Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig SNÄLLA

Produkter
(logga in för att koppla)

Guzel

Medlem
Hejsan,

Jag gick mediaprogrammet på gymnaiset och hade mvg i foto... men sedan jag slutade -98 har jag inte fotat något, mer än med min dassiga olympus c-220 zoom. Visst den är väl ok men jag vill kunna ta något finare bilder.
Höll i en systemkamera här om dagen och insåg att jag har glömt precis allt.

Har inte råd med en digitalsystemkamera som jag skulle vilja ha, men skulle vilja ha något mer avancerat än de vanliga små digitalkamerorna. De jag har kikat på är:

Olympus Camedia C-770 Movie (närgräns 3 cm)
Fujifilm Finepix S5500 (närgräns 10 cm)
Nikon CoolPix 4800 (närgräns 1 cm)
Olympus Camedia C-765 Ultra Zoom (närgräns 3 cm)
Konica Minolta DiMAGE Z3 Silver (närgräns 1 cm)

Det som de har gemensamt är väl att de alla har 4 mp, mellan 8-12 x optisk zoom.

Eller vet du rent av någon som är liknande dessa men bättre (får inte kosta mer än 5000:) som du vill rekomendera. Finns ju miljarder att välja mellan.

Jag vill kunna ta fina porträtt bilder av mina barn, kunna ta fina närbilder där man kan fokusera på en sak och få annat runt om kring oskarpt.

Snälla hjälp mig!! Säg inte att jag ska spara mina 5000:- och köpa en systemkamera för dessa 5000:- kommer ta slut om jag inte köper en kamera NUUU (julen är på väg och sonen fyller år så det lär väl bli mat, paket och kalas för alltihopa)

Hoppas någon kan komma med bra råd!!
 
Lite feg för...

... att köpa på blocket. Vart lurade en gång (satte in pengar på säljarens konto men någon vara dök aldrig upp).
 
Oooo det har jag inte sett!!! Va bra då kanske jag vågar fynda på blocket igen*ler*.

Ska nog ringa på annonsen i morron.

MEN om den inte skulle finnas kvar vilken av de jag skrev imitt inlägg där uppe skulle du då rekomendera *ler*. Eller vet du ngåon annan liknande som är bra/bättre?

(bara du och jag vakna nu?)

Såg att du bor i Sollentuna, där har jag med bott i ca 25 år (=hela mitt liv)... flyttade till Kista för några månader sedan (intresseklubben antecknar)
 
Ahhh det är den...

... Jag är mest sugen på...

Men jag har läst att flera tycker att det är svårt att få fina bilder innomhus när det är mörkt. Men det kanske de flesta kameror är i den prisklassen (och visst måste den vara bättre än min olympus c-220 innomhus?)

Nu på vinterhalvåret är det ju inne jag kommer använda den mest.

Men visst skulle jag inte kunna bli besviken om jag köper den? Eftersom jag är van vid en mycket sämmre kamera...?

Har en kompis som har en sony cypershot dsc-P100. Jag tycker den tar jätte fina bilder men Z3 måste väl vara liiiiite bättre? Trots att den bara har 4 mp?

Usch va frågvis jag är *ler*.

Nu måste jag sova lite om jag ska orka gå upp med tuppen...

Gonatt
 
Det går att skaffa extern blixt till den för att kunna ta bättre inomhusbilder, då den har blixtsko.
 
Det går att få en väldigt bra kamera för femtusen spänn.

Jag antar att du vill ha bra auto-läge och gott om manuella inställningar? En blixtsko är också bra, även om du inte köper blixt just nu.

Nikon har en del modeller - 5400, 5700 och allt vad de heter - och Canons Axx (där xx är minst 50) är också bra. Olympus också, t.ex. 5060WZ.

Just idag hittade jag en Nikon 5700 på Blocket vid en snabb sökning. Canon Powershot G3/G4/G5 är också hyfsat billiga begagnade, och fortfarande bra kameror.

Glöm bara inte bort att pengarna skall räcka till laddningsbara batterier och ett rejält minneskort också :)

Pixlar är inte det viktigaste. Det är svårt att se mer än 10 pixlar per millimeter med blotta ögat i en färdig bild, så 1500x1000 pixlar (=1.5 Mpixel) duger rätt bra till en 10x15-kopia. MEN då gäller det att objektivet ger dig bra pixlar :)
 
BengtJohnsson skrev:
Det går att få en väldigt bra kamera för femtusen spänn.

Jag antar att du vill ha bra auto-läge och gott om manuella inställningar? En blixtsko är också bra, även om du inte köper blixt just nu.

Nikon har en del modeller - 5400, 5700 och allt vad de heter - och Canons Axx (där xx är minst 50) är också bra. Olympus också, t.ex. 5060WZ.

Just idag hittade jag en Nikon 5700 på Blocket vid en snabb sökning. Canon Powershot G3/G4/G5 är också hyfsat billiga begagnade, och fortfarande bra kameror.

Glöm bara inte bort att pengarna skall räcka till laddningsbara batterier och ett rejält minneskort också :)

Pixlar är inte det viktigaste. Det är svårt att se mer än 10 pixlar per millimeter med blotta ögat i en färdig bild, så 1500x1000 pixlar (=1.5 Mpixel) duger rätt bra till en 10x15-kopia. MEN då gäller det att objektivet ger dig bra pixlar :)

Köp för bövelen inte en Nikon 5700 eller liknande...jag har en sådan...du kommer att bli grymt besviken. En av Nikons stora missar....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.