Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med systemkameraköp!

Produkter
(logga in för att koppla)
FredrikB skrev:
K-bajonetten introducerades av Pentax i mitten av 70-talet och blev med tiden standardbajonett för många tillverkare.

Det gör att det idag är ganska lätt att hitta riktigt bra optik med K-bajonett till bra priser på begagnatmarknaden. Speciellt Pentax' egna gluggar i K- och M-serien är ofta mycket prisvärda.

Ja jag skulle gärna vilja slå ett slag för domhär lite äldre Pentaxmodellerna och gluggarna.

Sannerligen prisvärda, och det går att fynda riktigt rejält om man har tålamod att leta runt ett tag.

Ifall man inte planerar på att uppgradera till digitalt inom den närmaste framtiden är det ett helt fullgott alternativ till canon eller nikon, som verkar helt ha tagit över systemkamera-marknaden.

/Henri

ok, jag vet att jag skriver rätt mycket nu men det är lite man är osäker på som man gärna skulle vilja ha lite mer klarhet i.

vad är skillnaden mellan EF- och AF-objektiv?

Tycker du ska slå till på Canon 1000 erbjudandet. Har själv en 1000FN (samma men med inbyggd blixt) och tycker den funkat kanon. Den har alla funktioner man behöver för att börja lära sig fotografera manuellt plus lite motivprogram och ett bra autoläge när man känner sig slö.... Skulle du senare känna för att byta upp dig eller tröttnar så är ju förlusten försumbar, helst eftersom du ju troligen kan få tillbaka ungafär samma peng om du säljer den.

Ska själv sälja min 1000Fn med ett Sigma 35-80 men hade hoppats få lite mer än 900:- så det låter som ett bra pris.

cihlin skrev:
Tycker du ska slå till på Canon 1000 erbjudandet. Har själv en 1000FN (samma men med inbyggd blixt) och tycker den funkat kanon.

En kamera utan inbyggt blixt är ganska värdelös för detta användningsområde, anser jag. Det blir enbart "utomhuskamera". En inbyggd blixt är ett måste om du inte vill investera i en separat sådan och släpa den med dig överalt. Ja, även utomhus kommer du nog behöva upplättningsblixt då och då.

I Nikons utbud F65 alt. F75 är bra alternativ. Bland Canons modeller är EOS 300 ett bra val. Både går att hitta med kitobjektiv ganska billigt i dessa tider av digitalboomen.

Det här kanske kan vara något...
http://www2.blocket.se/view/2665720.htm?l=0&c=1&city=0

Kanske lite mer pengar än du tänkt dig men du får såååå mycket mer möjligheter än en kamera med en kort zoom.
Med motorn kan du ta upp till 4bilder/sec, snabbaste tid är 1/1000 vilket räcker hyfsat, alla objektiven är relativt ljusstarka. Du får en vidvinkel, ett porträtt tele, ett långt tele och en normal som funkar fint till befintligt ljus fotografering. Tyvärr kan jag inget mer om kameran men kolla nedan för mer info och sök på Fotosidans recensioner. (Det kanske går att pruta åsså;))

http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/canon/fdresources/SLRs/ae1pgrm/index.htm

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto