Annons

Hjälp mig välja rätt objektiv!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Behöver du inte jättemycket vidvinkel så är Tamron 28-75 2,8 ett otroligt bra köp. För 4000 får du en glugg med helt otroliga optiska prestanda.
 
SonnyB skrev:
Tack för alla svar...ni tappade mig lite i slutet av tråden men jag har fått lite grann att titta vidare på. Det lutar åt Sigma 18-50, men jag ska även kika på Canons ef-s 17-55/2.8. Kanske är värt dom kronorna??

Bildkvalitén är minst sagt bra med EF.s 17-55/2,8:an och ljusstyrkan räcker ofta till även inomhus om man höjer ISO-inställningen. Brännviddsomfånget matchar ju ditt andra objektiv väl.

Om du trots allt vill klara dig inomhus utan blixt och ändå bibehålla en bildvinkel som funkar aningen bättre än 50mm (din kamera har ju en förlängningsfaktor (Crop) motsvarande x1,6 (50mm objektiv motsvarar på din kamera 50x1,6=80mm på fullformatssensor eller 35mm film). Och 80mm gör det lite småknepigt (minst sagt) att få med det man vill i normalstora rum (paketöppning med barnen på jul mm ;-)).

Ett bättre alternativ till detta är då Sigmas EX 30/1,4 som kostar runt 3700kr och är otroligt skarp. Detta ger dig en för 35mm film motsvarande brännvidd av 48mm vilket motsvarar ganska väl hur vi med våra ögon upplever tillvaron. Och en ljusstyrka på 1,4 ger ett väldigt kort skärpedjup, vilket kan vara kreativt ibland OCH du behöver inte skruva upp ISO-talet lika högt som med en ljusöppning på 2,8.

Mvh!
// Niklas
 
Att skärpedjupet blir kort tycker många är "kreativt". Ska man fotografera en unge som öppnar julklappar är kort skärpedjup, där antingen ifrågavarande unge, eller paketen, är i fokus, men inte båda på en gång, inte ett smack "kreativt". Däremot är det ett "problem".
Fort går det i regel också, när pappret slits bort från paketen, så det ska helst vara hyfsat kort slutartid också.

En eller två bra blixtar är definitivt något att fundera på, samt att lära sig använda dem så att bilderna blir bra utan att se blixtrade ut.
 
apersson850 skrev:
Att skärpedjupet blir kort tycker många är "kreativt". Ska man fotografera en unge som öppnar julklappar är kort skärpedjup, där antingen ifrågavarande unge, eller paketen, är i fokus, men inte båda på en gång, inte ett smack "kreativt". Däremot är det ett "problem".
Fort går det i regel också, när pappret slits bort från paketen, så det ska helst vara hyfsat kort slutartid också.

En eller två bra blixtar är definitivt något att fundera på, samt att lära sig använda dem så att bilderna blir bra utan att se blixtrade ut.

Det ena utesluter ju inte det andra! Ett objektiv med stor bländaröppning ger fler alternativ än ett med mindre (under förutsättning att brännvidden är detsamma). Dessutom kan man ju alltid skruva upp ISO-talet. Vill man inte det ja då sätter man på blixt vilket naturligtvis är ypperligt för att frysa rörelser i dåliga ljusförhållanden!

Vad som anses kreativt eller fult är ju dessutom upp till var och en!

// Niklas
 
Ja, visst är det det. Men jag har fått för mig att den här sidan läses även av en del som inte har erfarenhet från tiotals år och tiotusentals bilder. Då kan det vara bra att bli upplyst om att det kan vara ett problem, som man kan behöva lite kretivitet för att råda bot på.

Nu har du ju listat hur man kan göra, så tråden blev perfekt ur den synvinkeln.
 
apersson850 skrev:
Ja, visst är det det. Men jag har fått för mig att den här sidan läses även av en del som inte har erfarenhet från tiotals år och tiotusentals bilder. Då kan det vara bra att bli upplyst om att det kan vara ett problem, som man kan behöva lite kretivitet för att råda bot på.

Nu har du ju listat hur man kan göra, så tråden blev perfekt ur den synvinkeln.

Topp!
 
Objektiv?

Jag har själv köpt Sigma 18 - 50 2.8 (det har fått betyg toppklass i tidningen Foto) och är supernöjd.
Michael
 
Skillnaden mellan Canon och Sigma?

Är en nybliven ägare till en Canon450D och en glad amatör inom fotografering.

Vill köpa ett nytt objektiv att komplitera det medföljande 18-55 objektivet.

Har kikat lite och bestämt mig för att köpa ett Telezoom.

Men vad är det för skillnad på ex dessa två?

EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM ca 5300kr
Sigma 70-300/4-5,6 DG APO MACRO ca 2000kr

Kommer jag att märka någon skillnad på dessa och vad ÄR det för skillnad på dessa förutom priset?
 
Re: Skillnaden mellan Canon och Sigma?

Lipton skrev:
Är en nybliven ägare till en Canon450D och en glad amatör inom fotografering.

Vill köpa ett nytt objektiv att komplitera det medföljande 18-55 objektivet.

Har kikat lite och bestämt mig för att köpa ett Telezoom.

Men vad är det för skillnad på ex dessa två?

EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM ca 5300kr
Sigma 70-300/4-5,6 DG APO MACRO ca 2000kr

Kommer jag att märka någon skillnad på dessa och vad ÄR det för skillnad på dessa förutom priset?

Köper du EF 70-300 IS har du exakt samma utrustning som jag, och två mycket bra objektiv. Jag kan bara säga att jag är otroligt nöjd med telezoomen, du kan kolla in någon av mina två flugsnapparbilder jag har här om du vill. Jag är inte på nåt sätt någon fågelfotograf, men dessa blev bra iaf.

Har ingen som helst erfarenhet av Sigmat, men skulle inte byta bort IS och det glas som rimligtvis skiljer dessa objektiv åt. Mina fågelbilder är handhållna, och (jag) hade inte haft en sportslig få dom skarpa utan IS.

Jag köpte mitt begagnat för 3500 just här på fotosidan. I nyskick.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.