Annons

hjälp med gammal film

Produkter
(logga in för att koppla)
egaeci skrev:
nej, vimmelkantig ar jag val kanske inte... an. men jag undrar om inte filmens sloja har passerat tan? den ar sa valdigt mork. jimi, du kanner inte till nagon annan kemidistributor som har mindre forpackningar av kaliumbromid? de hade bara 1kg...
KOntakta en gymnasieskola eller ännu hellre en teknisk högskola med kemiprogram och tigg vackert några gram.

Det har funkat för mig men jag kommer inte ihåg om det var exakt kaliumbromid.
 
det vanligaste anti-fog medlet ar Benzotriazol. Kodak brukade ha sma tabletter med detta, men vad jag vet finns det inte kvar pa deras productlista.
Benzotriazole ar sma vita kristaller som du blandar it varmt vatten forst. Jag anvander 2gram av Benzo i 200ml av hett vatten ock ser till at det ar helt lost. For Tri-X tar jag 10ml/1000ml framkallare om filmen ar bara gammal, inte pensionerad! med mycket gammal film (Kodak bl.v fran 1931!) anvande jag 25ml/1000ml men exponerade filmen som 3 ASA.
Om du tillsatter for mycket Benzo gar "film speed" ned avsevart.
Om negativet ar inte alltfor slojat, kan du fortfarande "Print through" genom at oka kontrasten nagot.
Min data kan inte handskas med svenska alfabetet sa gissa var prickarna gar!
Titta pa "Digital Truth.com" efter Benzotriazole. 100 gram racker lange!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.