Annons

Hjälp med val av kamera, främsta syftet filmning

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för all hjälp i tråden, är tacksam för det!
Känns som att man kan få ganska mycket kamera för pengarna med en begagnad MKII :)

Any time,
Om du ska köpa Canon så är Dave Dougdale någon att följa. I hans första videos för ca 3 år sedan är han värsta nooben och sen kan man följa hans utveckling. Riktigt skön snubbe, här jämför han 550d med mkII (550d är typ en 600d utan den grymma displayen).
http://www.youtube.com/watch?v=YkFwZjuTues&sns=em
 
Skillnad

En gigantisk skillnad mellan 600 och övriga EOS (Vet dock inte om det gäller 650) är att man kan filma med den mittersta delen av sensorn. Med ett 300 mm tele får du motsvarande ett tele med 900mm (+ cropfaktorn om du vill jämföra med MKII). Kvaliten blir grym. Har filmat skogssnäppor och krickor som fyllt upp bildrutan på långt håll. Kanske inte intressant för alla dock., Hursomhelst blir det 3x extra förstoring oavsett objektiv.
 
Any time,
Om du ska köpa Canon så är Dave Dougdale någon att följa. I hans första videos för ca 3 år sedan är han värsta nooben och sen kan man följa hans utveckling. Riktigt skön snubbe, här jämför han 550d med mkII (550d är typ en 600d utan den grymma displayen).
http://www.youtube.com/watch?v=YkFwZjuTues&sns=em

Mattias... you know,, noothing. Din .."vår" ljudexpert tyckte ju om Röde.. (hälsa förresten) :)

Röde är bra mick vs pris. Håller för det flesta här inne skulle jag tippa.
 
Mattias... you know,, noothing. Din .."vår" ljudexpert tyckte ju om Röde.. (hälsa förresten) :)

Röde är bra mick vs pris. Håller för det flesta här inne skulle jag tippa.

Ha ha, han står här o hälsar så gott

Jo Röde duger gott åt de flesta, det håller jag också med om. Men kan man så är ju dyrare=bättre, jag får nog Sennheisern för samma pris som en ny Röde Pro och då är det ju givet.

Hoppas ingen trodde jag dissade Röde-mickarna, isåfall uttryckte jag mig slarvigt.
 
Hoppas ingen trodde jag dissade Röde-mickarna, isåfall uttryckte jag mig slarvigt.
Nä o jag uppskattar ärligheten.
Förstår mycket väl att det finns ofantligt bra o därmed dyra mickar för än det ena o än det andra.

Förresten kan jag konfirmera att Plural Eyes funkar.
Av 1 ljudspår o ca 10 videoklipp så missades 1 klipp.
Det snabbar upp :)
 
Blackmagic video 3

Eftersom den varit på tal i denna tråd tidigare så kanske det finns intresse för den tredje videon från Blackmagic Pocket Cinema. Tidigare har det släppts två, en ute i dagsljus och en blandat ute och inne med lite kort skärpedjup.
Fan vad jag längtar till Juli eller nästa sommar om de nu gör som de brukar.
http://vimeo.com/67562461
 
Fan va lack jag skulle bli då, fast priserna stämde ju i vart fall på Cinema Camera. Allt under 10 000 och jag köper direkt.

Du är inte sugen själv? Vore ju ganska grymt till dina tidigare kollegor.

..nä. De ska inte sånt där. Skulle bara bli prob... äh va fan bryr jag mig numer .. :) kör på. Köp 50
 
Hej igen, det objektivet Sigma 30 1.4 fungerar inte med 5D det blir vinjett runt bilden med det. Man måste upp till 35 1.4 i sådana fall :)

Ja jag funderade på det ett tag eftersom din kamera är full frame.
Sen kan jag ju tillägga att 30mm motsvarar ju ca 45mm på min gamla 600d så det är ju därikring jag gillar att ha det egentligen.
 
Jag föreslår en ny eller begagnad ren video kamera.
Canon Legria HF G10 tycker jag är en mycket prisvärd kamera idag. Ny kostar ca 8000 på Cyberfoto.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HFG10

Har själv en och är mycket nöjd.
Här är en video: http://www.youtube.com/watch?v=9_6HK3XpzUM&hd=1 (Varning för reklam)
Bildstabiliseringen är grym samt att den fungerar mycket bra i dåligt ljus.


Hej
Ruskigt bra bild, kollade spårvagnarna i Göteborg.
Kan man generellt säga att filmer alltid blir bättre på en lite dyrare videokameror, typ din, jämfört med en bra kompaktkamera.
Jag har en DMC Lx7, tycker den tar grymt bra film.
Om svaret är STORT ja !, då funderar jag på en med tre sensorer, eller räcker det med en sådan som din kamera har
Det jag är mest ute efter, förutom kanonbild, är en otroligt bra bildstabilicering
Funderar på Panasonic HC-X900
http://www.panasonic.se/html/sv_SE/Produkter/Videokamera/HD-videokamera/HC-X900/overview/8651261/index.html

Vilket format använder du till att ladda upp till YouTube ?
 
Hej
Ruskigt bra bild, kollade spårvagnarna i Göteborg.
Kan man generellt säga att filmer alltid blir bättre på en lite dyrare videokameror, typ din, jämfört med en bra kompaktkamera.
Jag har en DMC Lx7, tycker den tar grymt bra film.
Om svaret är STORT ja !, då funderar jag på en med tre sensorer, eller räcker det med en sådan som din kamera har
Det jag är mest ute efter, förutom kanonbild, är en otroligt bra bildstabilicering
Funderar på Panasonic HC-X900
http://www.panasonic.se/html/sv_SE/Produkter/Videokamera/HD-videokamera/HC-X900/overview/8651261/index.html

Vilket format använder du till att ladda upp till YouTube ?

Alltså jag ger normalt köpråd om folk vill ha det men inte om de redan har en bra kamera, då tycker jag det är bättre att lära sig jobba med det man har.
Men jag ska göra ett undantag i det gör fallet eftersom det finns lite om och men.

Om jag fattat det rätt så vill du filma:
Vidvinkel
Stabilt
Krisp Bild
I farten
Från din skooter
Med en hand
Kanske monterad på styret eller huvet eller var som helst
För en inte så dyr slant

Om du har tick in the box på alla dessa så tror jag Gopro Hero 3 Black edition är kameran för dig.

(och för att ingen ska tro att jag är en gopro fanboy kan jag säga att jag visserligen har en 2a men aldrig rekommenderat den till någon tidigare som inte efterfrågat just en action cam, men i det här fallet tror jag faktiskt på ideen. Vill du ha bra ljud till den så kan du ha en zoom h1a vid sidan om och vi kan nog hjälpa dig med ljudsynk om det verkar krångligt.)

Kimster, du är en klok man vad tror du, om du prenumererar på denna tråd det vill säga?
 
äh bare köp...


okej lite allvar. visst ska man bara filma funkar Go Pro bra. Vidvinkligare är svårt att få iden prisklassen.
Sony sägs ha bättre bildstabilisator i sin action-camera variant. Kan vara nödvändigt om något sitter fast på något. I handen blir det ju lite dämpat, men på en skoter motsv. blir det "skak" som är trixigt om man inte ha någon form av bildstabilisator.

Go Pro 3 har dock lite högre upplösning om man gillar sånt. Kan fungera som en kompromiss till kompaktkamera också.
 
äh bare köp...


okej lite allvar. visst ska man bara filma funkar Go Pro bra. Vidvinkligare är svårt att få iden prisklassen.
Sony sägs ha bättre bildstabilisator i sin action-camera variant. Kan vara nödvändigt om något sitter fast på något. I handen blir det ju lite dämpat, men på en skoter motsv. blir det "skak" som är trixigt om man inte ha någon form av bildstabilisator.

Go Pro 3 har dock lite högre upplösning om man gillar sånt. Kan fungera som en kompromiss till kompaktkamera också.

Alltså jag ger normalt köpråd om folk vill ha det men inte om de redan har en bra kamera, då tycker jag det är bättre att lära sig jobba med det man har.
Men jag ska göra ett undantag i det gör fallet eftersom det finns lite om och men.

Hej
Nej, jag förstår att detta inte är något konsument-forum, med köp-tips.

Men när jag kollade på Sony HF G10, så tycker jag att det är "ynkligt" med en vidvinkel på 30,4
Vill man sedan ha mer vidvinkel så måste man köpa till en tillsats-lins för 3500 kr !!(0,7)

Man kommer då ner till vad jag har på min LX7 plus Digitl-King 0,7. för runt 4300 kr tillsammans !
Jag gav typ 70 pund för denna tillsats och den fungerar utmärkt, jag kan inte se någon distorsion i bilden

Den där Panasonic HC-X900 som jag funderade på har "bara" 29.8 mm, dåligt...., tycker allt över 24 mm är dåligt.

Det blir en dyr lösning med den videokameran.:-(

Sedan så kikade jag på vad "GoPro Hero3 Black Edition", så kan jag inte hitta vad den har för brännvidd i 35 mm formats-uttryck ( typ min Digital-King 0,7 ger ca 18-19 mm) kameran LX7 har 24 mm.

Detta med brännvidder är ju rätt besvärligt, förr så var ju 50 mm ett normalobjektiv, som man oftast fick med sin analoga systemkamera, men nu för tiden så finns det ju ingen "regel" längre, allt beror tydligen på hur stor eller liten censorn är, eller ?, rena djungeln

Jag har för övrigt ett axelstativ till kameran när jag filmar

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B004IUOFKO/ref=oh_details_o08_s00_i00?ie=UTF8&psc=1

Jag kan omöjligt köra med bara en hand, det blir livsfarligt, framvagnen är känslig för gupp och man måste hålla stadigt, om man inte vill hamna i buskarna eller välta.!!
Jag har gjort det en gång, det var inget trevligt, fick foten krossad och fick gå 8 veckor med gips ända upp till knät


Men om man fick köpa en "GoPro Hero3.....) på öppet köp och få prova den, så skulle jag nog göra det.
Den verkar mycket intressant, även om den ser ut som om den var ett hemmabygge;-)


Så jag har nog min LX7 plus tillsatsen på 0,7 och försöker "lära mig den bättre" :)

Tack för mig, fortsättning följer säkert ...
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.