Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig ta bra bilder (igen).

Produkter
(logga in för att koppla)

Edge

Aktiv medlem
Som rubriken lyder, hjälp!?

Med risk för att låta despirat, men jag verkar ha hamnat i en period då jag inte lyckas med något inom foto.
Mina bilder blir inte all som jag tänkt mig.
Jag vet inte om kameran underpresterar eller om det rent av är jag som inte kan hantera den, (längre)?

Är sugen på en ny och bättre kamera, men det känns lite onödigt då min Konica Minolta A200 borde vara tillreklig.

Jag får fortfarande idéer så fort jag ser saker, så inspirationen borde det inte vara fel på tycker jag.

Vill endå påstå att jag lyckades bättre förra året än vad jag lyckats prestera i år.

Någon som känner igen sig, och eller vet hur man kan komma tillbaka, eller in i en ny period där allt är frid och fröjd? :p

Tacksam för svar och kanske ny inspiration. :)
Är som sagt villig att utveckla mig till det bättre!

Mvh Johan

Spontant: varför inte bara ge fan i att prestera och göra som Carolina Klüft när hon är på banan. Ha kul!

Jag försöker, jag har i stort sätt alltid med mig kameran, tar bilder på allt, men det ger mig inte så mycket just nu.
I och för sig kan det vara kul att titta på bilderna senare och minnas vad man gjorde.

Men när även de bilderna blir förstörda (pga datorn kasnke, som gör alla bilder korrupta), så blir det inte så roligt, tyvärr.

Jag vill verkligen ta bra bilder, och ha kul samtidigt såklart! ;)

Ta en paus från själva fotograferandet, men engagera dig i annat som har med foto att göra.

Det är här Fotosidan kommer in:
  • Var aktiv i forumen, läs folks frågeställningar, och bidra med svar där du kan och känner dig intresserad och motiverad. Man lär sig mycket utav detta, både om foto-relaterade saker och annat.
  • Var aktiv i bildkritikpoolerna. Titta på mycket bilder, kommentera där du känner dig manad. Maria Mattiassons artikel om konsten att kommentera bilder kan i sig ge inspiration på detta område.
  • Om du är tekniskt intresserad, recensera lite prylar du äger.
Efter lite fotorelaterade aktiviteter förutom att fotografera kommer inspirationen snart tillbaka, och bilderna blir automagiskt bättre igen.

Allt enligt min egen teori då förstås.

Läs några fotoböcker, både "teknikböcker" och böcker med andras bilder,
Det är nog visserligen sant att det enda sättet att bli en duktig fotograf är att fotografera mycket men att läsa lite om teknik samt se vad andra gör ger både nya idéer och inspiration.
Jag fotograferar inte alls så mycket som jag skulle vilja och ofta på lite udda tider pga tidsbrist vilket ibland gör det svårt att hitta bra motiv, då är det bra att ha något att öva på. I söndags var ja ex, ute och panorerade..
Det blev visserligen bara ett gäng tråkiga bilder på bussar som åkte över en bro men jag tycker det är skönt att fotografera utan "press" på detta sätt och det var en skön kväll utomhus.
Samtidigt så kommer jag förhoppninsvis ha större chans att få till en bra bild nästa gång jag ser ett "riktigt" motiv.

Tycker du har fått bra råd här & instämmer i det att inte ta för allvarligt på fotandet. När jag var yngre så kom jag in i perioder när jag blev oerhört missnöjd med mitt fotograferande vilket gjorde mig mycket frustrerad. Jag kämpade & kämpade men inget blev bra & jag hade helt enkelt inte kul.

Idag så har jag accepterat att det går i vågor, när lusten inte infinner sig så fotar jag inte på några veckor & om jag ändå fotograferar så tar jag det mest som en lek, inte så hårt alltså. Rätt vad det är så fungerar det igen & jag blir oerhört aktiv under en tid. Det enda viktiga för mig med fotograferandet idag är att jag ska ha kul, ibland så blir bilderna bra men ibland inte...

Vet inte om detta stämmer in på dig men det kan ju vara nåt att fundera på!

Lycka till!

//Larsa

skaffa en "ny älskarinna"; dvs ett nytt kamerahus, ett nytt objektiv eller varför inte ett nytt stativ. Den nya investeringen gör att leklusten och kreativiteten får en "jump start" och gör att man kommer ut och fotar igen.

För de bra bilderna kommer av min erfarenhet (jaja, jag kanske inte tar så bra bilder - men de jag själv tycker är bra) inte av att sitta hemma o fundera över vad jag ska fota, utan mer i "stidens hetta" när man är ute och ser och känner...

Att köpa ett analogt mellis system kan vara en god hjälp att komma bort från våldsfotandet som ibland infinner sig med ett digitalsystem med möjlighet att blåsa iväg 1000 exponeringar. En bladare har ju bara 12 bilder i magget - då måste man tänka innan man trycker iväg en serie - det kan vara nyttig övning.

Mvh
Bengus

BME skrev:
Ta en paus från själva fotograferandet, men engagera dig i annat som har med foto att göra.

Bara att hålla med. Vad jag kan förstå har din kreativitet gått på högvarv ett tag, och det är klart att det blir tomgång så småningom och ett behov av återhämtning.

Fortsätt titta på sport, om du fotograferar sport, fortsätt promenera i naturen, om du fotar natur, fortsätt träffa dina vänner om du tar porträtt, och så vidare. Men gör det utan kamera, och när du känner vilka foton du är sugen på kommer du ta bra bilder.
Bra bilder kommer inifrån.

bättre tips: skit i forumen. håll dej härifrån! Det här är ett bra sätt att bara fastna i några nörderier.

Kolla på bilder: gå till bibloteket, kolla vad de har för fotoböcker och sen lånar du hela rubbet. Med fotoböcker menar jag inte typ Digitalfoto för Idioter utan bildböcker.

Sen får du göra lite hjärngympa också:

varför fotograferar jag? är det för att själv minnas eller är det för att visa något.
varför blir jag intressad av de saker jag väljer att fotografera?

när du sedan tänkt och tittat så prova att tänka på att leta efter de bilder du inte har sett.

ANNONS