Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med val av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

ceciliap

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska åka på semester till Sydafrika i november och funderar på att skaffa mig en ny kamera med lite zoom.

Jag har redan en digitalkamera (Olympus 2100) som jag är nöjd med men lite tveksam till att släpa med mig på resan. Dels för att jag inte vill köpa på mig en massa extra minneskort alternativt nån hårddisktjosan att lagra bilderna på och dels för jag inte vill riskera att det ska hända nåt med Olympusen...

Visserligen har jag en hyffsad APS-kamera, men då får jag ju släpa med mig film hemifrån och om den tar slut - vad gör man då ??

Utbudet på kompaktkameror med rejäl zoom är ju inte så stort så jag funderar på en 'billig' systemkamera med objektiv. HElst med automatik så man kan använda den som P&S-kamera oxå omifall att jag inte reder ut att lära mig kameran under sommarn.

Budgeten ligger nog på max 3000 kr eftersom det här blir min 'reserv'-kamera... (Fotar ju normalt digitalt i förstahand eftersom filmen är så 'billig' och man kan leka hur mycket som helst)

Jag har kollat lite på Minolta eftersom dom verkar ligga lite lägre i pris...Scandinavian Photo 'rear' just ut "Konica Minolta Systemkamera Dynax 505si med AF28-80 & AF 75-300" för 2995. Är det nåt att ha ? Eller ska man satsa på en Dynax 5 ? Eller en Canon ? Eller... Eller...

Jag har oxå kollat lite på begagnat-marknaden men där finns så många märken, modeller och objektiv så man fattar ju ingenting... *suck*

Vad föreslår ni ? Och vad för objektiv skulle man behöva ?

/Cecilia
Tacksam för all hjälp att hitta rätt i djungeln.

Nikon.....

Hej Cecilia !

Har du inte övervägt Nikon.... mycket trevliga kameror ;)

Oavsett märke, apropå objektivfrågan. så tycker jag själv att det är bättre med ett par fasta brännvidder t.ex

"vidvinkel" 28mm eller 35 mm

"normal" 50 mm 1.4 el 1.8

"tele" 135mm el möjligen 200....

Om man handlar ett äldre hus kan man skaffa manuella objektiv och då kan man få fasta för överkommliga priser....

Om du fortfarande vill ha zoom , så kan en 28 - 100 vara ok , men brukar vara "ljusskygga" (3.5 , 4.5....) = kräver sol... men dit du ska funkar det nog bra !! men här hemma så blir man mest arg på att man inte kan fota + att man måste pressa filmerna rätt ordentligt...
En 28-100 el liknade brukar var den "paketzoom" som följer med nya AF systemkameror

mvh david

Tja...

Minoltapaketet för 2995:- är svårslaget när det gäller pris. Dynax 505 är en bra kamera.
Dynax 5 är mindre och lättare, det är väl största skillnaden.

Ett alternativ till Dynax 5 är Nikon F75 med 28-100, kostar 2995:- hos scandinavianphoto. Den är också liten och lätt att ha med sig. Samt exponerar mycket bra, bäst ljusmätning i klassen om man ska tro tidningen FOTOs test.

Begagnat kan man hitta en massa, det är dock lättast att gå in i nån affär och se vad dom har. Ett tips kan vara att leta efter en Nikon F65. Den borde gå att hitta med 28-80 och kanske en längre telexzoom typ 70-300 för cirka 3000 kr. Ett annat tips är att kolla på blocket.se eller cyberphotos annonsmarknad efter privatannonser.

Lycka till!

Re: Nikon.....

Hej David!

> Har du inte övervägt Nikon.... mycket trevliga kameror ;)

Den inkluderades i "Eller..." :)

> Oavsett märke, apropå objektivfrågan. så tycker jag själv att det är bättre med ett par fasta brännvidder

Men... Blir det inte mycket objektiv att köpa och släpa runt på ? Finessen med zoom är väl att man har så att säga många i ett ? Eller är jag ute och cyklar nu ??

Jag är lite bortskämd med min digitalkamera med 10x zoom (38-380mm, med bildstabilisering) så jag nöjer mig nog inte med ett 100mm objektiv... Tror jag... Men vad jag vet är att jag inte vill släpa runt på en resväska bara med kamerapryttlar...

> Om man handlar ett äldre hus kan man skaffa manuella objektiv och då kan man få fasta för överkommliga priser....

Problemet är ju att man behöver ha koll på objektivutbudet så man undviker 'skräpet'

> så kan en 28 - 100 vara ok , men brukar vara "ljusskygga" (3.5 , 4.5....) = kräver sol...

Hmm... Missade jag att skriva att jag inte är så haj på det där med bländare och sånt ? *skratt* Det är det jag ska lära mig under sommarn och därför jag vill ha ett Auto-läge att ta till i nödfall... *ler*

/Cecilia

Paketet du nämner räcker en bra bit. Sen när det gäller fasta objektiv så har väl de främst bättre skärpa och ljuskänsligare men det beror på vad du tänkt göra med bilderna. Ska du "bara" göra 10*15 bilder eller aningen större så behöver du nog inte oroa dig. Då räcker nog objektiven bra!

Hej Dan!

> Minoltapaketet för 2995:- är svårslaget när det gäller pris. Dynax 505 är en bra kamera.
Dynax 5 är mindre och lättare, det är väl största skillnaden.

Jag är lite i valet och kvalet där... Liten storlek är ju en fördel... Har inte koll på skillnaden direkt, mer än att man bara får ett objekt för dom 3000 kronorna om man väljer 5:an... 5:a eller objektiv... Hmm...

> Ett alternativ till Dynax 5 är Nikon F75 med 28-100, kostar 2995:- hos scandinavianphoto.

Samma där... Ett objektiv bara...

Vet inte om jag är dum som hakat upp mig på mm:rarna eller... Men på olympusen har jag 38-380mm och ibland så känns det inte som om det räcker till riktigt... Och då känns 80 el 100 som väldigt lite...

> Begagnat kan man hitta en massa,

Tyvärr har jag ingen begagnataffär här i närheten vad jag vet... Och på Blocket o dyl så känns det lite osäkert, man vet ju inte hur grejorna är och jag känner mig lite väl okunnig på området för att börja botanisera bland det stora utbudet där. Så det blir nog att köpa nytt i affär eller i internetbutik. Även om det blir dyrare... :(

> Lycka till!

Tack, det lär behövas om jag ska kunna bestämma mig för nåt... *velar*

/Cecilia

Såg just att scandinavian har en begagnad Tamron 28-200/3,8-5,6 ASL XR glugg till Nikon, kostar visserligen 2395:- men det är ett objektiv av bra kvalitet, kanske inte jordens snabbaste objektiv men helt okej om man tänker på omfånget. Då slipper du släpa på två gluggar.

Tillsammans med en F75 som dom säljer för 1995:- så har du ett lätt och behändigt kit med stort zoomomfång och bra kvalitet. Blir visserligen lite dyrare än du tänkt dig.

Ett alternativ är leta reda på en begagnad F65/75/80 eller liknande för att få ner priset lite till.

Beg. Tamron: http://www.scandinavianphoto.se/?B13223

Nikon F75: http://www.scandinavianphoto.se/?11004

/Dan

Som jag fattade det vill du ha en liten enkel kamera med zoom.

En kamera som saknar zoom, men som i allt övrigt är fantastisk är Yashica T5. Jag vet inte om de fortfarande finns att köpa (kolla scandinavianphoto), men om de gör det, köp en! Jag tror inte du kommer att sakna zoomen!

MVH Martin

Cecilia

1 Tycker du om att fotografera?
2 Tycker du om din digitalkamera?

Svarar du ja på fråga 1 så kommer du säkert att hålla på under mycket lång tid. Då kan det löna sig att tänka mer långsiktigt och titta på hela kamerasystemets utbud.

Svarar du ja på 2 så kommer du säkert i framtiden vilja ha ett digitalt hus till din optik. Då är det idag tyvärr bara Canon och Nikon kvar. varför? Sök i forumen (Du kan ju maila mig)

Ha inte alltför bråttom att köpa och köp begagnat för det finns en uppsjö att pruta på i budgetklasserna.

Svarar du ja på 2 så kommer du säkert i framtiden vilja ha ett digitalt hus till din optik. Då är det idag tyvärr bara Canon och Nikon kvar. varför? Sök i forumen (Du kan ju maila mig)

Och Minolta som kommer med sin till hösten! Inte för att detta direkt har med den ursprungliga frågan men rätt ska vara rätt.

Pentax och Sigma har digitala kamerahus oxå...(som använder samma optik som de analoga husen).

Jo men Johan då har hon ju redan valt och åkt till Afrika.

Ja Kim, men var i utvecklingen befinner dem sig? Pentax verkar helt dött. Sigma har jag ingen aning om.

jo men NU var hennes budget 3000kr så då antar jag att hon inte har råd med 10-15000kr på bara huset för att inte tala om objektiv till det.

Hej!

Om du känner dej nöjd med de bilder du tar med din digitala kompakt behöver du knappast oroa dej för "skräpet" som du kallar det. De flesta systemkameraobjektiv kommer att överglänsa den optiken du har på din kompakt i fråga om bildkvalitet. Du kommer att få svårt att hitta ett objektiv som täcker brännvidder till 380 mm för under 3000-lappen, så vissa kompromisser får du nog vara beredd på. Med din budget så tror jag det enda raka är att köpa någon av de billigaste systemkamerorna med två zoomar för att täcka upp vidvinkel till tele. Ofta är en eller båda objektiven av ett annat fabrikat, men du får ett fullt fungerande system för under 3000 kr. Visst, du köper utrutning som många här på fotosidan fnyser åt och det kanske inte är någon utrustning att växa i som fotograf, men dina krav är ganska stora för väldigt lite deg. Jag tror att detta paket är den lösning då du känner att du får mest nytta av dina pengar för tillfället. DOCK kan det ju vara värt att komma ihåg att dessa massproducerade konsumentkameror och objektiv tappar väldigt i andrahandsvärde.

Oj... Här hade det kommit in svar i mängder visst, tur det är lunch så man har tid att svara :)

Jag har läst alla era synpunkter och här är mina svar:

Jag är inte ute efter att skaffa mig ett stort analogt system, utan vill egentligen bara ersätta min APS-kamera som funkar bra och egentligen bara har ett fel - APS-filmen..

Den kamera jag använder mest (digitalkameran) har bra zoom så vill jag ju så klart ha det i en film-kamera med och då känns inte dagens kompaktkameror riktigt tillräckliga med sin 35-100mm zoom. 380 kanske inte går att få men mer än 100 iallafall...

Tills jag skaffade digitalkameran så använde jag bara 'enkla' kameror (P&S) men eftersom digitalkameran har hyffsat mycket inställningsmöjligheter så har jag ju lekt lite med dom. Än har jag inte klurat ut allting men det är rätt skoj att mixtra. Och fotar man digitalt kostar det ju inget att laborera med inställningarna... Fast på en film-kamera vill jag nog ha ett Auto-läge för nödfall... *ler*

Men eftersom digitalkameran är min primära kamera så vill jag inte lägga ner alltför mycket på en film-kamera som, ärligt talat, antagligen inte kommer att användas sååå mycket.

Vad gäller analogt och ev digital i framtiden och möjlighet att använda gamla objektiv så bekymrar det mig inte såå mycket. Jag tror inte jag nånsin kommer att fotografera så mycket att jag kan motivera inköpet av en DSLR. Och om jag blir så biten av foto-flugan så den tiden, den sorgen.

Vad gäller begagnat-marknaden så vet jag att där finns en uppsjö med 'fynd' men som jag skrev i ett annat svar - jag har inte kunskapen att sålla agnarna från vetet och noll koll på rimliga priser så risken är stor att jag köper fel... Och med en budget på 3000kr så är där ingen marginal för felköp... Dessutom, köper man nytt så har man garanti om nåt inte skulle funka...

Just nu ligger Minolta bäst till... Dynax, 5 eller möjligtvis 60, med 28-100 objektiv... 2400/2600 på Cyberphoto...

Jag vet att Nikon/Canon har liknande paket i ungefär samma prisklass och dom är lockande. Men jag har kollat lite på priserna på att köpa till ett extraobjektiv (x-200/300) och då är Minolta-objektiven lite billigare. Och priset är, tyvärr, en viktig faktor :(

Senast ändrad:
Då blir det enkelt Cecilia

Leta upp vilket paket du kan tänka dig nytt.
Leta upp likvärdigt begagnat och bjud hälften.

ceciliap skrev:
Jag har redan en digitalkamera (Olympus 2100) som jag är nöjd med men lite tveksam till att släpa med mig på resan. Dels för att jag inte vill köpa på mig en massa extra minneskort alternativt nån hårddisktjosan att lagra bilderna på och dels för jag inte vill riskera att det ska hända nåt med Olympusen...
Eftersom du är nöjd med den så tycker jag du ska ta med den och köpa mer minne, istället för att satsa massa pengar på en kamera du inte ska använda så mycket..verkar betydligt mer vettigt tycker jag.

Skulle du bli av med Olympusen, så är det inga problem att hitta en begagnad till bra pris.

När du väljer mellan kamerahus så ta det som du känner att du får bäst/mest kamera för pengarna på. Du som inte har så ruskigt höga krav kan gott köpa t ex ett sigma-telezoom X-300 f/5.6 som finns att få tag på till alla kamerafattningar oavsett märke.

/P

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar