.
Livslängden på utskriften med rätt papper skall vara +200 år för Epson. Canon och HP brukar anges ha kortare livslängd. Någonstans på 100 år
När du väl lärt dig vad som krävs för bra utskrifter och använder bra skrivarprofiler så bör du komma upp i Crimsons kvalitet. Nu pratar jag om bilder de printat manuellt.
Fördelen med en egen skrivare är ju också att man lär sig hur man skall hantera den och förarbetet med bilden för att få önskat resultat.
Prismässigt lär du inte spara några pengar men den direkta återkopplingen av hur en bild blir vid utskrift är värt mycket.
Sedan skall erkännas att det kan vara en brant inlärningskurva i början.

En sådan skrivare var/är Epson R800.Den skriver ut upp till A4 (210x297 mm) HP och Canon har också bra skrivare. Denna typ av skrivare har oftast 6-8 färgpatroner.
Livslängden på utskriften med rätt papper skall vara +200 år för Epson. Canon och HP brukar anges ha kortare livslängd. Någonstans på 100 år
När du väl lärt dig vad som krävs för bra utskrifter och använder bra skrivarprofiler så bör du komma upp i Crimsons kvalitet. Nu pratar jag om bilder de printat manuellt.
Fördelen med en egen skrivare är ju också att man lär sig hur man skall hantera den och förarbetet med bilden för att få önskat resultat.
Prismässigt lär du inte spara några pengar men den direkta återkopplingen av hur en bild blir vid utskrift är värt mycket.
Sedan skall erkännas att det kan vara en brant inlärningskurva i början.

Hej!
Jag är faktiskt inte ute efter att spara pengar utan tycker bara att det skulle vara roligt och skriva ut sina egna bilder lite då och då (därför jag inte vill slösa ut jätte mkt pengar) och lära mig lite mer om utskrifter.
Vilken skulle du rekommendera av dem jag skrev där uppe?

tack för svaren :)

Det är svårt att hitta bra tester av billigare skrivare Dyrare skrivare finns det fler tester av.
Eftersom jag inte själv är i marknaden för en ny skrivare så kan jag inte uttala mig för dem du nämner.
Rent genereltt kan man påstå att Epson fortfarande ligger snäppet före, Canon och HP är också riktigt bra.
Epson Stylus Photo R800 är en riktigt bra fotoskrivare som ger väldigt fina utskrifter med lång livslängd, Jag har själv storebror som skriver A3+ och som jag nu använt under flera år och som fortfarande tuffar på utan problem.
Jag har också en Canon MP 560 som jag använder för dokumentutskrifter och enkel skanning. Den skriver också ut bilder riktigt bra men den kan inte konkurrera med Epson R1800.

Det är svårt att hitta bra tester av billigare skrivare Dyrare skrivare finns det fler tester av.
Eftersom jag inte själv är i marknaden för en ny skrivare så kan jag inte uttala mig för dem du nämner.
Rent genereltt kan man påstå att Epson fortfarande ligger snäppet före, Canon och HP är också riktigt bra.
Epson Stylus Photo R800 är en riktigt bra fotoskrivare som ger väldigt fina utskrifter med lång livslängd, Jag har själv storebror som skriver A3+ och som jag nu använt under flera år och som fortfarande tuffar på utan problem.
Jag har också en Canon MP 560 som jag använder för dokumentutskrifter och enkel skanning. Den skriver också ut bilder riktigt bra men den kan inte konkurrera med Epson R1800.

Okej, då är det alltså epson man ska kolla på i första hand:)
En liten fundering till, kan man skriva ut vanliga dokument på en fotoskrivare? Skiljer det jätte mycket kvalitetmässigt på en fotoskrivare och en multiskrivare som kan skriva ut foton?
kanske är jätte dumma frågor men jag är verkligen helt lost :)

Min Canon MP560 är en multifunktionsskrivare. Skälet jag har den är att den är mycket mer ekonomisk att skriva ut dokument på, kan skriva 2-sidigt enkel att hantera även för min dotter och har trådlös wifi.
När man skriver ut bilder på den blir det riktigt bra. Det som brister är att färgprofilerna inte ger exakt det man ser på skärmen och det är nog svårt att uppnå med bara 4 färger.
Detta förutsätter förstås att du har en kalibrerad skärm. Har du inte det så vet du ändå inte vad som är rätt.
Om du vill prova hur det är att skriva ut kan du ju börja med en Canon MP560. Jag är nöjd med min och ingen som jag skrivit ut bilder åt har blivit missnöjda.
Det är nog bara jag själv som hållit på med utskrifter i över 10 år som är petig och inte nöjd med att färgerna inte stämmer med min kalibrerade skärm.
Det klår Extrafilm i alla fall. Jag har bara testat deras utskrifter 2 gånger när man fått dem gratis. Där brukar färgerna bli lite hur som helst.

Min Canon MP560 är en multifunktionsskrivare. Skälet jag har den är att den är mycket mer ekonomisk att skriva ut dokument på, kan skriva 2-sidigt enkel att hantera även för min dotter och har trådlös wifi.
När man skriver ut bilder på den blir det riktigt bra. Det som brister är att färgprofilerna inte ger exakt det man ser på skärmen och det är nog svårt att uppnå med bara 4 färger.
Detta förutsätter förstås att du har en kalibrerad skärm. Har du inte det så vet du ändå inte vad som är rätt.
Om du vill prova hur det är att skriva ut kan du ju börja med en Canon MP560. Jag är nöjd med min och ingen som jag skrivit ut bilder åt har blivit missnöjda.
Det är nog bara jag själv som hållit på med utskrifter i över 10 år som är petig och inte nöjd med att färgerna inte stämmer med min kalibrerade skärm.
Det klår Extrafilm i alla fall. Jag har bara testat deras utskrifter 2 gånger när man fått dem gratis. Där brukar färgerna bli lite hur som helst.

Läste lite om den och den verkar duga fin fint åt mig till en början, men finns det någon "storebror" till den som kan skriva ut A3?

Jag hade förutsattsen att kunna skriva ut bra bilder upp till A4 och köpte en Epson R800. Lusläste massor av trådar, hade lite kontakt med Stefan Ohlsson och köpte olika papper och tankade profiler. Ägnade massor av timmar över att få utskrifter från Photoshop och att dessa skall se ut som på skärmen. Kom ganska långt men vilket bök och inte blir det speciellt billigt heller. Skrivaren rymmer 8 patroner och dessa kostar ca 150.-/st. Finns möjlighet att bygga om skrivaren så att den tar riktigt stora patroner med slangar men då måste du skriva ut regelbundet en hel del bilder.

Jag har gjort min resa men jag kommer inte att göra om den. Använder som så många andra här på FS Crimson och mitt lokala labb. Fungerar väldigt bra för min del. I undantagsfall skriver jag ut en bild medan kund väntar och då är det körkort/visum bilder - och det är verkligen inte många per år.

Så tyvärr mitt råd är att köpa en billig allround skrivare som täcker dina och familjens normala utskriftsbehov och använd t.ex. Crimson om det är många bilder, annars ett lokalt mini labb. Risken är väldigt stor att du kroknar på vägen till att hitta alla inställningar på skärm v.s. papper med profiler.

Det är inte så lätt som en del gör gällande.

Så här tycker jag:

1) Är man fotoamatör går det inte att motivera utskrift i egen regi med ekonomiska eller andra "hårda" fakta. Man skriver ut själv därför att det är kul, en del av hela fotoprocessen. Det ger helt enkelt en tillfredsställelse att ha en bild på väggen som jag fotat, printat och ramat alldeles själv. Att den kanske hade blivit billigare eller bättre från Crimson är oväsentligt.

2) Livslängd. Varför bry sig? När jag la golvvärme i källaren skulle plaströren hålla i "minst 50 år". När jag målar om huset så "håller det i minst 20 år". När jag köper ny bil får jag "3 års garanti". Allt detta är vi nöjda med. Däremot när det gåller utskrifter av våra amatörbilder, ja då skall vi helt plötsligt ha en garanti på 200 år! Jag är 50 bast, inte fasen bryr jag mig om mina utskrifter lever i nästa århundrade! Jag är glad om de står rycken i 10 år. Sedan är det i alla fall dags att hänga upp något nytt.

3) Olika märken. Epson är säkert det proffsens val nr 1. Jag har dock en känsla av att när det gäller billigare skrivare hänger Canon med bra. HP har jag själv dåliga erfarenheter av men det var ett par år sedan.

4) Laser??? Förstår inte hur man kan printa foton på en vanlig kontorslaserskrivare och vara nöjd med kvalitén. Det blir ju inte på långa vägar lika bra som en billig bläckstråleskrivare.

5) Multifunktion. Kan vara bra, de jag har använt (Canon) har haft en extra svart behållare för textutsrkift vilket gör dem något mer ekonomiska. Funkar kanon för vanliga utskrifter (men har man stora volymer är förstås en laser att föredra för text).

Kollade som hastigast specen på XI4000, den har bara 4 patroner. IX7000 verkar vara en nyare version med 6 färger. Vet inte vad den kostar, men det kan säkert vara ett bra val.

God fortsättning

Så här tycker jag:

1) Är man fotoamatör går det inte att motivera utskrift i egen regi med ekonomiska eller andra "hårda" fakta. Man skriver ut själv därför att det är kul, en del av hela fotoprocessen. Det ger helt enkelt en tillfredsställelse att ha en bild på väggen som jag fotat, printat och ramat alldeles själv. Att den kanske hade blivit billigare eller bättre från Crimson är oväsentligt.

2) Livslängd. Varför bry sig? När jag la golvvärme i källaren skulle plaströren hålla i "minst 50 år". När jag målar om huset så "håller det i minst 20 år". När jag köper ny bil får jag "3 års garanti". Allt detta är vi nöjda med. Däremot när det gåller utskrifter av våra amatörbilder, ja då skall vi helt plötsligt ha en garanti på 200 år! Jag är 50 bast, inte fasen bryr jag mig om mina utskrifter lever i nästa århundrade! Jag är glad om de står rycken i 10 år. Sedan är det i alla fall dags att hänga upp något nytt.

3) Olika märken. Epson är säkert det proffsens val nr 1. Jag har dock en känsla av att när det gäller billigare skrivare hänger Canon med bra. HP har jag själv dåliga erfarenheter av men det var ett par år sedan.

4) Laser??? Förstår inte hur man kan printa foton på en vanlig kontorslaserskrivare och vara nöjd med kvalitén. Det blir ju inte på långa vägar lika bra som en billig bläckstråleskrivare.

5) Multifunktion. Kan vara bra, de jag har använt (Canon) har haft en extra svart behållare för textutsrkift vilket gör dem något mer ekonomiska. Funkar kanon för vanliga utskrifter (men har man stora volymer är förstås en laser att föredra för text).

Kollade som hastigast specen på XI4000, den har bara 4 patroner. IX7000 verkar vara en nyare version med 6 färger. Vet inte vad den kostar, men det kan säkert vara ett bra val.

God fortsättning

Tusen tack för riktigt bra svar!
God fortsättning :)

Läste lite om den och den verkar duga fin fint åt mig till en början, men finns det någon "storebror" till den som kan skriva ut A3?

Hej,
Tror inte du hittar någon A3 skrivare under 5-6000 kronor. Som du läst av ovanstående är detta med utskrifter inte helt enkelt.
Börja med en enklare multifuntionsskrivare som du också har nytta av till mycket annat de är också mycket billigare i drift.
Skulle du sedan tycka detta är din grejt så kan du ju senare köpa något mer avancerat när du känner att du vill gå vidare.
Kom ihåg att första steget för bra utskrifter är att du har en skärm som är kalibrerad eller profilerad.
Det är lika viktigt oavsett om du skriver ut själv eller om du gör det på ett labb.
Man kan inte redigera bilder bra om man har gula/röda/blå eller gröna skidglasögon på sig.
Det är ungefär så fel som många skärmar visar utan att användaren vet om det och då kan inte utskrifterna heller bli rätt.

vad ska man kolla på när det gäller nätverk?

Enklast är att ansluta skrivaren via USB.

En nackdel med att ha den via nätverk kan vara om man är flera i huset. Det är ju inte så kul om tonåringen trycker på "print" för att skriva ut svenskaläxan samtidigt som du har laddat skrivaren med Canons dyraste fotopapper för att just skriva ut Bilden med stort B! :)

Fördelen med nätverk är ju att placeringen blir friare.

Det finns två möjligheter med nätverk, trådbundet eller trådlöst. Återigen, trådlöst ger större frihet vad gäller placering.

Själv har jag min Pro 9000 ansluten via USB.

Sedan har vi en multifunktion 600R som är trådlöst ansluten. Den använder familjen som vanlig srkivare och kopiator. Den är normalt laddad med vanligt kontorspapper. Den går också att använda till fotoutskrift (A4). Kvalitén är nästan lika bra som på den stora skrivaren om man använder fotopapper.

Orsaken till att jag tog upp livslängd på bilderna är att jag har sett bilder svartna eller tappa färgen efter bara 1-2 år. Nu vet jag inget om vilken skrivare eller papper det var frågan om, men sannolikt var det budgetmodell på alltihop.

Det var alltså inte 50 år vs 200 år jag menade för det struntar jag också fullständigt i.

För övrigt fins det väl ingen som skriver ut på papper om 50 år :)

Orsaken till att jag tog upp livslängd på bilderna är att jag har sett bilder svartna eller tappa färgen efter bara 1-2 år. Nu vet jag inget om vilken skrivare eller papper det var frågan om, men sannolikt var det budgetmodell på alltihop.

Det var alltså inte 50 år vs 200 år jag menade för det struntar jag också fullständigt i.

För övrigt fins det väl ingen som skriver ut på papper om 50 år :)

Tror visst livslängden spelar en roll. Många är fascinerade av vad deras förfäder var för några, hur de såg ut och vad de gjorde.
Därför kan jag mycket väl tänka mig att mina barnbarn har fått tag i något av mina fotoalbum och visar sina barn vem farfar/morfar var och vad de gjorde och hur de såg ut.
Däremot är jag tveksam till om alla mina bilder som ligger på hårddiskar kommer finnas kvar då. Detta trots raidade diskar och back-ups. Vem orkar flytta dessa från en teknik till en annan när jag ligger 6 fot under?
Eftersom album är en mer socialt sätt att se på bilder så tror jag faktiskt att de kommer göras utskrifter också om 50 år. Mångas bilder kommer nog tyvärr bara leva till nästa hårddisk krasch. Tror att många kommer inse digitalbildens förgänglighet den svåra vägen och börja göra album eller fotoböcker för att säkra sina bästa bilder.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar