Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp mig!

Produkter
(logga in för att koppla)

Britta91

Ny medlem
Canon EF 70-200/4,0 L IS USM - ELLER - Canon EF 70-200/4,0 L USM

Till att fota hästar både utomhus vinter som sommar och inomhus med dålig belysning.. men skärpa på hästen och oskärpa på bakgrunden.

Finns det något annat objektiv ni rekomenderar säg .. behöver hjälp!!
 
Till fälttävlan eller andra utomhus tillfällen, passar ett 70-200 F/4 perfekt.

Inomhus kommer båda objektiven till korta, pga av att ljusstyrkan är för låg. Beroende på vilken brännvidd du tycker passar så finns det vissa bra ljusstarka fasta objektiv, så som.

Sigma 30 1.4
Canon 50 1.4
Canon 85 1.8

Om brännvidden passar skulle jag gå på 85 1.8 pga dess snabba autofokusmotor.

Angående telezoomen så tror jag du inte har någon nytta av IS om det gäller action bilder och där du inte brukar panorera, vilket nog är väldigt svårt inom ridsport, men kan nog bli fina effekter om man är en klippa på det.

Så två "billigare" objektiv är mitt tips.
 
Det som skiljer är att den ena modellen (IS-modellen) har bildstabilisering.
Den kompenserar dina skakningar och gör att du kan använda längre slutartider utan att få skakningsoskärpa. Mycket användbart, men den kompenserar bara DINA rörelser. Om hästen rör på sig hjälper det inget.


Båda objektiven har bländare 4 som största bländare. Skall du fota hästar som rör på sig inomhus brukar det inte räcka till. Det är ju naturligtvis subjektivt, men så tycker de som håller på med sportfoto.

70-200/2,8L (finns med eller utan IS) tar in dubbelt så mycket ljus, och är kanske ett bättre val om det är hästar som rör på sig som skall fotas. F2,8-modellen utan IS kostar tusenlappen mer än f4an MED IS, och f2,8an MED IS kostar ytterligare sju tusen.


Sigma och Tamron tillverkar också 70-200/2,8, för 8000kr respektive 7000kr. Sigmat har aningen tystare och snabbare autofokusmotor, men annars är dom likvärdiga. Dom är båda två i klass med canons egna.
 
jag säger som alla andra köp en 70-200/ 2.8 utan bildstabilisering om den ska användas till häst foto, klart har du råd köp en med ,alternativt an 85 /1.8 om den brännviden räcker
 
Tamron AF 70-200/2,8 Di IF är också ett alternativ - inte känt för världens vassaste af, men billigt och skall vara skarpt. Som fler har sagt egentligen behöver du säkerligen ljusstarkare än 2,8 också så 85/1.8 50/1.4 135/2.0 är vettiga alternativ också.

Båda 70-200 f/4 ifrån canon är härliga och riktigt bra objektiv, men tyvärr är f/4 lite klent innomhus oaktat IS eller inte. Blixt är heller sällan så där lyckat med just hästar då de är lättskrämda av blixtar.
 
Hej. Jag använder 70/200 f2,8lis nästan hela tiden.
Det är den gluggen som går bra till nästan alla tillfällen.
Det bör att gå att komma över en,mellan 10,000-11,000.
Det är mycket pengar om man studerar,men den är värd varenda krona.
Jag hoppas att det finns någon i din närhet så att du får chans -
att prova en.
mvh jannemix
 
jag röstar också för 70-200/2.8-varianter men de är ganska tunga och klumpiga så 85/1.8 eller 135/2 är små nätta objektiv som dessutom är ljusstarkare. Nu när jag bytt till Nikon är det de jag saknar i Ns sortiment. Du verkar ha en 100/2.8-macro också som kanske går att använda?
/K
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.