Annons

Hjälp med köp av systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

qxziw

Aktiv medlem
Jag fundrar på att köpa mig en ny systemkamera. jag vill bara ha en bra kamera och två objektiv ett kanske 28-90mm och ett 100-300mm eller 90-200mm något i den stilen.. finns det någon som har några bra förslag. Jag vill gärna ha billiga grejor.

MVH Henrik

Konica Minolta Dynax 40 tycker jag verkar vettig, manuella inställningsmöjligheter, 14 segments ljusmätning och spotmätare.

Kostar 1595:- med 28-90 på scandinavian photo. För 2995:- får man hus, 28-90 och 75-300.

men det står ju

Minolta Systemkamera Dynax 40 med Af 28-100/3,5-5,6D och Af 75-300/4-5,6D

då uppfattar jag de i alla fall som att det är af fästen. Men det är inte det alltså..

Objektiven har AF (autofokus), precis som canons (och de flesta andra märken), men de passar enbart på (konica-)minoltakamerahus.

Det är själva gängan som skiljer, förutom kontakterna, därför passar de inte.

Det är alltså så att varje stor kameratillverkare har sin egen typ av fäste, du kan inte montera Pentaxobjektiv direkt på en Nikonkamera o s v. Däremot finns det några objektivtillverkare som gör objektiv för olika kameror, exempel på sådana är Sigma, Tamron och Tokina. När man köper sådana objektiv så får man vara noga med att få rätt dem med rätt objektivfattning, så att de passar på kameran.

Nikon F75 + 28/80 & 70/300

Köpte nyligen en Nikon F75 med följande objektiv 28/80 & 70/300. Grymt nöjd, fungerar fantastiskt för mig som är nybörjare. Köpte den på Fotokungen (www.fotokungen.com tror jag) ligger vid medborgarplatsen i Stockholm. Gav för hus plus 2*objektiv 3395:- (minnet är lite kort ibland, kan skilja en hundring eller så).

Jag har varit toknöjd med de kameror som har följt mig upp genom åren, de är Nikon 801-s och F80. Jag tycker att 801-s fortfarande är en av de bästa kamerorna jag jobbat med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar