Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp med gammal film

Produkter
(logga in för att koppla)

egaeci

Aktiv medlem
Mina föräldrar har flyttstädat och hittade då tre rullar Tri-X Pan som gick ut för 25 år sedan. Nu har jag exponerat och framkallat en av dem, och skulle behöva tips på hur jag kan förbättra tekniken för att få ut mer av de två andra.

Jag exponerade som vanligt, delvis med rödfilter några rutor. Framkallade dubbel tid i T-Max Dev (12 min). Det blev egentligen ganska bra, bortsett från en grundslöja som var rätt så kraftig.

Jag har läst att man kan tillsätta anti-slöjmedel, skulle det hjälpa i det här fallet (hur fungerar det?) och i så fall var får jag tag på det? Ska jag ändra något annat i exponering eller framkallning för att få bättre resultat?

Alla bra tips mottages tacksamt! :)
 
Hej
Framkallade alltid Tri-X med D-76.
När filmerna var lite gammla ökade jag framkallningstiden med bra resultat.
Filmerna var dock inte 25 år gamla.
Antislöjmedel har jag ingen erfarenhet av.
 
nån som har några andra tips? filmen är alltså redan lite slöjad. så om jag överexponerar kanske det blir bättre då jag måste komma upp i täthet för att lågdagrarna ska upplevas som just lågdagrar och inte grått? eller är jag helt ute och cyklar nu?
 
Om filmen redan är slöjad är det ingen bra idé att överexponera. När filmen blir slöjad får du "ökad" skuggseparation, och därmed lägre kontrast. Det är ett gammalt trick från förr att slöja filmen i riktigt svåra ljusförhållanden. (Fast risken är att filmen förlorat hastighet också och då får du kanske kompensera lite.)

Jag har plåtat med gammal färgdia (cross processad) och då exponerat efter 800 ISO istället för 200-400 ISO. Det var tur att jag gjorde det. Om jag exponerat normalt hade negen varit helt skottsäkra. Denna film var ca 10 år gammal Ektachrome 400X.
 
egaeci skrev:
Aha, så det är bättre att underexponera menar du? Blir inte allting helt jämngrått då?

Det beror ju på hur mycket du underexponerar... ;)

Testa typ 640 eller 800 ISO, och förläng framkallningen något. På så vis höjer du kontrasten och får (med lite tur) samtidigt god skuggseparation. :)
 
Jag kan tycka att T-Max framkallaren är lite overkill också. Testa en snäll framkallare som XTOL, gärna 1+1. Med dubbel tid i T-Max borde du verkligen få stenhårda neg...
 
Hmmm... Henning, tänk på att dia funkar bakvänt jämfört med svartvit neg-film (om jag inte är ute och cyklar). Men utifall att du fortfarande underexponerar och överframkallar svartvit film, så gör jag tvärtom! :D

Alltså, jag sänker iso (överexponerar) och framkallar. I mitt fall är det ganska lite (Plus-X som från början har den iso 125, men nu exponerar jag den efter 80-100) och sedan framkallar jag normalt, i mitt fall i Rodinal (1:50) eller i Neofin Blå.

Kaliumbromid (potassium bromide, CAS 7758-02-3, kemisk beteckning Kbr) fungerar som anti-slöjmedel, men där får man experimentera med hur mycket man ska ha i framkallaren, förslagsvis 1 gram till att börja med. Jag skulle nog börja utan och se hur det fungerade.
 
FILM) (jerevan skrev:
Hmmm... Henning, tänk på att dia funkar bakvänt jämfört med svartvit neg-film (om jag inte är ute och cyklar). Men utifall att du fortfarande underexponerar och överframkallar svartvit film, så gör jag tvärtom! :D


Visst funkar dia tvärtom, men inte om man framkallar i C41! :)

Och om man har slöjad film, är det inte så bra att överexponera, då detta ytterligare sänker kontrasten i negativen. Eller hur? :)
 
Var får jag tag på kaliumbromid? Måste man kassera framkallaren sen när man har haft i det och använt den en gång? Min framkallare är ju återanvändningsbar.
 
Kaliumbromid finns hos www.nifelheimkemi.se. Jag vet inte om Kodak fortfarande gör antislöjmedel eller om nån annan leverantör av fotokemi säljer nåt liknande. Kaliumbromid ingår ibland som en del i vissa framkallare, just för att begränsa slöja på film. Men jag har ingen koll på exakt vilka framkallare.

Du behöver inte kasta bort framkallaren efter att du använt den, även om du haft i kaliumbromid.
 
timeUnit skrev:
Visst funkar dia tvärtom, men inte om man framkallar i C41! :)

Och om man har slöjad film, är det inte så bra att överexponera, då detta ytterligare sänker kontrasten i negativen. Eller hur? :)

Tack för klargörandet - färg är inte riktigt mitt område! :)

Jag tänkte så här när jag skrev mitt inlägg ovan:

All film påverkas av bakgrundsstrålningen, och ju högre isotal, desto snabbare blir den slöjad. Denna grundslöja är filmbas plus emulsionen (det som exempelvis syns i filmkanten). Ju högre slöja, desto lägre effektivt iso. Vad jag vill åstadkomma är att komma ovanför filmens tå (grundslöjan). Alltså är min tanke att flytta upp exponeringen en bit på filmens kurva, över grundslöjan, det vill säga överexponera. Jag gör ingen ändring på själva framkallningstiden. Eventuell kontrastminskning (förmodligen liten eftersom jag bara överexponerar, och mitt fall mindre än ett bländarsteg) får jag i så fall korrigera i kopieringsstadiet.

Underexponera ett steg, framkalla normalt - därefter kan jag ändra variablerna mer, genom att ändra framkallningstiden, tillsätta Kbr, etc. .
 
Senast ändrad:
FILM) (jerevan skrev:
Tack för klargörandet - färg är inte riktigt mitt område! :)

Jag tänkte så här när jag skrev mitt inlägg ovan:

All film påverkas av bakgrundsstrålningen, och ju högre isotal, desto snabbare blir den slöjad. Denna grundslöja är filmbas plus emulsionen (det som exempelvis syns i filmkanten). Ju högre slöja, desto lägre effektivt iso. Vad jag vill åstadkomma är att komma ovanför filmens tå (grundslöjan). Alltså är min tanke att flytta upp exponeringen en bit på filmens kurva, över grundslöjan, det vill säga överexponera. Jag gör ingen ändring på själva framkallningstiden. Eventuell kontrastminskning (förmodligen liten eftersom jag bara överexponerar, och mitt fall mindre än ett bländarsteg) får jag i så fall korrigera i kopieringsstadiet.

Jag förstår vad du menar. Nu är vi klart utanför mitt kunskapsområde, men ditt resonemang är ju helt korrekt om vi utgår från att grundslöjan som uppstått med tiden inte har passerat tån, eller inte ens påverkar tån, utan bara är grundslöja. Jag vet faktiskt inte hur åldringsprocessen påverkar filmkurvan. Jag vet däremot att det är ett vedertaget sätt att ÖKA den effektiva filmhastigheten genom att slöja filmen och på så vis kunna underexponera filmen lite i tagningsögonblicket, för att slippa en extrem kontraktionsframkallning, som ju minskar filmhastigheten.

Jag vet också att de filmer jag fotat med som är utgångna, Ektachrome 64T och Ektachrome 400X, inte alls mådde dåligt av "underexponering" och normalframkallning.

Intressant diskussion det här! :)

Jag hoppas Anna inte blir helt vimmelkantig av vårt svammel! ;-)
 
nej, vimmelkantig ar jag val kanske inte... an. men jag undrar om inte filmens sloja har passerat tan? den ar sa valdigt mork. jimi, du kanner inte till nagon annan kemidistributor som har mindre forpackningar av kaliumbromid? de hade bara 1kg...
 
Jag känner inte till nån annan distributör. Och ett kilo är ju... lite mycket. Särskilt om du bara ska ha ett halvt eller ett gram i framkallaren. :)

När du pratar om mörk - är det då den filmen som du exponerade efter iso 400? Är den mörk, kan det ju bero på den är underexponerad (alltså att iso 400 är för mycket) och därefter överframkallad i Tmax'en (din dubblering av framkallningstiden).

Om man nu ska gå efter min idé, att överexponera och normalframkalla, såg jag nånstans en tumregel (så mycket man nu ska tro på "tumregler"...) som menade att man kunde räkna med ett stegs överexponering per decennium på en rulle Tri-X. Vilket i så fall skulle innebära två eller två och ett halvt steg, alltså närmare iso 100 i så fall.

Jag är ungefär vid gränserna för min egen kunskap här...
 
Ja alltså när man tittar på filmen så är den mörk i basen, så det som ska bli lågdagrar på kopian sen är grått i stället för genomskinligt på filmen. Det kanske hade med överframkallningen att göra som du säger.

Jag ska prova din metod med nästa rulle.
 
Okej - då är det slöjan som syns. Om du kopierar med hårdare grad, borde du kunna "kopiera igenom" slöjan.

Annars är Hennings trick en idé också - om jag begrep hans idé på rätt vis - att helt enkelt förexponera varje filmruta.

Först genom att mäta mot ett stort gråkort, backa ner den givna exponeringstiden tre steg, ställ in så att du får fullständig oskärpa, därefter exponera mot den ytan. Därefter kan du göra den riktiga exponeringen. Det hela blir en dubbelexponering, där du genom den första exponeringen lyfter upp lågdagrarna, förhoppningsvis ovanför slöjan. Tanken med att man backar ner tre steg från gråkortets exponeringstid är placera den första exponeringen lågt ner, i lågdagrarna. Har du ett ND-filter funkar det också att förexponera med.
 
Mitt trick gäller bara färsk film och vid extremt stort motivkontrastomfång... jag vet inte tillräckligt mycket om hur ålder påverkar filmkurvan. Min erfarenhet är att det är bättre att UNDEREXPONERA gammal film och framkalla normalt eller lite extra. Men min erfarenhet är mycket begränsad! :)

Lycka till Anna!
 
nu säger ni båda att jag ska framkalla normalt, men en säger underexponera och en säger överexponera. jag får väl göra två exponeringar per motiv helt enkelt. :)
 
Två personer, två förslag. Var glad att det inte var femton personer som svarade! *skratt*

Berätta hur resultaten blir, det kan vara kul att veta hur det går.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.