Annons

Hjälp mig att plocka ihop en ny stationär dator!

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag börjar så smått planera för inköp av stationär windowsdator, i första hand avsedd för bildbehandling etc med PS samt LR, och jag känner att jag skulle behöva lite hjälp och input och så småningom en ”kundkorg” på Inet, Komplett eller nåt annat ställe. En kundkorg med grejor som funkar bra ihop och alltså bara är att beställa. Jag är inte helt främmande för tanken att göra själva bygget själv, även om jag aldrig gjort något sådant, men helst vill jag nog att leverantören bygger efter mina specar. Spel är jag inte ett smack intresserad av och jag redigerar inte heller video.

Några tankar jag har:

  • Mycket minne, dvs 64-bitars Windows 7.
  • Snabb processor.
  • Separat systemdisk och lagringsdisk. Backupper sköter jag med externa diskar och jag är nog inne på att fortsätta med den arbetsmodellen, så någon spegling eller RAID-lösning är inte intressant detta läge i alla fall, men jag är ju iofs inte sämre än att jag kan ändra mig. När det gäller diskar har jag idag en i stort sett ny SATA-disk på 1,5 TB som jag är inne på att flytta med mig som lagringsdisk.
  • Grafikkort tillräckligt bra för att kunna utnyttja de senaste funktionerna i PS.
  • En tyst dator är alltid trevligt.
  • Budget? Upp till 7000-8000 kan jag nog tänka mig att lägga, inklusive operativsystem, och min förhoppning är att jag då kan få en rätt vass maskin med så bra framtidssäkerhet som möjligt. Räcker det?
  • Skärm, tangentbord etc har jag redan.


Tacksam för all hjälp och tankar kring detta.

Tillägga: Jo, jag har förmodligen missat en del grejor som också är viktiga att tänka på. Ös på bara!
 
Senast ändrad:
Jag trodde att sweclockers i första hand befolkades av spelare och att de kanske inte visste så mycket om vad som är lämpligt för bildbehandling etc, men så är det kanske inte?
Med en så pass begränsad budget skiljer det inget på en "speldator" och en tänkt för bildbehandling. Det handlar bara om att få så mycket prestanda per krona det bara går. Enda egentliga skillnaden skulle väl vara att man kanske väljer mer minne framför ett snabbare grafikkort.
 
Jag börjar så smått planera för inköp av stationär windowsdator, i första hand avsedd för bildbehandling etc med PS samt LR, och jag känner att jag skulle behöva lite hjälp och input och så småningom en ”kundkorg” på Inet, Komplett eller nåt annat ställe. En kundkorg med grejor som funkar bra ihop och alltså bara är att beställa. Jag är inte helt främmande för tanken att göra själva bygget själv, även om jag aldrig gjort något sådant, men helst vill jag nog att leverantören bygger efter mina specar. Spel är jag inte ett smack intresserad av och jag redigerar inte heller video.

Några tankar jag har:

  • Mycket minne, dvs 64-bitars Windows 7.
  • Snabb processor.
  • Separat systemdisk och lagringsdisk. Backupper sköter jag med externa diskar och jag är nog inne på att fortsätta med den arbetsmodellen, så någon spegling eller RAID-lösning är inte intressant detta läge i alla fall, men jag är ju iofs inte sämre än att jag kan ändra mig. När det gäller diskar har jag idag en i stort sett ny SATA-disk på 1,5 TB som jag är inne på att flytta med mig som lagringsdisk.
  • Grafikkort tillräckligt bra för att kunna utnyttja de senaste funktionerna i PS.
  • En tyst dator är alltid trevligt.
  • Budget? Upp till 7000-8000 kan jag nog tänka mig att lägga, inklusive operativsystem, och min förhoppning är att jag då kan få en rätt vass maskin med så bra framtidssäkerhet som möjligt. Räcker det?
  • Skärm, tangentbord etc har jag redan.


Tacksam för all hjälp och tankar kring detta.

Tillägga: Jo, jag har förmodligen missat en del grejor som också är viktiga att tänka på. Ös på bara!

Du är inne på rätt spår. Mycket minne med 64 bitars Windows. Så snabb processor som du har råd med.
Gärna en SSD-disk som systemdisk med operativsystem och inget annat på. En disk att installera dina program på och som du sa flytta med 1.5 tb:n som lagring.
Ska du inte spela så räcker ett 512 mb grafikkort och då finns det billiga alternativ.
Se till att det är ett moderkort som stöder den nya USB 3 för framrida snabba diskar.
Som låda kan jag rekommendera http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461645 att bygga på. Stora tysta fläktar som håller grejorna svala.
Varför inte hela paketet http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344159 med tillägg av mer minne och Win 7 ?
 
Du är inne på rätt spår. Mycket minne med 64 bitars Windows. Så snabb processor som du har råd med.

Är dyrare processorer alltid snabbare? Är det så enkelt?

Gärna en SSD-disk som systemdisk med operativsystem och inget annat på. En disk att installera dina program på och som du sa flytta med 1.5 tb:n som lagring.

Tre diskar rekommenderas alltså? En SSD med bara operativ, en disk med övriga program och en tredje bara som lagringsdisk?

Ska du inte spela så räcker ett 512 mb grafikkort och då finns det billiga alternativ.
Se till att det är ett moderkort som stöder den nya USB 3 för framrida snabba diskar.

Uppfyller paketet nedan de kraven?

Som låda kan jag rekommendera http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461645 att bygga på. Stora tysta fläktar som håller grejorna svala.
Varför inte hela paketet http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344159 med tillägg av mer minne och Win 7 ?

Då landar vi på runt 12000 i stället för 8000, eller hur? Känns lite svettigt...
 
Hej
64 - bitars är ju helt klart snabbast, men allt funkar inte med 64-bitars, så kolla upp vilka program och tillbehör du har tänkt att använda innan du bestämmer dig för 64-bitars
 
Hej
64 - bitars är ju helt klart snabbast, men allt funkar inte med 64-bitars, så kolla upp vilka program och tillbehör du har tänkt att använda innan du bestämmer dig för 64-bitars

Jag har fattat det som att man i Windows 7 kan "simulera" 32-bitar och på så sätt komma runt det problemet. Missuppfattning?

Jag vill ha mycket minne för PS CS3 och LR 3.2. Funkar de med 64-bitars?
 
Jag har fattat det som att man i Windows 7 kan "simulera" 32-bitar och på så sätt komma runt det problemet. Missuppfattning?

Jag vill ha mycket minne för PS CS3 och LR 3.2. Funkar de med 64-bitars?
Du ska absolut välja 64-bit. Det som kan krångla är om man har nån gammal skrivare, scanner eller annan lite äldre hårdvara som inte har drivrutiner som funkar i vista/win7. Annars är det aldrig några bekymmer. 32-bitsprogram går utmärkt att köra i ett 64-bits OS.
 
Det finns program som inte funkar under 64-bitars tex SecureClient NGX R60 HFA 3 (vpnclient), netgears trådlösa nätverkskort är det också si och så med 64-bitars. PS Cs 4 funkar under 64-bits
 
Det finns program som inte funkar under 64-bitars tex SecureClient NGX R60 HFA 3 (vpnclient), netgears trådlösa nätverkskort är det också si och så med 64-bitars. PS Cs 4 funkar under 64-bits
99 av 100 program funkar i alla fall. Det är absolut undantagsfall när det inte funkar. Att välja 32-bit framför 64 på grund av nåt så banalt som en vpn-klient eller ett nätverkskort är bara dumheter. Nätverkskort är billiga och det finns alltid alternativa program.
...Sen är det ju inte särskilt optimalt att köra trådlöst till en stationär dator, men det är en annan femma :)
 
99 av 100 program funkar i alla fall. Det är absolut undantagsfall när det inte funkar. Att välja 32-bit framför 64 på grund av nåt så banalt som en vpn-klient eller ett nätverkskort är bara dumheter. Nätverkskort är billiga och det finns alltid alternativa program.
...Sen är det ju inte särskilt optimalt att köra trådlöst till en stationär dator, men det är en annan femma :)
Om du LÄSER vad jag skrev tdigare så avråder jag inte, men bör kolla vilka program och tillbehör man tänker använda.
Om man sen använder vpn- clienten för att koppla upp till sitt jobb, då blir problemet inte banalt längre.
Mer parten av de HP datorer som sälj i dag har 32-bitars installerat, man får beställa 64-bitars om man vill ha.
 
Mer parten av de HP datorer som sälj i dag har 32-bitars installerat, man får beställa 64-bitars om man vill ha.
Men sen består inte deras klientel direkt av datorkunniga människor heller, så det blir väl säkert enklast så.
Och man får både 32- och 64-bitarsversionen när man köper windows 7, så det är inte direkt nåt att klura på. Om man mot förmodan visar sig att man kör nåt omodernt program som inte funkar i 64-bitarsmiljö så kan man alltid installera 32-bitsversionen av windows istället.
 
Jag har beställt en sädan här maskin från Inet

Gigabyte GA-X58A-UD3R st 2 069 kr
80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA, RETAIL st 2 226 kr
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ st 590 kr
Corsair 6GB (3x2GB) 1333MHz PC3-10666 st 1 249 kr
Intel Core i7 930, 2.80GHz st 2 615 kr
PowerColor Radeon HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning st 1 363 kr
Noctua NH-U9B SE2 st 496 kr
Logitech Cordless Desktop MX5500, Bluetooth st 1 399 kr
Fractal Design Tesla 650W 80+ st 795 kr
Fractal Design Define R3, Svart st 899 kr
Samsung SH-S223 22X Lightscribe DL SATA Svart st 226 kr
Windows 7 Professional 64-bit Svensk OEM st 1 432 kr
Byggnation av dator med valfria delar st 795 kr

(jag hade tänkt en skärmdump från Inet här, men den blev oläslig...)

som jag hoppas kunna klara mig med några år. Den kommer att kompletteras med 6 GB minne till och ytterligare diskar för lagring. Jag väljer att låta Inet bygga datorn åt mig. Det kostar några hundringar men om man ska räkna sin egen arbetstid, risken att tappa något dyrt i backen och fipplet med små sladdar och skruvar som saknas tycker jag att det känns som en vettig investering.

Win 7 Pro och Ultimate har väl ett XP-läge för äldre program.

Jag hade tänkt lägga operativ och tunga program som Lightroom, CS5, Cad och Gis på SSD:n för att göra dem så snabba som möjligt, men jag läste tidigare i tråden att endast operativet skulle läggas på SSD:n. Jag är ingen expert - berätta gärna hur man egentligen ska göra. Speciellt med Lightroom och dess katalog.

MVH Björn
 
Jag har beställt en sädan här maskin från Inet
Aj, du gick på en liten nit vad gäller processorn om du beställde den väldigt nyligen. Priset på en i7 950 har nämligen halverats, så dom kostar 2800:- nu. Ett självklart val framför 930:n nu när dom kostar så pass lika. Har dom inte skickat den skulle jag vara snabb och ändra!

Sen skulle jag också valt snabbare minnen, eftersom du med en sån processor på det moderkortet har MYCKET goda möjligheter till överklockning (särskilt eftersom du valt en bra kylare också), men med bara 1333MHz-minnen kommer man inte så långt.
 
Senast ändrad:
(jag hade tänkt en skärmdump från Inet här, men den blev oläslig...)

Jag gjorde en dump av det jag tror är det du beställde, förutom att jag plockade bort tangentbordet.

Summa 14577:- Lite väl mycket, närmare bestämt ungefär dubbla min budget :)

Kan vi kanske försöka närma oss min budget? :)
 

Bilagor

  • inet.jpg
    inet.jpg
    21.1 KB · Visningar: 464
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.