Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mot knepig kvinna som driver mig till vansinne

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker det rör sig om systematisk utpressning och inget annat. En slags planerad omvänd blåsning. Det är naturligtvis inget fel på konvertern och några objektiv har inte heller gått sönder. Frågan är om köparen ens är fotograf. Nån har satt detta i system och försöker skrämma folk i hopp om att få det fungera... heter det inte "bötning" bland skolkidsen?

+1

det är min spontanta tanke också.
Någon med flera dåliga omdömen på Tradera. Någon som satt detta i system.
"Kvinna" eller inte. Det är sannolikt en liga.

Petter ..
 
Tror mer på en allmänt strulig person än en liga i det här fallet. Inte riktigt likt en liga att betala pengar för något och sedan kräva att få tillbaka dessa.

Går dessutom ganska lätt att ta reda på vilket tradera-alias det gäller. Bara att söka efter "sony teleplus" i avslutade auktioner, finns bara en. Hon har ett par konflikter nu i januari 2013, en konflikt 2008 och ett par 2006. Däremellan tiotals bra omdömen och hon har varit aktiv sedan 2004.
 
Går dessutom ganska lätt att ta reda på vilket tradera-alias det gäller. Bara att söka efter "sony teleplus" i avslutade auktioner, finns bara en. Hon har ett par konflikter nu i januari 2013, en konflikt 2008 och ett par 2006. Däremellan tiotals bra omdömen och hon har varit aktiv sedan 2004.

Tonen i de konflikterna känns mer man än kvinna. Och av de köp som gjorts (som man kan få upp) tycks Canon vara intressant. Samt sälja flugfiskeutrustning!

Och att skicka ombud för inkassering ÄR definitivt något jag (185 cm ö h & 130kg bastant) skulle tolka som hot.
 
Blev uppringd av polisen på hennes hemort och ombads att skicka mejlkonversationen med henne. Detta är gjort och hon har svarat på mejlet att hon ringer upp mig igen så fort hon läst i genom den. Lite intresse visar dom i alla fall.
 
Mycket intressant. Det är jag intresserad av utfallet på.

Jag gör mig inga illusioner utan inser att det med största säkerhet kommer att läggas ned utan åtgärd. Känner ändå att det är den vägen man ska ta. Visst kunde man söka upp kvinnan men med tanke på hennes sätt vet man inte hur hon skulle tolka det om man söker upp henne. Får man väl det emot sig att man söker upp henne och hotar henne. Hon vänder o vrider på allt oavsett vad man säger till henne.Hon skriver en del saker som får en att undra vad hon har i huvudet faktiskt. Vill inte lägga ut allt här utan det har polisen fått. Ärligt talat lät hon inte hoppfull om att det ska bli något av anmälan. Har inte fått några mejl från kvinnan på ett tag nu så hoppas att hon lessnat vilket jag i.o.f.s. inte tror.
 
Jag gör mig inga illusioner utan inser att det med största säkerhet kommer att läggas ned utan åtgärd. Känner ändå att det är den vägen man ska ta. Visst kunde man söka upp kvinnan men med tanke på hennes sätt vet man inte hur hon skulle tolka det om man söker upp henne. Får man väl det emot sig att man söker upp henne och hotar henne. Hon vänder o vrider på allt oavsett vad man säger till henne.Hon skriver en del saker som får en att undra vad hon har i huvudet faktiskt. Vill inte lägga ut allt här utan det har polisen fått. Ärligt talat lät hon inte hoppfull om att det ska bli något av anmälan. Har inte fått några mejl från kvinnan på ett tag nu så hoppas att hon lessnat vilket jag i.o.f.s. inte tror.

Någon har tidigare nämnt det, men om polisen bara ringer henne blir hon nog rätt sval bara av det. Man undrar också hur det gick med matchningen av kontonumret.
 
Någon har tidigare nämnt det, men om polisen bara ringer henne blir hon nog rätt sval bara av det. Man undrar också hur det gick med matchningen av kontonumret.

Vet inte om det är något som jag kommer att få reda på men hoppas det. Nu får jag bara vänta och se hur det fortskrider. Polisen har absolut inte avfärdat någonting men det är skillnad på vad polisen tycker och vad lagen säger. Hon höll med om att det upplevs som hot men att lagen kanske inte tillåter den benämningen.
 
Kan ju vara en person som tillfälligt är i rejäl obalans, i behov av mer eller mindre påtvingad vård.
Och då är det ju bra att polisen är inblandad, vet om, eftersom personen kanske behövs hämtas in till den vården av dom...
 
Läskigt!

Tradera är hur bra som helst! Men jag blir alltid lika rädd när man får bud av användare med många dåliga omdömen!

Hoppas polisen löser det åt dig! Jag spärrade det tradera kontot från att bjuda på mina aktioner. Inte för att det är troligt att jag råkar ut för personen i fråga. Men nu är jag säker från en nöt iaf.


Lycka till!
 
Tyvärr damp det ned ett mejl igen och det hela börjar bli otrevligt på riktigt.
Hon påstår att polisen säger att jag slipper åtal om jag betalar tillbaka. Att hon oavsett kommer att driva en civilrättslig process om skadestånd. Enligt en av henne kontaktad advokat ska jag betala tillbaka pengarna innan hon skickar tillbaka konvertern. Saxar här lite om konvertern som hon skrev

"Även varit i kontakt med och skaffat mera information om det av dig sålda Conventer att det är få objektiv som det passar till och detta borde du ha informerat om i annonsen i stället stod det passar SONY-A vilket är långt ifrån det rätta. När du köpte det var det med ett informationsblad till vilka objektiv det passar enligt generalagenten för Sverige. Så det är knappast någon nyhet för dig att det är väldigt många objektiv som passar SONY-A men som inte passar med conventet på denna typ av kamera.
Så med andra ord har du medvetet sålt en produkt som inte passar till det du uppgivit."

Ni hör själva, det är inte roligt att få den här skiten rent ut sagt. Mejlet är vidarebefodrat till polisen.
 
Formuleringen i det senaste mejlet tycker jag tyder på att det handlar om något annat än en förrvirrad människa, utan snarare något mer organiserat. Är det klipp-och-klistrat direkt från mejlet? Jag tycker det ser ut att vara delvis automatöversatt ut och gissar att det är en bluff där man köper halvdyra prylar och försöker skrämma skiten ur säljarna med hot om skadestånd och HA Inkasso eller liknande ...

Är nog inte alls omöjligt att det går att dra in en del pengar på det sättet genom att "gå med på" att den som sålt den "felaktiga" prylen betalar tillbaks inköpspriset plus ytterligare pengar för att kompensera för skadan som åstadkommits.

/afe
 
Tyvärr damp det ned ett mejl igen och det hela börjar bli otrevligt på riktigt.
Hon påstår att polisen säger att jag slipper åtal om jag betalar tillbaka. Att hon oavsett kommer att driva en civilrättslig process om skadestånd. Enligt en av henne kontaktad advokat ska jag betala tillbaka pengarna innan hon skickar tillbaka konvertern. Saxar här lite om konvertern som hon skrev

"Även varit i kontakt med och skaffat mera information om det av dig sålda Conventer att det är få objektiv som det passar till och detta borde du ha informerat om i annonsen i stället stod det passar SONY-A vilket är långt ifrån det rätta. När du köpte det var det med ett informationsblad till vilka objektiv det passar enligt generalagenten för Sverige. Så det är knappast någon nyhet för dig att det är väldigt många objektiv som passar SONY-A men som inte passar med conventet på denna typ av kamera.
Så med andra ord har du medvetet sålt en produkt som inte passar till det du uppgivit."

Ni hör själva, det är inte roligt att få den här skiten rent ut sagt. Mejlet är vidarebefodrat till polisen.

Kolla att det där är en riktig advokat. Dom brukar vara duktiga på att uttrycka sig i tal och skrift, och det är den här personen raka motsatsen till. Redan i första meningen säger denne att han eller hon varit i kontakt med någon eller något, men misslyckas kapitalt med att få fram vad. Och conventer, vad fan är det? Vidare conventet, och rent usel meningsbyggnad. Det här låter mer som en polare till henne, men jag kan ha fel. Och om polisen verkligen sagt det här till henne borde rimligtvis du också få höra det.
Ta det bara lungt.
 
Tyvärr damp det ned ett mejl igen och det hela börjar bli otrevligt på riktigt.
Hon påstår att polisen säger att jag slipper åtal om jag betalar tillbaka. Att hon oavsett kommer att driva en civilrättslig process om skadestånd. Enligt en av henne kontaktad advokat ska jag betala tillbaka pengarna innan hon skickar tillbaka konvertern. Saxar här lite om konvertern som hon skrev

"Även varit i kontakt med och skaffat mera information om det av dig sålda Conventer att det är få objektiv som det passar till och detta borde du ha informerat om i annonsen i stället stod det passar SONY-A vilket är långt ifrån det rätta. När du köpte det var det med ett informationsblad till vilka objektiv det passar enligt generalagenten för Sverige. Så det är knappast någon nyhet för dig att det är väldigt många objektiv som passar SONY-A men som inte passar med conventet på denna typ av kamera.
Så med andra ord har du medvetet sålt en produkt som inte passar till det du uppgivit."

Ni hör själva, det är inte roligt att få den här skiten rent ut sagt. Mejlet är vidarebefodrat till polisen.
Jag skulle inte svarat utan gjort som du redan gjort.

"Hon påstår att polisen säger att jag slipper åtal om jag betalar tillbaka."
Detta är inte ens Polisens sak att avgöra och är därmed helt felaktigt. Det är åklagaren som beslutar om åtal ska väckas eller ej, inte Polisen. Resten av snacket gällande advokat och civilrättslig process går i samma anda - skitsnack.

Länk gällande privatköp: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Privatkop/

På sin höjd kan det bli civilrättsligt, men jag tror inte att hon har mycket att hämta. Det är snarare hon som gjort fel. Locket på som sagt och vidarebefordra till Polisen. Sitt lugnt i båten och betala inte tillbaka några pengar!

Mvh Pär
 
Formuleringen i det senaste mejlet tycker jag tyder på att det handlar om något annat än en förrvirrad människa, utan snarare något mer organiserat. Är det klipp-och-klistrat direkt från mejlet? Jag tycker det ser ut att vara delvis automatöversatt ut och gissar att det är en bluff där man köper halvdyra prylar och försöker skrämma skiten ur säljarna med hot om skadestånd och HA Inkasso eller liknande ...

Är nog inte alls omöjligt att det går att dra in en del pengar på det sättet genom att "gå med på" att den som sålt den "felaktiga" prylen betalar tillbaks inköpspriset plus ytterligare pengar för att kompensera för skadan som åstadkommits.

/afe

Ja det är klippt o klistrat. Resten är också i samma stil.
 
Formuleringen i det senaste mejlet tycker jag tyder på att det handlar om något annat än en förrvirrad människa, utan snarare något mer organiserat. Är det klipp-och-klistrat direkt från mejlet? Jag tycker det ser ut att vara delvis automatöversatt ut och gissar att det är en bluff där man köper halvdyra prylar och försöker skrämma skiten ur säljarna med hot om skadestånd och HA Inkasso eller liknande ...

Är nog inte alls omöjligt att det går att dra in en del pengar på det sättet genom att "gå med på" att den som sålt den "felaktiga" prylen betalar tillbaks inköpspriset plus ytterligare pengar för att kompensera för skadan som åstadkommits.

/afe

Verkar kunna vara en förklaring på det här... Vi lever ju i IT bedrägeriernas tid, där bedragarna hela tiden kommer på nya kreativa metoder.
 
Du har ju skickat det du har annonserat så där har du inga problem. Vidare betvivlar jag starkt att någon organisation skulle göra sig så mycket besvär för så lite pengar. Att polisen skulle ge dig råd genom henne är uteslutet. Det låter som någon som är van att få som dom vill med hot, stå på dig.

Förstår att det är jobbigt men följ deras råd om att inte svara och vidarebefordra allt hon skickar. Om du inte har gjort det kanske det är läge att åka ner till stationen och prata med någon om vad du bör göra mer, kanske kontakta ett ombud osv.

Har inte handlat med Tradera, är mottagaren känd?
 
Jag skulle inte svarat utan gjort som du redan gjort.

"Hon påstår att polisen säger att jag slipper åtal om jag betalar tillbaka."
Detta är inte ens Polisens sak att avgöra och är därmed helt felaktigt. Det är åklagaren som beslutar om åtal ska väckas eller ej, inte Polisen. Resten av snacket gällande advokat och civilrättslig process går i samma anda - skitsnack.

Länk gällande privatköp: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Privatkop/

På sin höjd kan det bli civilrättsligt, men jag tror inte att hon har mycket att hämta. Det är snarare hon som gjort fel. Locket på som sagt och vidarebefordra till Polisen. Sitt lugnt i båten och betala inte tillbaka några pengar!

Mvh Pär

Det är svårt att sitta lugnt i båten. Min far gick nyligen bort och min mor ligger på lassarettet efter sin tredje hjärtinfarkt på 4 veckor och så det här ovanpå alltihop. Det är påfrestande för sinnet kan jag säga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.