Annons

Hjälp med skiftningar i toner

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanStahlberg

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ett problem med lite bilder som jag inte vet hur jag ska lösa.
Om ni kollar på bifogad bild så ser ni i kanterna där de går från mörkt till ljust, så blir det skiftningar som ser väldigt konstiga ut, och dom blir även vid print, så det är ej min skärm som spökar för mig. Vet någon hur jag blir av med dessa, och hur man kan motarbeta dom i framtiden. Någon som stött på samma problem själv?

Mvh
Johan Ståhlberg

Bilagor

• JS_ECU_BALLET_120331_3385_final.jpg
    JS_ECU_BALLET_120331_3385_final.jpg
    9.8 KB · Visningar: 335
Hej!

Jag har ett problem med lite bilder som jag inte vet hur jag ska lösa.
Om ni kollar på bifogad bild så ser ni i kanterna där de går från mörkt till ljust, så blir det skiftningar som ser väldigt konstiga ut, och dom blir även vid print, så det är ej min skärm som spökar för mig. Vet någon hur jag blir av med dessa, och hur man kan motarbeta dom i framtiden. Någon som stött på samma problem själv?

Mvh
Johan Ståhlberg

Posterisering eller bandning kallas detta. Bearbetar du en bild alltför kraftigt och den ligger i 8 bitar så uppstår detta. Lösningen är att fotografera i råformat och spara i 16 bitar.

Posterisering eller bandning kallas detta. Bearbetar du en bild alltför kraftigt och den ligger i 8 bitar så uppstår detta. Lösningen är att fotografera i råformat och spara i 16 bitar.

Jag har för mig att jag vid enstaka tillfällen råkat ut för detta även med RAW och 16 bitar. En lösning kan då vara att lägga på ytterst lite brus.

Tack för svar, ska testa! Kom fram till jag med att det måste vara överarbetning av bakgrunden, men det knepiga är att det är väldigt lite gjort med den när det kommer till kontrast mm. Är det så pass känsligt när det är en så stor yta av samma ton?

Mvh

Har haft samma problem i samband med produktfoto. Uppenbarligen inte min specialitet. Problemet uppkom när jag arbetade med justeringslager och effekter. Provade massa saker med blandat resultat. Tror jag löste det genom att göra bakgrunden oskarp. När jag talade med min vän produktfotografen så talade han om vikten av friläggning bland annat, men då var arbetet redan gjort. Har ej testat sen dess.
Berätta gärna mer om saken när du hittar lösningen.

Har haft samma problem i samband med produktfoto. Uppenbarligen inte min specialitet. Problemet uppkom när jag arbetade med justeringslager och effekter. Provade massa saker med blandat resultat. Tror jag löste det genom att göra bakgrunden oskarp. När jag talade med min vän produktfotografen så talade han om vikten av friläggning bland annat, men då var arbetet redan gjort. Har ej testat sen dess.
Berätta gärna mer om saken när du hittar lösningen.

Jobbar du med justeringslager och masker kan det vara bra att lägga brus i masken. Slumpmässigheten ser till att bandningen försvinner.

Stefan

Jag får stämma in i kören om att lägga till brus.

Jag har labbat en del med fenomenet och mina erfarenheter är knappast vetenskapliga utan helt empiriska. Någon annan får gärna lägga till erfarenheter den som vill, då jag gärna tar till mig dem.

16 bitar resp 8 bitars djup verkar inte spela någon avgörande roll enligt mig. Det enda som skiljer är att banden blir smalare vid 16 bitar när de väl uppträder.
Jag tror det är så här: Jag tycker mig märka att även den bästa bild har en viss typ av kornighet när man kikar på den i 100 procent, speciellt i svartvitt. Om man skall kalla det brus vete tusan, snarare karaktäristik för mönstret på kornen verkar variera med kameratyp och från bild till bild. Jag väljer att kalla det korn i resten av detta inlägg, då jag inte tycker det liknar det brus som upptår vid högre iso-tal, specielt färgbruset. Om vi är överens om att detta korn existerar håller resten av mitt resonmang sträck. Den senare tidens hysteriska skräck för brus i bilden och överdrivna brusreducering verkar bidra till denna bandning.

Jag har erfarit att så fort man kör någon form av brusredusering eller blurrfilter på bilden far detta korn allvärldens väg och bandningen kommer som ett brev på posten, både i 8 resp 16 bitar. Mer pixlar i bilden gör dock fenomenet mindre tydligt då banden blir smalare, eller med större bitdjup blir banden smalare. För det mesta kanske det inte spelar någon roll om det är gott om detaljer i bilden (då detaljerna ger liknande effekt som kornet, att bandningen inte syns). Men i fina gradienter syns de tydligt.

En kamera som själv bildbehandlar bilden till jpg kanske brusreduserar och blurrar så banden syns direkt, det är ganska sannolikt. Om man då kört raw och öppar i 16-bitarsläge har ingen brusredusering skett och 16 bitar var kanske tillräckligt för att man inte skall se banden. Men, kör en inteligent blurr och vips är banden tillbaka. I början när jag stötte på bandning i fina gradienter trodde jag lite naivt att banden skulle släta ut sig om man burrade kanterna. Icke sa Nicke, det blev bara värre.

Jag har hittat ett recept som funkar ganska bra för mig, men prova gärna själv lite variationer av konseptet för att få det att funka riktigt bra.

Jag gör ett nytt lager, fyller med 50% grå. Kör ett lägg till brus, ca 1-2 % gausisk monokromt brus. Byt blandningsläge till overlay.
Upprepa med ytterligare ett lager, men ta till 5-10% brus. Detta lager kan man sätta 50-75% transparancy. Detta lager skall ganska stora korn, men för att kornen inte skall bli så skarpa sätter man ner transparancys så det blir lagom.
(Räcker det inte till, upprepa med ytterligare ett lager med 20% brus men kanske 30 % transpancy)

Nu inverterar man lagermasken på båda lagren och börjar måla i lagermasken med 1-2% brus med stor pensel och mjuk transparans (det som är procent i penseln) över banden och kanske även där banden inte uppträder. Om banden inte går att måla över, så går man över till lagret med större brus och målar försiktigt över banden tills de nätt och gämt försvinner. Man behöver inte vara rädd för att det ser kornigt ut på skärmen inzoomat, för det kommer inte att synas märkbart vid utskrift. Men är kornen för framträdande, kan man minska transparancen på lagret.

Tricket är att få ett korn över bilden som ser estetiskt tilltalande ut. Ser kornen för skarpa ut, kan man justera transparansen på lagren, och även testa att köra 1-2 % blurr på bruslagren. Ju slätare gradienter man har, desto grövre korn kan man ha. Utseendet på kornen kan spela lite roll, då gausiskt brus kan ge lite skarpa kanter då den är svart eller vit huller om buller. Minskar man transparancen blandar det skarpa upp sig med ursprungliga bilden, eller så kan köra lite blur på bruset.

När man talar om skärpning brukar man nämna högfrekventa bilder och lågfrekeventa bilder. Om tar till samma beskriving här, så skall lågfrekventa områden har stora korn, medan högfrekventa områden ha små korn. Om man ser till skärpedjupet så sätter man det finare kornet på de skarpa delarna av bilden medan de oskarpa delarna får större korn. När man lyckats sätta alla korn helt lyckat tycker mig känna att de oskarpa områderna får en ganska harmonisk yta. Jag kan inte riktigt hitta orden för att beskriva saken, men ni lär se det när det händer. I bland brukar fotoblaskorna i kiosken prata om att ge en bild mer känsla genom att okänsligt med järnspett lägga till brus i bilden men det är inte det jag försöker efterlikna.

Alltså, parametrar att justera med kornen. Storleken på bruset (procenten), transparancen på lagren, eventuellt något blurr på kornen, Måla med pensel i lagermaskerna. Stora korn i fina gradenter och små korn där det finns mycket detaljer.

Blev detta begripligt över huvud taget?

Edit: I riktigt mörka områden kan bandning vara extra besvärlig då det verkar vara större hopp mellan tonerna än i mellanområdet. Något svårare och ibland har jag fått ta till ytterligare lager men med andra blandninglägen då det inte går att få mörkare toner med brus än det redan är. Det är bara de ljusa kornen som syns och då tar det inte.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto