Hej. Behöver råd om hur jag ska gå vidare med detta. Allt började med att jag lade ut en Kenko Teleplus Pro 300 1,4x på Tradera.Min annonstext var allmän och löd så här:
Urban: Det du råkat ut för är tyvärr inte helt sällsynt numera, det finns en del människor som totalt spårar ur över småsaker. Att terrorisera någon via nätet är ju dessutom så enkelt och kräver så lite eftertanke.
Jag tycker du har gjort rätt som polisanmält, människor ska helt enkelt inte få bete sig som den här människan gör. Men tyvärr kommer de ofta undan och det blir snarare du som i slutändan blir straffad. Tyvärr.
Det är ju ganska uppenbart att personen du mejlar med saknar en del flingor i paketet. Hon har köpt något utan att läsa på ordentligt och troligen med naiva förhoppningar om vad produkten faktiskt är kapabel till. Många människor vägrar acceptera att de gjort en tabbe och vill genast skylla detta på någon annan - i det här fallet den uppenbare skurken, dvs säljaren, dvs du. En del människor fungerar så, tyvärr.
Jag arbetar som journalist och har själv råkat ut för några liknande personer och olustigt många av mina arbetskollegor känner väl igen fenomenet. Mina konkreta tips är att
a) så gott de går försöka låta bli att ta otrevligheterna personligt - de är mest ett sjukdomsymptom som kliniskt sett har ganska lite med just dig att göra. Den här människan är arg över långt mycket mer i sitt liv än en telekonverter och du råkar bara ha hamnat i skottgluggen.
b) fortsätt kontakta polisen om människan envisas. I den här typen av beteenden verkar polisen ofta resonera enligt principen att "en gång är ingen gång" och de agerar först när de ser ett tydligt mönster. Med lite tur kan du få polisen att i alla fall åka och prata med människan vilket antingen kan få en avkylande effekt eller med lite tur få henne att bli arg på polisen istället för dig ...
Det är enkelt för den som aldrig drabbats av sådant här att säga "det är bara att strunta i dem" eller liknande. Men man blir alltid obehagligt berörd av sådana här människor, det är djupt olustigt att konfronteras av oprovocerad aggressivitet och andra människors psykiska problem.
Poliser ser tyvärr ganska mycket sådant här och de vet att sådana här brott är hopplöst svåra att driva till ett åtal vilket gör dem obenägna att ta tag i det. En potentiellt dyr åtgärd är att även kontakta en advokat och be om råd. Jag tror tyvärr att det är svårt att sätta dit människan för olaga hot, där lägger rättsväsendet ribban högt. Men fortsätter det hela så kan borde det kunna bli tal om att ta upp det som ofredande eller något liknande.