Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig med inköpslistan!!! USA-resa på gång!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tinystina

Ny medlem
Hej!

Jag har en Canon EOS 1000D och tänkte pimpa den lite när jag åker till USA.

Jag fotar gärna portrtättbilder och vill därför gärna köpa ett teleobjektiv. Har läst att 70-300 är bra.
Undrar då, är det lika bra o köpa Sigma som Canons egna?

Annars fotar jag gärna natur och undrar ju vad som är bra att ha då.

Jag har ett fast objektiv 50 mm 1,8 samt ett "standardobjektiv" 18-55 mm. Utöver det har jag ett gråfilter som inte är graderat.

Hjälp mig, snälla!

Vad ska jag handla?!

//Linda
 
Generella tips om man ska handla utomlands..

Är du osäker på vad du behöver/vill ha/kan förvänta dig så åk till en butik i sverige och prova dig fram först, att "stress-shoppa" på semestern brukar inte resultera i genomtänkta beslut.

Kolla upp vad som gäller vid garantiärenden, är det världsgaranti eller USA garanti?

Kolla upp priser i sverige och jämför med de i utlandet när du kommer dit, när allt kommer omkring med tull, moms osv. kanske skillnaden är försummbar.

Planerar du att använda de nya prylarna med stor framgång köp dem hemma och vänj dig innan du åker. Risken är att man har så fullt upp med att lära sig teknik m.m att de fina semesterbilderna går till spillo.

Mvh, Anton.
 
Rent specifikt finns det mer än ett 70-300, och det är stor skillnad på kvalitén.
Sen finns det också 75-300 och 70-200, och mellan dem skiljer det ännu mer. Så även i pris.

Alltså får du specificera med full stamtavla om det ska gå att kommentera ett specifikt objektiv. När du väl bestämt dig finns det websidor där du kan jämföra prestanda mellan många olika objektiv.
The digital picture är ett exempel.
 
Hej!

Jag har en Canon EOS 1000D och tänkte pimpa den lite när jag åker till USA.

Jag fotar gärna portrtättbilder och vill därför gärna köpa ett teleobjektiv. Har läst att 70-300 är bra.
Undrar då, är det lika bra o köpa Sigma som Canons egna?

Annars fotar jag gärna natur och undrar ju vad som är bra att ha då.

Jag har ett fast objektiv 50 mm 1,8 samt ett "standardobjektiv" 18-55 mm. Utöver det har jag ett gråfilter som inte är graderat.

Hjälp mig, snälla!

Vad ska jag handla?!

//Linda

Jag hade tänkt rekommendera EF 50/1,8 II som porträttobjektiv men sen läste jag en gång till och såg att du redan har det. 50mm är ju bra porträttbrännvidd på crop-hus (som 1000D). Är det något du är missnöjd över med de bilder som detta objektiv presterar?

/P
 
Jag hade tänkt rekommendera EF 50/1,8 II som porträttobjektiv men sen läste jag en gång till och såg att du redan har det. 50mm är ju bra porträttbrännvidd på crop-hus (som 1000D). Är det något du är missnöjd över med de bilder som detta objektiv presterar?

/P

Hej!

Nej , inte alls, Jag är mkt nöjd.
Men jag har också läst mig till att ett teleobjektiv är bra vid porträtt foto.
Tänker ju även att jag kan använda ett teleobj när jag fotograferar naturfoto.

//Linda
 
Ingen större vits att handla i USA idag om det gäller objektiv i vanliga prisklasser, de få hundralappar du tjänar (förutsatt att du smugglar in i Sverige) är inte värt i de flesta fall. Och Sigma har i vart fall inte de senaste fyra åren varit någon vits att köpa där, frånsett deras i USA gällande förlängda garanti på EX-objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.