Annons

Hjälp: Serietagning i en bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Habbala

Avslutat medlemskap
Tjena, är väldigt ny på det här med att redigera bilder och tänkte nu försöka göra en bild av en lång serietagning om ni förstår. Jag vill alltså att sex bilder tagna under ca 2 sekunder skall läggas ihop till en bild. Jag kommer inte behöva ändra något i bakgrunden eller något då kameran var helt still och endast motivet rörde sig genom bilderna. Så hur gör jag?

Tjena, är väldigt ny på det här med att redigera bilder och tänkte nu försöka göra en bild av en lång serietagning om ni förstår. Jag vill alltså att sex bilder tagna under ca 2 sekunder skall läggas ihop till en bild. Jag kommer inte behöva ändra något i bakgrunden eller något då kameran var helt still och endast motivet rörde sig genom bilderna. Så hur gör jag?
Du lägger alla bilderna som lager ovanpå varandra och suddar i varje lager bort allt det som behövs för att visa det som skiljer sig (är på annan plats) i de underliggande lagren.

Ännu bättre är om du använder lagermasker i stället för att sudda. Då kan du invertera varje lagers mask och sedan måla fram det rörliga motivet i varje lager. Vid krångliga övergångar är det en stor fördel att använda lagermasker för att slippa en mängd svordommar när man suddat fel.

Vid krångliga övergångar är det en stor fördel att använda lagermasker för att slippa en mängd svordommar när man suddat fel.

Tack för dagens första skratt! Som sagt skrattar man ju bäst åt situationer man själv hamnat i för då kan man pusta ut och se att man inte är den enda som gjort den dumheten.

/Karl

Här finns en tutorial för hur du fixar detta i GIMP. GIMP är gratis och räcker för dom flesta.
http://www.gimp.org/tutorials/Blending_Exposures/

Jag har använt blixt och långa exponeringstider många gånger också med lyckat resultat. Det krävs dock att det är mörkt för att det skall fungera.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar