Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med inköp av digital systemkamera, beg eller nytt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Superzebb

Ny medlem
Hejsan!

Jag har tänkt att införskaffa mig min första systemkamera och behöver lite vägledning!
Jag har läst på forum och recensioner de två senaste månaderna och har kommit fram till att Canon 550d/600d eller Nikon d5100/d90 verkar passa bra för det jag vill fotografera (Natur, människor och något djur då och då).

Jag var varit och känt på de olika modellerna och var nära att slå till på Nikon d5100 men av någon anledning så avvaktade jag.

Nu de senaste dagarna så har jag börjat kika på begagnat marknaden och börjar dra mig åt att köpa en begagnad Canon 50d eller Nikon d90 + ett lämpligt objektiv men verkar inte ha blivit något klokare eller kommit närmare ett beslut.. ;)

Så min fråga är nu: Köpa nytt (lutar åt Canon 550d eller Nikon d5100) eller köpa begagnat (Canon 50d eller Nikon d90 eller andra intressant förslag)?

Alla råd är välkomna!

Mvh

Sebastian
 
Köp begagnat! Kamerahus blir omoderna väldigt fort, vilket gör att du tjänar mycket på att köpa begagnat. Jag skulle säga att du borde köpa en 40D eller 50D. Canon 40/50D är lite äldre semi-pro modeller vilket gör att du för snabbare AF, robustare hus, längre livslängs och fler BPS. Sensorn är dock ofta sämre än nya instegsmodeller (D5100/550D).

Köpte själv en 40D och fick därför pengar över till en fin glugg.

Anledningen till att jag rekommenderar Canon är att jag inte har testad Nikons motsvarigheter.
 
Tack för svaren!

@per - Absolut, alla råd är välkomna! Det var nyttig läsning :) jag glömde nämna att min budget ligger kring 5-6000 kr för tillfället så det blir lite lite kvar till ett objektiv om jag skulle satsa på ett nytt d90 hus.

@erlend - yes, det var det som slog mig.. frågan är väl hur långt i tiden man "vågar" gå tillbaka när det gäller begagnade hus?
 
De kameror som såldes nya för två år sedan tog väldigt bra bilder då, och tar sannolikt (i de rätta händerna - gäller också nyare kameror) bra bilder idag också, trots de nyare sensorerna, bättre ISO-möjligheter etc. Men vem behöver ISO 64000 istället för 1600, om man inte är proffs och behöver behandla bilden hårt i t.ex Photoshop? Satsa på objektiven istället, de är viktigare. Och det finns gott om dem ute på begagnatmarknaden, inte minst här på FS.
 
Jag köpte faktiskt en 550D ny för drygt ett år sen, och bytte nyligen "upp" mig till en 50D. Anledningen var att jag saknade BPS med 550D och att den var för liten för mig. Är otroligt nöjd med min 50D och jag skulle säga att jag aldrig lär köpa nytt mer.

När det kommer till objektiv är marknaden rätt så stabil så ett objektiv man köper för kanske 5000 kan vara värt lika mycket om ett år om man behandlar det väl. Är man duktig kan man till och med göra vinst när man köper/säljer objektiv.
 
Jag skulle vilja sammanfatta så här:

Köp nytt om den senaste sensortekniken eller bästa filmningen är viktigast.

Köp begagnat om du vill ha bättre kameraegenskaper för pegarna.

Ett exempel för samma pengar (inkl 18-55):
Canon 600D=50D=1DmarkIIN i pris ungefär.

Man går upp i kameraprestanda och ner i sensorprestanda och frågan är hur man bakanserar dessa med varandra.
 
Endast Nikon med hus-motor

Du kan få ett nytt D90-hus för 5500:-, så det är ju nästan begagnat-pris!

Per.

PS. Nu är du visserligen nästan vid beslut, men kanske kan några råd ändå vara bra? http://www.pulpeten.se/kameraguide/

Om det blir en Nikon tycker jag att du ska satsa på ett hus med AF-motor tex D90, D300, D7000
Då får du AF med fler objektiv. Nikon kan även använda massor av MF objektiv
 
Med tanke på att Nikon har väldigt svårt att leverera nu (dom förväntas ju leverera i butikerna tidigast i mars ungefär) pga översvämningen i Thailand.

Men det är en smakfråga, gå in i en affär och känn efter på vilken som känns rätt i händerna. Skillnaderna mellan Canon 550D och 600D är enbart den vridbara skärmen. Värt att veta innan du går och ska köpa en ny.

Men jag skulle ha köpt en ny kamera, då vet man att den har kvar garantin och allt sådant. Plus priset är inte skyhögt, du kan lätt få en Canon 550D kamera för kanske 5400 kr om du har tur!
 
Skillnaderna mellan Canon 550D och 600D är enbart den vridbara skärmen. Värt att veta innan du går och ska köpa en ny.

Den enda fysiska skillnaden är det väl men frågan är om det är den enda skillnaden. Har inte 600D flera inställningsmöjligheter för filmning, exempelvis för ljud? Jag kan ha fel men jag har fått den uppfattningen i alla fall.

/P
 
Beg hus är ofta en bättre affär. Kan man leva med lite färre MP och features ger ett hus för ett par tusenlappar mycket fotoglädje. Lägg pengarna på fina objektiv istället som du köper beg 30% under nypris, så förlorar du noll på ditt objektivägande.

Vill du komma billigt undan är EOS 450D faktiskt en riktigt användbar kamera med en trevlig 12MP sensor och 3" LCD. Här en beg för bara 2000kr vilket är rätt pris. http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=166202

EOS 500D har 15MP samt 3" LCD med högre upplösning. Kan filma, om än bara hjälpligt. Din för 2700kr, men pruta gärna till 2500kr. http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=165940

En 40D för 3600kr, pruta ner den till 3000-3200kr. Rejäl kamera med bra 10MP sensor och 3" LCD. http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=165766

En 50D som för 4500kr, lite dyrt tycker jag. Prutar du ner den till 3600-3800kr är det en bra affär. Samma hus som 40D och samma sensor och LCD som 500D. http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=165888

En Nikon D90 för 4000kr, pruta ner den till max 3500kr. http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=166519

En Nikon D90 med AF-S 18-200VR för helt rätt pris 6000kr. Om du nu gillar objektivtypen. http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=166557
 
Tack för alla svar!

Det börjar luta åt att köpa begagnat även om garanti och dylikt är ett klart plus vid nyköp!
Jag kan tillägga att filmning inte är prio 1 vid val av kamera utan det är fotografering som är huvudintresset.
Jag har lite ont om tid just nu men kommer titta in lite senare och kolla på de länkar som du postande and30ers, underbart att du tog dig tid att länka till annonserna och även bidra med kunskap om rimligt beg. pris, tack!

mvh

Sebastian
 
40D är en suverän kamera som idag kostar 3000:- för ett fint ex. Enligt DxO har 40D lite bättre sensor än 50D trots något färre pixlar, . Även dpreview tyckte 40D gav lite bättre bildkvalitet än 50D, vilket gjorde dem förvånade och lite besvikna. Kamera&Bild visade i sin test t o m att 40D gav mindre brus med simulerad ISO12 800 än 50D inställd på detta tal! (40D sätts i läge H och underexponeras två steg, i praktiken ISO12 800)

Men bildkvalitetsskillnaderna är mycket små. 50D har å andra sidan mycket bättre skärm. En smaksak vilken man väljer.

Skillnaden upp till dagens aktuella 7D är mindre än man kan tro och för egen del har jag inte funnit anledning att uppgradera från 40D.

550D och 600D har samma sensor som 7D och därmed samma möjligheter vad gäller bildkvalitet (och filmning), men om man inte bryr sig om filmning anser jag att man får mer kamera för pengarna om man väljer 40D eller 50D framför 550/600D.

Om man gillar att plåta små djur och blommor nere på marken utan att stå på knä ellr ligga på magen är den utvikbara skärmen på 600D en stor fördel som man i så fall bör ta i beaktande.
 
Det finns två saker att tänka på när man väljer kamera.

Den ena är sensorn. I samma storlek är det i stort sett bara vilken generation sensorn tillhör som avgör hur bra den är. Ett nytt hus för 5000 kr har inte osannolikt lika bra eller bättre sensor än ett lika dyrt begagnat hus. Dessutom kan två nya kameror för helt olika pengar ha samma sensor. Utvecklingen går väldigt fort och en generation är inte lång tid.

Den andra är huset, där är det precis tvärt om. Ett hus från 2003 ser i stort sett likadant ut som ett från idag förutom att skärmen har blivit större med tiden. Storleken, stryktåligheten, greppet och antalet direktknappar är grejer som i stort sett bara har med nypriset att göra, en D200 från 2005 för 3000 kr har ett bättre hus än en ny D7000 för 9500 kr.

Alltså, bryr du dig om ett bra grepp och ett tåligt hus med många snabbknappar kan du komma undan billigt. Bryr du dig om bildkvalité i toppklass men inte om greppet eller tåligheten kan du också komma undan billigt.

Däremot om du vill ha en bra sensor i ett bra hus, då börjar det kosta flis.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.