Erik Schalin
Aktiv medlem
Personligen hade jag valt Godox.De stora tillverkarna har alla bra och prisvärda blixtar men söker man någon särskilt kompakt modell så finns Nissin i40 dedicerad för flera av systemen.
Youngnou är också bra.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Personligen hade jag valt Godox.De stora tillverkarna har alla bra och prisvärda blixtar men söker man någon särskilt kompakt modell så finns Nissin i40 dedicerad för flera av systemen.
Personligen hade jag valt Godox.
Youngnou är också bra.
Håller med, kanske någon av deras mindre batteridrivna studioblixtar. Godox minsta modell AD200 är inte mycket större än en speedlight men mycket mera ljus och framför allt snabbare blixtföljd så att man minskar risken att man missar något bra ansiktsutryck bara för att blixten inte är klar.
https://www.youtube.com/watch?v=3aooTGXNX78
Kombineras lämpligen med radiotrigger så att man inte behöver snubbla på sladdar. Blixten är inte tyngre än att man kan hålla den i handen ifall man är på språng.
Sigma 50mm är i många stycken lysande, men det är stort, tungt och har en brännvidd som kan vara knepig att jobba inomhus med, om man också vill ha halv - och helkroppsporträtt.
Det 17-40 du har är ett ganska gammalt objektiv och dessutom gjort för fullformatskameror. Vill du ha en ersättare till det så kan du titta på antingen Sigma 17-50mm f/2.8 OS HSM eller Sigma 18-35mm f1/.8.
Sen tycker jag att du bör försöka lite mer med blixt. Den inbyggda blixten ger ofta tråkiga bilder, men en "riktig" blixt där man kan låta blixtljuset studsa mot t.ex. innertaket kan ge enastående resultat. Du kan t.ex. titta på en begagnad Canon 430 EX ii, som går att hitta för under en tusenlapp.
Så avancerat måste man inte ha. Sätt en dedicerad blixt i blixtskon och studsa ljuset till att börja med.
Fin blixt men lite för dyr som start.Håller med, kanske någon av deras mindre batteridrivna studioblixtar. Godox minsta modell AD200 är inte mycket större än en speedlight men mycket mera ljus och framför allt snabbare blixtföljd så att man minskar risken att man missar något bra ansiktsutryck bara för att blixten inte är klar.
https://www.youtube.com/watch?v=3aooTGXNX78
Kombineras lämpligen med radiotrigger så att man inte behöver snubbla på sladdar. Blixten är inte tyngre än att man kan hålla den i handen ifall man är på språng.
Fin blixt men lite för dyr som start.
Däremot perfekt om man vill bygga ut sitt blixtsystem i framtiden men det är en annan sak.
O det är pgaa AD200 finns som jag hade valt en Godox ...hmmm heter de V860 kanske.
Hej!
I nuläget har jag en kamera (Canon 650D) med ett objektiv som heter Canon EF 17-40mm f/4L USM.
Jag ska nu köpa ett nytt och undrar vilket jag ska välja.
1. Sigma Art AF 35 mm vidvinkelobjektiv
2. Tamron SP 24-70 mm f/2,8 Di VC USD
Jag vill fota mycket porträtt med bra skärpa. Vad väljer jag???
Om jag får lägga till så kostar en Godox 860 II för Canon cirka 2000 kr. Alltså mindre än ett hyfsat objektiv
Mina bilder blir väldigt dåliga inomhus och väldigt oskarpa Vill få klara bilder.
Intressant om du har kvar bilderna så vi kan kika på dem.
Och några bilder utomhus där objektivet är skarpt?
av egen erfarenhet av att fota barn röstar jag på nikon 1,8.
Gillade själv inte blixt i början av min "karriär". det fina med den digitala lärningskurvan är att man kan smattra på med bilder och var 10 kommer ut skapligt skarpt.
Det ska vara enkelt och billigt att fota i början annars är risken att man tappar intresset!
När man sen utvecklats och ser med andra ögon kan man testa med blixt och lite mer "porträttvänliga" dyrare objektiv.
Kommer ihåg att jag ibland laddade upp halvsuddiga bilder på barna här och fick bra kritik ändå. Teknik är inte allt, känslan är den som berör!
Lycka till!
Säkert inget fel på objektivet.
Gissningsvis bara långa tider pga dåligt med ljus.
Men en bild hjälper ju upp det hela.
Ja, eller att AF villat bort sig i mörkret
Fast TS vill nog hellre ha ett Canon objektiv!. Canon har ett par 50/1.8 att välja på vet inte vilket som är bäst, men skulle tro de är tillräckligt bra allihop.