simonbertilsson
Aktiv medlem
Behöver du inte jättemycket vidvinkel så är Tamron 28-75 2,8 ett otroligt bra köp. För 4000 får du en glugg med helt otroliga optiska prestanda.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
SonnyB skrev:
Tack för alla svar...ni tappade mig lite i slutet av tråden men jag har fått lite grann att titta vidare på. Det lutar åt Sigma 18-50, men jag ska även kika på Canons ef-s 17-55/2.8. Kanske är värt dom kronorna??
apersson850 skrev:
Att skärpedjupet blir kort tycker många är "kreativt". Ska man fotografera en unge som öppnar julklappar är kort skärpedjup, där antingen ifrågavarande unge, eller paketen, är i fokus, men inte båda på en gång, inte ett smack "kreativt". Däremot är det ett "problem".
Fort går det i regel också, när pappret slits bort från paketen, så det ska helst vara hyfsat kort slutartid också.
En eller två bra blixtar är definitivt något att fundera på, samt att lära sig använda dem så att bilderna blir bra utan att se blixtrade ut.
apersson850 skrev:
Ja, visst är det det. Men jag har fått för mig att den här sidan läses även av en del som inte har erfarenhet från tiotals år och tiotusentals bilder. Då kan det vara bra att bli upplyst om att det kan vara ett problem, som man kan behöva lite kretivitet för att råda bot på.
Nu har du ju listat hur man kan göra, så tråden blev perfekt ur den synvinkeln.
Lipton skrev:
Är en nybliven ägare till en Canon450D och en glad amatör inom fotografering.
Vill köpa ett nytt objektiv att komplitera det medföljande 18-55 objektivet.
Har kikat lite och bestämt mig för att köpa ett Telezoom.
Men vad är det för skillnad på ex dessa två?
EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM ca 5300kr
Sigma 70-300/4-5,6 DG APO MACRO ca 2000kr
Kommer jag att märka någon skillnad på dessa och vad ÄR det för skillnad på dessa förutom priset?