Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Objektiv som hamnat på sniskan

Produkter
(logga in för att koppla)

mrL

Avslutat medlemskap
Hejsan. Vi har en Canon Eos 350 d med EFS 18-55 objektiv. Nu av någon underlig anledning så är hela objektivet snett (alltså den del som rör sig när man zoomar med kameran)
Är det någon som varit med om det fenoment eller som har en bra lösning på problemet?

Vore tacksam för snabba svar

Janne
 
Säkerligen någon plastdetalj som gått av inuti. Om du inte vet med dig att du brukat våld mot kameran så är det engarantiåtgärd. Men naturligtvis är det svårt för dig att bevisa att du inte själv har orsakat skadan.
 
Mitt 18-55a blev en gång i tiden intryckt precis på samma sätt som ditt har blivit. Efter det gick det varken att fokusera eller zooma så jag var rädd att jag aldrig skulle kunna använda objektivet någon mer gång. Men så en dag så testade jag att dra hårt i den intryckta delen och plötsligt så låg den på plats igen... efter det har det fungerat felfritt.

Så mitt tips e att dra den på plats igen och hoppas på det bästa. Lycka till!
 
Jag har slitit och dragit, men vet inte hur hårt jag vågar dra, genom att allt är i plast.
Men det är precis som om det hamnat ur sin gänga.
 
Tog i med alla mina norländska muskler nu och så hamnade den på plats.

Tack så hjärtligt för hjälpen!!


/Janne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.