Annons

Hjälp med glugg-tips till Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Nuwbi

Avslutat medlemskap
Glugg-tips till Nikon D80 tack!

Hallå alla glada...hjälp! :)

Har bestämt mig för att införskaffa mig en Nikon D80 som min första kamera, har noll fotograferingserfaranhet sedan tidigare och hoppas på hjälpande ord från er gällande val av objektiv.

Tror att jag kommer fota människor/porträtt, fester och "allmäna" semesterbilder som mest (kanske inte allt för zoom-benägen då right)?

En fast 50 glugg är nog redan spikad, men vad mer ska jag köpa tro.

(såg att det fanns ett par trådar om detta men så många av dom hade mer än ett år på nacken, kanske har det släppts ett par nya gluggar sedan dess)

Kan även tillägga att jag hoppas runt 4000kr till en glugg ska räcka...(?)

BRUTALT tacksam för tips!
 
Senast ändrad:
Intressant!Men blir jag inte lite låst till portätt/fest foton då tro? Vill gärna klämma in ett par semesterbilder i kameran då och då.
 
Semesterbilder låter som om en vidvinkel är något för dig. Bra inomhus och till vyer och byggnader. Tyvärr har jag inget exakt köptips. Är själv lite sugen på ett sådant.
 
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=JAA328DA
Där är ju ett objektiv som har både bra ljusstyrka och zoom, visserligen kostar det ju lite över 4000 men det är nog ändåså värt att kolla närmare på det!

EDIT: Damn vad klantigt! Är det nån som vet hur man får ut "den riktiga länken" från cyberphotos hemsida? f.ö så tänkte jag på "Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) till Nikon AF". Den har fått bra kritik verkar det som. På cyberphotoså trycker du på "objektiv - tamron - normalzoom och en så trycker du på rätt objektiv.
 
Senast ändrad:
Jag skulle nog rekommendera ett zoomobjektiv ändå, om du inte vill satsa på en uppsättning med 3-4 fasta. Tamrons 28-75 2.8 använder jag själv väldigt mycket som normalzoom, bland annat när jag fotar fester/bröllop. I teleområdet är den inte alls dum för porträtt, men det kan hända att du kommer att vilja ha mer vidvinkel än vad den klarar när du är på semester. Kostar drygt 3500:- nypris.
 
Varför inte köra med kit-objektivet Nikkor 18-135mm som ingår i paketet ?
Då får du ju allt ifrån vidvinkel upp till zoom.
 
Jag har ett Nikon 20-35/2,8 och inomhus på kvällen räcker inte ljusstyrkan till, utan får kompletteras med blixt eller så får jag köra med min 50/1,4 som är lite för långt, hade gärna bytt ut den mot en 30:ia.
 
Objektiv med stora bländare duger inte till fest. Fokus hamnar lätt fel när folk rör på sig och 50mm är oftast för långt. Kanske Sigmas 20/1.8 kan fungera, men hur ska man få med all häftig bakgrundsljus som kräver slutartider neråt 1/5? Dessutom blir skärpedjupet för kort. Folk vill gärna tipsa om billiga ljusstarka objekiv, men de är knappast någon allroundlösning.

Köp en blixt och använd Nikons 18-70 eller Tokinas 12-24.
 
Zotamedu skrev:
Med en avbildningsskala på 1:2.3 verkar det inte vara ett höjdarmakro :p
Ungefär dubbelt så stor förstoringsgrad som övriga normalzoomar. Skitbra för att vara en zoom i största allmänhet. Och hur ofta behöver man 1:1? Typ aldrig.
 
Nuwbi skrev:

HSM has now been added to the Nikon mount 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO HSM and 18-50mm F2.8 EX DC MACRO HSM, [f]allowing autofocus with all Nikon DSLR cameras[f/]

vilket tidigare inte har eller vadå?

Objektivet har nog inte haft fokusmotor i Nikonmodellen innan då Nikon har haft motorn i kameran, men med D40 så har Sigma satt in en motor på den med.
Det som är lite konstigt är att Nikon inte hunnit göra detta på fler av sina objektiv än, men det ska vara på G.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.