Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)
När man framkallaer 135 film så klipper man av första filmsnutten.
Spara den.
När fixet hälls i så lägger du samtidigt filmsnutten i fix.
agitrera den (ruska) lika länge som filmen.
När filmsnutten är klar, alltså genomskinligt klar, kollar du klockan o fixar filmen lika länge till.
Därav namnet dubbla klarningstiden.

Sicket supertips !! Då antar jag att jag kan ha den snutten i dagsljus och lägga den i ett glas med fix eller lämpligare en glasburk med lock ?
 
Sicket supertips !! Då antar jag att jag kan ha den snutten i dagsljus och lägga den i ett glas med fix eller lämpligare en glasburk med lock ?
Ja filmsnutten är i dagsljus.
Du förvarar låt säga en till 2 liter(mängden beror på storleken på din största dosa) blandat fix 1+4 brukar det väl vara. Mäter upp hur mycket du skall ha i dosan.
När du hällt i fixet i dosan så skvätter du i lite fix i måttet o kastar i filmsnutten.
Inget extra klabb.
Tiden är inte noga för filmsnutten så det är inget stress.
 
Jag är jättenervös, har köpt allt jag behöver nu och vill inte göra fel, vill ha en bra o säker bas som jag kan köra efter tills jag greppat det hela. Hade köpt en bok "Film is not dead, a digital photographers book to analog", den var rena skräpet. Han berättade mer om sin familj än om hur man gjorde.
Använder du pulverkemi så blanda kemin ett par dagar innan.
Ruska lite innan o efter jobbet, kanske innan man lägger sig så blandar det sig fint.

ta fram:
Laddad dosa
filmsnutt
termometer

En tydlig klocka, det funkar bra med den gamla avlagda köksklockan bara den har sekundvisare.
jag brukar ta mobilen.
4 mått
1 vatten till förvätning
2 framkallare
3 stopp
3,5 återanvänd 1 o fyll med vatten till att skölja dosan mellan stopp & fix. Det görs under tiden du framkallar
4 fix

Temperera 3 & 4 ungefär
Temperera 1
Temperera 2 noga. Kom ihåg att det inte är viktigt om du framkallar i 20 eller 20,2 grader. Det viktiga är att du väljer samma temp VARJE gg.

Häll i 1 i 1,5 minut
agitera de första 30 sek + 5sek var halvminut
Häll ut 1
Häll i 2
agitera de första 30 sek + 5sek var halvminut
Återfyll 1 med vatten under tiden.

15sek innan framkallningen är klar, häll ut det.
Häll i 3 på sekunden, då tvärdör framkallningen.
agitera i 30 sek
Häll ut 3
Häll i 3,5
agitera i 30 sek
Häll ut 3,5
Häll i 4
agitera i 30 sek
Häll upp lite fix o släng i filmsnutten.

Efter dubbla klarningstiden, öppna dosan o kolla på filmen. Fixera mer eller häll tillbaka fixet.
Skölj enligt Ilfordmetoden + lite till
Häng upp o städa
Klart
Nu behöver du inte vara nervös.
 
Använder du pulverkemi så blanda kemin ett par dagar innan.
Ruska lite innan o efter jobbet, kanske innan man lägger sig så blandar det sig fint.

ta fram:
Laddad dosa
filmsnutt
termometer

En tydlig klocka, det funkar bra med den gamla avlagda köksklockan bara den har sekundvisare.
jag brukar ta mobilen.
4 mått
1 vatten till förvätning
2 framkallare
3 stopp
3,5 återanvänd 1 o fyll med vatten till att skölja dosan mellan stopp & fix. Det görs under tiden du framkallar
4 fix

Temperera 3 & 4 ungefär
Temperera 1
Temperera 2 noga. Kom ihåg att det inte är viktigt om du framkallar i 20 eller 20,2 grader. Det viktiga är att du väljer samma temp VARJE gg.

Häll i 1 i 1,5 minut
agitera de första 30 sek + 5sek var halvminut
Häll ut 1
Häll i 2
agitera de första 30 sek + 5sek var halvminut
Återfyll 1 med vatten under tiden.

15sek innan framkallningen är klar, häll ut det.
Häll i 3 på sekunden, då tvärdör framkallningen.
agitera i 30 sek
Häll ut 3
Häll i 3,5
agitera i 30 sek
Häll ut 3,5
Häll i 4
agitera i 30 sek
Häll upp lite fix o släng i filmsnutten.

Efter dubbla klarningstiden, öppna dosan o kolla på filmen. Fixera mer eller häll tillbaka fixet.
Skölj enligt Ilfordmetoden + lite till
Häng upp o städa
Klart
Nu behöver du inte vara nervös.

Hehe, tack :)
 
Om man kollar på förstoringen sen då, kan jag återanvända några av vätskorna där ?

Och sen har jag fått tag i ilford cibachrome-a print system, det är färgfilter av olika typer. Är det dessa jag kan använda för att få olika kontrast i förstoringen, eller är dessa ansvedda för att kontrollera färgförstoringar?
 
Du kan inte anväda film-kemin till kopior.
Men det var väl inte det du frågade.

Kemin anges hur många m2 den klarar per liter. Vi får ta det i morgon(idag)
Vad ahr du för förtoringsapparat?
 
Du kan inte anväda film-kemin till kopior.
Men det var väl inte det du frågade.

Kemin anges hur många m2 den klarar per liter. Vi får ta det i morgon(idag)
Vad ahr du för förtoringsapparat?

Nene, jag har köpt kemi till pappret också eller kompletterat. Det är på väg hem, dom (scandinavian) hade ej allt hemma så får vänta lite.

Kommer ha enl nedan.

För film
Framkallare Ilford DD-x 1 L
Fixer Ilford Rapird Fixer 1 L
Avbrytningsstop Ilfostop500 Ml (samma flaska som för pappret)
Vätmedel Ilfotol 1 Liter

För papper
Pappersframkallare Multigrade 1L
Fix Rapid 1 liter
Avbrytningsstop Ilfostop500 Ml (samma flaska som ovan)

Papper som jag börjar med
Svartvitt Fotopapper Multigrade Plast Pearl 44M 13X18 100 Blad

Har köpt mig en Leitz focomat 1c color förstoringsapparat, se http://haffy-photo.tumblr.com.
 
Är det filterlåda på 1c?
Jag har aldrig använt en sådan men sett dem.
Kommer jag ihåg rätt så är det en bra apparat.

Filterlåda är en ram som man kan dra ut o lägga ett filter i.
Sitter strax ovanför optiken.
Jag vet faktiskt inte om chibachromefilter funkar bra eller inte. Du får hoppas på svar från ngn annan eller söka lite på nätet.
Normalt används en ask med Ilfordfilter från 0 till 5 i halva steg.

När det gäller frankallarens hållbarhet för papper så är den knuten tillmängden aktiva ämnen i framkallaren. Det står på kemin hur många kvadratmeter en liter klarar.
Ja du kan spara framkallaren om du inte har nått max kvadratmeter.
Men i praktiken slänger jag mitt varje gg.
Framkallare är enkel, framkallar den så funkar den. Börjar tiderna bli väl långa byt ut det!
Du kan också märka att det är svårt att nå maxsvärta.

Stopp slängs. Vi pratar om några droppar i stopp i vattnet. Använder du riktigt stopp med färgindikator så byter du stoppet så fort det färgas. I med nytt vatten o några droppar.
OBS Stoppet skall ha den ljusaste framkallningsskålen. Det blir lättare att se när stoppet byter färg då. Själv använder jag Kodaks stopp min första liter hade jag i många år.
Jag använder En barnmedicinspruta från apoteket för att ta upp ca 1ml var gg.

fix är lurigare. Du kan inte se på fix om det är dåligt.
Själv använder jag normalt dubbla fixbad.
Första badet är från förra gg jag framkallade. Andra fixbadet är nyblandat o spara till nästa gg.
Är bilderna dåligt fixerade så gulnar dem. Ofta med gula fläckar.
 
EN annan sak.
Jag gillar Scandinavian men tyvärr har de blivit för dyra när det gäller svartvitt material.
Prova Photax, Macodirect,
Silverprint(får inte skicka kemi)
De finns på nätet o är bra att ha o göra med vid problem.
 
Nene, jag har köpt kemi till pappret också eller kompletterat. Det är på väg hem, dom (scandinavian) hade ej allt hemma så får vänta lite.

Kommer ha enl nedan.

För film
Framkallare Ilford DD-x 1 L
Fixer Ilford Rapird Fixer 1 L
Avbrytningsstop Ilfostop500 Ml (samma flaska som för pappret)
Vätmedel Ilfotol 1 Liter

För papper
Pappersframkallare Multigrade 1L
Fix Rapid 1 liter
Avbrytningsstop Ilfostop500 Ml (samma flaska som ovan)

Papper som jag börjar med
Svartvitt Fotopapper Multigrade Plast Pearl 44M 13X18 100 Blad

Har köpt mig en Leitz focomat 1c color förstoringsapparat, se http://haffy-photo.tumblr.com.

Det är lyxkemi du köpt där. Om du planerat vidare inköp skulle jag byta ut det mest basala som fix och stopp till billigare grejer och beställa från Tyskland. Det blir billigare än svandinavian på en större beställning.
Nuförtiden vet jag inte ens om folk tycker det blir nån skillnad på olika framkallare när papperet är förbehandlat. Har sett trådar där folk säger, använd precis vad som helst i framkallningsväg som har aktiva ingredienser.

Lägg pengarna på en färsk uppsättning filter dedicerat för ilford papper. De är designade för ditt papper. Med cibachrome får du testa dig fram. Är inte ens säker på att det går. Testade själv i början men minns inte om det gick. Men om du gillar experiment ska du ju testa det. Har bara svårt att få ihop det med att allt annat ska vara i bästa skick och kvalitet (kemi/papper).

Ser att du har framkallaren nära din focomat. Antar att det är en stage:ad bild men så nära ska den inte vara. Du vill ha apparaten långt från kemin.

Det är heltäckande tips du fått av Erik. Vill bara tillägga att se till att ha en bra rutin på när du ska hälla ut din kemi, så den hamnar rätt. Om och när du kör t-Max, kör tre gånger klarningstiden. Vet inte om fler filmer är lika långsamma i fixern men dessa filmer är tjuriga. Jag skulle också kolla i sidoljus att filmen är helt utfixerad. Syns efter torkningen och den ska vara jämn i sin kornighet. Det du ser när du klarnat filmen (jag gör detta test innan framkallning) är inte helt klart ibland, även om det ser så ut.

Återigen. Det är riktigt kul att se att du kastat dig över det analoga i fotovärlden. Angående din nervositet. Den lägger sig. Njut av den medan du kan.
 
Är det filterlåda på 1c?
Jag har aldrig använt en sådan men sett dem.
Kommer jag ihåg rätt så är det en bra apparat.

Filterlåda är en ram som man kan dra ut o lägga ett filter i.
Sitter strax ovanför optiken.
Jag vet faktiskt inte om chibachromefilter funkar bra eller inte. Du får hoppas på svar från ngn annan eller söka lite på nätet.
Normalt används en ask med Ilfordfilter från 0 till 5 i halva steg.

När det gäller frankallarens hållbarhet för papper så är den knuten tillmängden aktiva ämnen i framkallaren. Det står på kemin hur många kvadratmeter en liter klarar.
Ja du kan spara framkallaren om du inte har nått max kvadratmeter.
Men i praktiken slänger jag mitt varje gg.
Framkallare är enkel, framkallar den så funkar den. Börjar tiderna bli väl långa byt ut det!
Du kan också märka att det är svårt att nå maxsvärta.

Stopp slängs. Vi pratar om några droppar i stopp i vattnet. Använder du riktigt stopp med färgindikator så byter du stoppet så fort det färgas. I med nytt vatten o några droppar.
OBS Stoppet skall ha den ljusaste framkallningsskålen. Det blir lättare att se när stoppet byter färg då. Själv använder jag Kodaks stopp min första liter hade jag i många år.
Jag använder En barnmedicinspruta från apoteket för att ta upp ca 1ml var gg.

fix är lurigare. Du kan inte se på fix om det är dåligt.
Själv använder jag normalt dubbla fixbad.
Första badet är från förra gg jag framkallade. Andra fixbadet är nyblandat o spara till nästa gg.
Är bilderna dåligt fixerade så gulnar dem. Ofta med gula fläckar.

Japp det är filterlåda på den, vad jag lyckats surfa fram så ska det vara en riktigt bra apparat. Det är ju Leitz.

Får kanske bli att skaffa en sådan ask från ilford i nästa inköpsvåg då.

Bra tips där om att jag ska ha ljusaste skålen för stoppet, det hade jag inte tänkt först. Har Röd, Gul, Grön och Vit sål, tänkte ha det i den ordningen för det blir symboliskt då. Röd, ej klar för dagsljus och sen vidare till Vit som är klar för dagsljus :) Men får helt enkelt ta vit för stoppet.
Barnspruta är bra, fick precis ett gäng från bb så en sådan ska ja knycka, ännu ett bra tips. Let em come.

Hmm intressant där med fixet, sen ska jag lura vidare på. Men kanske bli dubbla eller engångs helt enkelt.
 
EN annan sak.
Jag gillar Scandinavian men tyvärr har de blivit för dyra när det gäller svartvitt material.
Prova Photax, Macodirect,
Silverprint(får inte skicka kemi)
De finns på nätet o är bra att ha o göra med vid problem.

Jag testade Photax, men deras beställningsystem var så krångligt så orkade ej. Men ska kolla Macodirect. Någon pratade om att beställa utomlands ifrån, typ direkt från ilford men kunde ej hitta hur...
 
Det är lyxkemi du köpt där. Om du planerat vidare inköp skulle jag byta ut det mest basala som fix och stopp till billigare grejer och beställa från Tyskland. Det blir billigare än svandinavian på en större beställning.
Nuförtiden vet jag inte ens om folk tycker det blir nån skillnad på olika framkallare när papperet är förbehandlat. Har sett trådar där folk säger, använd precis vad som helst i framkallningsväg som har aktiva ingredienser.

Lägg pengarna på en färsk uppsättning filter dedicerat för ilford papper. De är designade för ditt papper. Med cibachrome får du testa dig fram. Är inte ens säker på att det går. Testade själv i början men minns inte om det gick. Men om du gillar experiment ska du ju testa det. Har bara svårt att få ihop det med att allt annat ska vara i bästa skick och kvalitet (kemi/papper).

Ser att du har framkallaren nära din focomat. Antar att det är en stage:ad bild men så nära ska den inte vara. Du vill ha apparaten långt från kemin.

Det är heltäckande tips du fått av Erik. Vill bara tillägga att se till att ha en bra rutin på när du ska hälla ut din kemi, så den hamnar rätt.
Om och när du kör t-Max, kör tre gånger klarningstiden. Vet inte om fler filmer är lika långsamma i fixern men dessa filmer är tjuriga. Jag skulle också kolla i sidoljus att filmen är helt utfixerad. Syns efter torkningen och den ska vara jämn i sin kornighet. Det du ser när du klarnat filmen (jag gör detta test innan framkallning) är inte helt klart ibland, även om det ser så ut.

Återigen. Det är riktigt kul att se att du kastat dig över det analoga i fotovärlden. Angående din nervositet. Den lägger sig. Njut av den medan du kan.

Jo det är kanske lyxkemi, men då jag inte är säker på hur saker och ting ska se ut så kände jag att det var bra att börja med ilford :) Får börja där och sen arbeta mig vidare tills jag hittat en bra och mer ekonomisk stil, lägger hellre pengarna på fiberpapper än kemin.

Cibachrome är ilford, det skall vara någon föregångare till något.. Det var typ så mkt jag fick fram. Det är Yellow, Magenta och Cyan färger, med stegen .05, .10, .20, .30, .40, .50 i varje färg.
Står något om DY-Filter och Set of 19 color printing filters. Trodde kanske man kunde köra det för svart-vitt men kanske bara är för färg.

Tyvärr så har jag ett litet bord just nu, har installerat mig i pannrummet för att se om detta är vad jag vill göra, isf blir det att bygga ett mörkerum med alla finesser i ett annat rum, men det saknade vatten och avlopp så ville inte börja där innan jag vet. Får köra lite som det blir nu och vara extra försiktig.
Eller kan belysningen skada kemin om den är så nära ? Kanske får sätta upp ett bord till..

Tror ej det kommer bli så mkt t-max, kommer nog mest bli tri-x och hp5+.
Om nu inte filmen är helt utfixerad, vad gör jag då ? Är det kört då ? Hängde inte riktigt med där, klarnat filmen?

Tack alla för superbra tips och råd, uppskattar det verkligen. Och kul där med nervositeten, att jag ska njuta av den. Hehe.. Är faktiskt det som gör det roligt ibland, sökandet och provandet utan att man står på fast mark så att säga.
 
Jo det är kanske lyxkemi, men då jag inte är säker på hur saker och ting ska se ut så kände jag att det var bra att börja med ilford :) Får börja där och sen arbeta mig vidare tills jag hittat en bra och mer ekonomisk stil, lägger hellre pengarna på fiberpapper än kemin.

Cibachrome är ilford, det skall vara någon föregångare till något.. Det var typ så mkt jag fick fram. Det är Yellow, Magenta och Cyan färger, med stegen .05, .10, .20, .30, .40, .50 i varje färg.
Står något om DY-Filter och Set of 19 color printing filters. Trodde kanske man kunde köra det för svart-vitt men kanske bara är för färg.

Tyvärr så har jag ett litet bord just nu, har installerat mig i pannrummet för att se om detta är vad jag vill göra, isf blir det att bygga ett mörkerum med alla finesser i ett annat rum, men det saknade vatten och avlopp så ville inte börja där innan jag vet. Får köra lite som det blir nu och vara extra försiktig.
Eller kan belysningen skada kemin om den är så nära ? Kanske får sätta upp ett bord till..

Tror ej det kommer bli så mkt t-max, kommer nog mest bli tri-x och hp5+.
Om nu inte filmen är helt utfixerad, vad gör jag då ? Är det kört då ? Hängde inte riktigt med där, klarnat filmen?

Tack alla för superbra tips och råd, uppskattar det verkligen. Och kul där med nervositeten, att jag ska njuta av den. Hehe.. Är faktiskt det som gör det roligt ibland, sökandet och provandet utan att man står på fast mark så att säga.

Jag svarar baklänges. Du kommer få fixa om dem och allt som följer efter om den inte är klar. Har hänt mig. Inget kul eftersom du troligen hunnit klippa ner filmen. Annars inte lika jobbigt.

Cibachrome var deras papper med samma namn. Vet inte om de görs längre.

Kan säga att du inte kommer gilla att stänka kemi på avmaskkingsramen och bottenplattan. Men testa att sätta upp en skärm emellan så är du safe.

Fiber vill du ha, ja :) roligare printar då!
 
Och bara som ett tillägg till filterna. Jag har ett cibachrome set med. Testade när jag började med färskt multigradepapper från adox. Kan säga att det hände inte så mycket. Har några andra filter som är tänkta att sitta under objektivet som jag inte kommer köra med, ilford multigrade. De ser rätt annorlunda ut. Rent teoretiskt ska det ju gå att använda ciba filter. Kanske får du lägga dubbla filter i lådan. Men blir svårt att få dem att motsvara dina multigrade papper. Filter för multigrade är väl graderade från 0-5 med halvskalor emellan?
 
Trevlig fortsättning på det nya året!

Ett tips till haffy, om Du experimenterar så behöver Du inte förbruka en hel film varje gång. Dra fram en extra ruta, släck ljuset och öppna kameran. Klipp av filmen och rulla upp den exponerade på en spiral. Stoppa spiralen i en förberedd dosa, sätt på locket, tänd ljuset och starta klockan.

Då tiden löpt ut så släck och skölj i lämplig bunke i tjugogradigt vatten och lyft sedan över spiralen till annat lämpligt kärl med fix.

Efter att Du hängt upp filmen kan Du torka av dess båda sidor med en ren och urkramad vetexduk.

Leitz Focomat 1c saknar filterlåda.

per
 
Tri-X skall förvätas 1 min för att bryta anti-halo skiktet. Vattnet blir svart, häll ut det i vasken.

Vad är detta? Har aldrig hört om anti-halo skiktet. Har dock observerat fenomenet med djuplila (eller svart) vatten i samband med kodaks filmer, Tri-X och T-max (vilka jag gissar har samma sak?).

Vad har detta för inverkan på filmen/bilden, och vilken skillnad gör det att man tar bort det innan man börjar framkalla?

Jag har framkallat en hel del främst T-max men även Tri-X och aldrig försköljt filmen, har inte sett något underligt med negativen dock.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar