Graylingman
Aktiv medlem
Jag börjar så smått planera för inköp av stationär windowsdator, i första hand avsedd för bildbehandling etc med PS samt LR, och jag känner att jag skulle behöva lite hjälp och input och så småningom en ”kundkorg” på Inet, Komplett eller nåt annat ställe. En kundkorg med grejor som funkar bra ihop och alltså bara är att beställa. Jag är inte helt främmande för tanken att göra själva bygget själv, även om jag aldrig gjort något sådant, men helst vill jag nog att leverantören bygger efter mina specar. Spel är jag inte ett smack intresserad av och jag redigerar inte heller video.
Några tankar jag har:
Tacksam för all hjälp och tankar kring detta.
Tillägga: Jo, jag har förmodligen missat en del grejor som också är viktiga att tänka på. Ös på bara!
Några tankar jag har:
- Mycket minne, dvs 64-bitars Windows 7.
- Snabb processor.
- Separat systemdisk och lagringsdisk. Backupper sköter jag med externa diskar och jag är nog inne på att fortsätta med den arbetsmodellen, så någon spegling eller RAID-lösning är inte intressant detta läge i alla fall, men jag är ju iofs inte sämre än att jag kan ändra mig. När det gäller diskar har jag idag en i stort sett ny SATA-disk på 1,5 TB som jag är inne på att flytta med mig som lagringsdisk.
- Grafikkort tillräckligt bra för att kunna utnyttja de senaste funktionerna i PS.
- En tyst dator är alltid trevligt.
- Budget? Upp till 7000-8000 kan jag nog tänka mig att lägga, inklusive operativsystem, och min förhoppning är att jag då kan få en rätt vass maskin med så bra framtidssäkerhet som möjligt. Räcker det?
- Skärm, tangentbord etc har jag redan.
Tacksam för all hjälp och tankar kring detta.
Tillägga: Jo, jag har förmodligen missat en del grejor som också är viktiga att tänka på. Ös på bara!
Senast ändrad: