Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mot knepig kvinna som driver mig till vansinne

Produkter
(logga in för att koppla)
Har varit i kontakt med polisen igen efter de senaste mejlen och hon var på ett annat plan än den jag pratade med första gången. Hon sa direkt att detta gäller olaga hot och utpressning. Tog upp en ny anmälan med alla uppgifter och sa att jag ska sluta direkt att mejla med henne. Dom skulle genom bankkontonummret kontrollera om det stämmer med köparen så att kvinnan inte blivit kapad utan att det verkligen är hon som begår hoten.

Till de personer som tycker jag är fjantig vilket vissa verkar tycka så kan jag bara säga att om man blir orolig, när människor hotar att skicka folk på en för att driva in pengar, då är jag fjantig då. Man läser varje dag om folk som blir misshandlade och dödade för mindre saker än så.Jag blir i alla fall orolig.
 
Har varit i kontakt med polisen igen efter de senaste mejlen och hon var på ett annat plan än den jag pratade med första gången. Hon sa direkt att detta gäller olaga hot och utpressning. Tog upp en ny anmälan med alla uppgifter och sa att jag ska sluta direkt att mejla med henne. Dom skulle genom bankkontonummret kontrollera om det stämmer med köparen så att kvinnan inte blivit kapad utan att det verkligen är hon som begår hoten.

Till de personer som tycker jag är fjantig vilket vissa verkar tycka så kan jag bara säga att om man blir orolig, när människor hotar att skicka folk på en för att driva in pengar, då är jag fjantig då. Man läser varje dag om folk som blir misshandlade och dödade för mindre saker än så.Jag blir i alla fall orolig.

Då får man tillbaka lite tro på samhället i alla fall. Hoppas du uppdaterar tråden så man vet vad som händer nu när polisen börjat göra sitt jobb.
 
Då får man tillbaka lite tro på samhället i alla fall. Hoppas du uppdaterar tråden så man vet vad som händer nu när polisen börjat göra sitt jobb.

Jag hoppas att allt löser sig men uppenbart är att hon är på gränsen till nån sjukdom. Man vet aldrig vad sådana personer hittar på. En frisk människa kan man resonera med på ett förnuftigt plan och oftast lösa problemen som uppstår. Med sådana här personer kan inte jag i alla fall lita på vad hon kan tänkas hitta på. Tar hand om min gamla mor hemma (vi har bondgård), vad händer om det dyker upp människor när jag är ute och jobbar? Jag är inte orolig bara för min egen skull utan har andra att ta hänsyn till. Kommer uppdatera så fort jag får reda på något nytt eller om hon kommer med nya hot.
 
Polisanmäl direkt och svara inte på fler mail. Spara alla mail som bevis i en framtida utredning. Jag jobbar inom rättsväsendet och sånt där ska inte accepteras. Jag tolkar det som ett hot, alternativt någon form av utpressning. Men det är inte min sak att göra den bedömningen, "olaga hot" bygger på att DU känner dig hotad och helst att du känner rädsla.

För övrigt så råder väl inget öppet köp två privatpersoner emellan? Jag hade icket gått med på ett återköp.

Pär
 
Att bråka om småbelopp med hot osv är inget normalt beteende. Det rör sig antingen om försök till bedrägeri genom utpressning (återköp - du betalar henne pengar men får inte tillbaks TCn) eller mer sannolikt en psykiskt störd individ (psykisk sjukdom eller personlighetsstörning). Jag har jobbat i sjukvården i många år och haft en hel del kontakter med den senare gruppen. De kan hota och skrika men de saknar den logik och planering för att verställa alla hot som kräver mer åtgärder av dem. T ex kan de hota om att anmäla för det är lätt gjort, och ibland gör de det men även på HSANs tid blev inte mycket av det sannolikt för att anmälningarna var så uppenbart knäppa att det gick förmodligen för HSAN att se direkt att det var en knäppis. Trots hot om annat blev inget verkställt f u på plats i anslutning till hotet - krävde alltså ingen planering. En "psykopat" eller antisocial personlighetsstörning innebär inte hot och hotfulla brev i regel utan yttrar sig på andra sett vad jag sett (är inte psykiatriker).
 
Polisanmäl direkt och svara inte på fler mail. Spara alla mail som bevis i en framtida utredning. Jag jobbar inom rättsväsendet och sånt där ska inte accepteras. Jag tolkar det som ett hot, alternativt någon form av utpressning. Men det är inte min sak att göra den bedömningen, "olaga hot" bygger på att DU känner dig hotad och helst att du känner rädsla.

För övrigt så råder väl inget öppet köp två privatpersoner emellan? Jag hade icket gått med på ett återköp.

Pär

Ja, ungefär så lät det sista gången jag pratade med polisen. Vad gäller återköp så har jag inga problem om personen uppenbarligen är missnöjd. Men det får inte vara med sådana här metoder.
 
Sånt här går mycket enkelt att lösa själv, TS har ju hennes adress. Då kan den redan belastade polisen ägna sig åt viktigare saker. Det här är jämförbart med ensamma äldre som söker sjukvård för att få sällskap. Rent samhällsresursmässigt då.
 
Senast ändrad:
Bra där, det finns (fanns) inlägg här med tydliga tendenser till närhat, kanske för att det handlar om en kvinna?

Sen måste jag bara fråga, vad betyder närhat? Jag har kollat både wictionary och wikipedia, men utan lycka, och jag kan inte klura ut vad du kan tänkas ha stavat fel. Jag blev nyfiken.
 
Sånt här går mycket enkelt att lösa själv, TS har ju hennes adress. Då kan den redan belastade polisen ägna sig åt viktigare saker. Det här är jämförbart med ensamma äldre som söker sjukvård för att få sällskap. Rent samhällsresursmässigt då.

Anser du att det är OK att syssla med olagligheter eftersom du framför åsikten att det är olämpligt att koppla in polisen när det gäller olagligheter?
 
Sen måste jag bara fråga, vad betyder närhat? Jag har kollat både wictionary och wikipedia, men utan lycka, och jag kan inte klura ut vad du kan tänkas ha stavat fel. Jag blev nyfiken.

Det är väl NÄTHAT som avses, tyvärr ett ökande fenomén.
Beträffande den här aggressiva köparen så tyder ju det mesta på att det inte står rätt till i kontoret..
Säljaren har haft maximal otur på att få just en sådan på halsen..
 
Jag tycker det rör sig om systematisk utpressning och inget annat. En slags planerad omvänd blåsning. Det är naturligtvis inget fel på konvertern och några objektiv har inte heller gått sönder. Frågan är om köparen ens är fotograf. Nån har satt detta i system och försöker skrämma folk i hopp om att få det fungera... heter det inte "bötning" bland skolkidsen?
 
Ja, ungefär så lät det sista gången jag pratade med polisen. Vad gäller återköp så har jag inga problem om personen uppenbarligen är missnöjd. Men det får inte vara med sådana här metoder.

En hel del goda råd har du redan fått. Jag förstår också att detta i nuvarande läge blir svårt att ta till åtal.
En vinkling på vad polisen skulle kunna göra enkelt bara för att ev. lösa ärendet. Skulle kunna vara att polisen ringer upp en henne, frågar vad som pågår, föreslå att hon kommer till stationen och gör upp med TS, kanske i form av ett återköp.
Fungerar det, så är problemet löst, samhällskostnaden minimal, och köparen vet att polisen "har ögonen" på henne.

Jag förstår att polisen inte har skyldighet att göra på detta sätt, men tänk vilken enkel lösning...
 
Anser du att det är OK att syssla med olagligheter eftersom du framför åsikten att det är olämpligt att koppla in polisen när det gäller olagligheter?

Jag tycker det finns grader av "olagligheter".
Eftersom dom uppenbarligen bor nära varann så är det ju bara att åka dit och konfrontera öga mot öga. Blir garanterat annat ljud då. Men det är bara vad jag skulle gjort, och jag är medveten om att människor är olika.
 
En hel del goda råd har du redan fått. Jag förstår också att detta i nuvarande läge blir svårt att ta till åtal.
En vinkling på vad polisen skulle kunna göra enkelt bara för att ev. lösa ärendet. Skulle kunna vara att polisen ringer upp en henne, frågar vad som pågår, föreslå att hon kommer till stationen och gör upp med TS, kanske i form av ett återköp.
Fungerar det, så är problemet löst, samhällskostnaden minimal, och köparen vet att polisen "har ögonen" på henne.

Jag förstår att polisen inte har skyldighet att göra på detta sätt, men tänk vilken enkel lösning...
Absolut, det är en tanke. Men om hon har begått en/flera brottsliga gärningar anser jag att det är bättre att resurserna går till att utreda och lagföra köparen istället för medla, speciellt då detta som sagt kan vara en del i systematisk brottslighet med tanke på de omdömen köparen fått tidigare.
 
Absolut, det är en tanke. Men om hon har begått en/flera brottsliga gärningar anser jag att det är bättre att resurserna går till att utreda och lagföra köparen istället för medla, speciellt då detta som sagt kan vara en del i systematisk brottslighet med tanke på de omdömen köparen fått tidigare.

Absolut, tänker bara istället för "brott kan inte bevisas, ärende nerlagt.." eller hur dem brukar uttrycka sig.

För övrigt tycker jag att det är tråkigt med såna här människor, och hur dem behandlar sin omgivning...
 
Oj oj oj...vilken jävla röra.
Läskiga människor de där. Hon skriver ju som en kratta och har en klart aggressiv ton i sina mail.
Bara hon inte blir någon sorts sinnessjuk stalker som förföljer och trakasserar dig på massor med olika sätt nu.
Hoppas det löser sig snabbt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.