Annons

Hjälp med framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)
Spelar agrigeringsrörelserna så stor roll altså, hmm.. Då får jag göra ett schema o sätta upp det på väggen helt enkelt.
Digital truth, är det en hemsida ? Kollar upp detta, tack för tipset.

Det spelar roll på så vis att om du framkallar film 1 i 8 min och "skakar" kanske 2 ggr under hela tiden och film 2 också i 8 min och "skakar" 16 ggr så kommer resultatet att bli olika. Kör man ett schema så har man i alla fall eliminerat en källa till avvikelser. (Agiterar man inte filmen alls under framkallningssteget blir det riktigt dåligt...)
 
Mkt bra tips ! Tack så mkt.

Kör just nu ett test på HP5+ (DD-X) och Tri-X (med D76). Ska prova HP5+ med annan vätska sen med, såg att ilford hade en drös, är ute efter kontrast, lite korn men inte för mkt och täckning i lågdagarna med bibehållen kontrast, vill inte ha filmen så dassigt grå som jag ser flera är på ex flickr.

Hur menar du med "Den exakta temperaturen är inte det viktiga utan att det du mäter med alltid visar samma.", tänker du på att alla vätskor just den framkallningen är samma ?

Jag menar att konsekvens i dina rutiner från gång till gång är viktigast. Inte att framkallaren håller exakt 20 grader. Ungefär därför som det viktigaste och tråkigaste rådet i alla trådar är "testa", för den som ger dig ett tips har garanterat andra förutsättningar än du. Ditt slutresultat är ju beroende på hur du ljusmätt enligt just din kamera/mätare, kompenserat i exponeringen, tid och temperatur i framkallaren, spädning och agitering. Läs böcker och trådar angående spädning (dilution) fö. Finns mycket att snappa upp.
Är långtifrån någon expert och svårt för mig att veta vad du menar med grådassighet. Är det när kontrast saknas? Ibland kan det vara en fördel för man kan lägga på kontrast i efterbarbetning men inte tvärtom. Jag skulle ge som råd att försök få fram ett neg som är mjukt dvs inte är svärtat alltför mycket. Nästan alltid lättast att jobba med efteråt.

Angående temperatur på alla vätskor. Rådet som finns att läsa i de flesta böcker är att de ska hålla ungefär samma för att undvika retikulation, dvs krackelering. Inte helt hundra men tror det finns risk för det när sköljet är för varmt. Sköljer du för kallt riskerar du att fixet inte sköljs ut lika effektivt. Kanske någon annan kan bidra med mer vetenskap på detta.
 
Jag menar att konsekvens i dina rutiner från gång till gång är viktigast. Inte att framkallaren håller exakt 20 grader. Ungefär därför som det viktigaste och tråkigaste rådet i alla trådar är "testa", för den som ger dig ett tips har garanterat andra förutsättningar än du. Ditt slutresultat är ju beroende på hur du ljusmätt enligt just din kamera/mätare, kompenserat i exponeringen, tid och temperatur i framkallaren, spädning och agitering. Läs böcker och trådar angående spädning (dilution) fö. Finns mycket att snappa upp.
Är långtifrån någon expert och svårt för mig att veta vad du menar med grådassighet. Är det när kontrast saknas? Ibland kan det vara en fördel för man kan lägga på kontrast i efterbarbetning men inte tvärtom. Jag skulle ge som råd att försök få fram ett neg som är mjukt dvs inte är svärtat alltför mycket. Nästan alltid lättast att jobba med efteråt.

Angående temperatur på alla vätskor. Rådet som finns att läsa i de flesta böcker är att de ska hålla ungefär samma för att undvika retikulation, dvs krackelering. Inte helt hundra men tror det finns risk för det när sköljet är för varmt. Sköljer du för kallt riskerar du att fixet inte sköljs ut lika effektivt. Kanske någon annan kan bidra med mer vetenskap på detta.

Vill bara poängtera att din termometer givetvis ska visa exakt varje gång, sen om den är "korrekt" är en annan femma. Hoppas du förstår.
 
Spelar agrigeringsrörelserna så stor roll altså, hmm.. Då får jag göra ett schema o sätta upp det på väggen helt enkelt.
Digital truth, är det en hemsida ? Kollar upp detta, tack för tipset.
Ja det är en bra sida med framkallningstider & agiteringsmönster.
Ganska vanligt agiteringsmönster:
De första 30 sekunderna
+ Sedan 5 sek per halvminut.

Så gör jag om tiden är 6 min eller kortare

För längre tider:
De första 30 sekunderna
+ Sedan 10 sek per minut.

Det viktiga är att du bara bestämmer dig o sedan gör så.
 
Hur menar du med "Den exakta temperaturen är inte det viktiga utan att det du mäter med alltid visar samma.", tänker du på att alla vätskor just den framkallningen är samma ?

DIN termomter skall visa 20 grader celsius VARJE gg du startar.
Att sedan DIN termomter inte är kalibrerad gör inget.
Du vill ha samma resultat varje gg.

Att framkalla under 18 grader är inte att rekommendera.
Hydrokinon är inte aktivt då.
 
Angående temperatur på alla vätskor. Rådet som finns att läsa i de flesta böcker är att de ska hålla ungefär samma för att undvika retikulation, dvs krackelering. Inte helt hundra men tror det finns risk för det när sköljet är för varmt. Sköljer du för kallt riskerar du att fixet inte sköljs ut lika effektivt. Kanske någon annan kan bidra med mer vetenskap på detta.
De råden kan du glömma med dagens filmer.

Jag har försökt.
Framkallare i 35
stopp i 10 + skölj 50
fix 25
Skölj i varierande temp

typ

Inte ett spår i resultaten....
Meddela mig gärna om du lyckas!
För jag vill kunna krackelera viss film.
 
bara så att trådstartaren inte får fel info. Har jag fel när jag säger att kallt vatten sköljer fix sämre än varmare?
Nej det är inte fel.
Fix innehåller salter o givetvis löses saltet lättare med värme än utan värme.
Men hur den kemiska processen påverkas i detalj har jag ingen aning om
 
Superbra tips och jag har nu mer kött på benen, bara en sista fråga innan jag kör igång.

Stegen.

1. För över filmen från kameran till spindeln i totalt mörkt rum.
2. Bada alla flaskorna med kemikalier i handfatet och mät på framkallaren tempen så den står på 20 grader.
3. Häll i framkallaren i dosan, följ agrigerings schemat och tiden på förpackningen.
4. Häll sillbax framkallaren i flaskan för användning fler ggr (går det?)
5. Häll i Stoppen, hur länge ska jag köra stoppbadet? Är det också olika?
6. Häll tillbax stoppvätskan i flaskan för användning fler ggr (går det?)
7. Häll i fixern i dosan, hur länge ska jag köra fixern? Är det också olika?
8. Häll tillbax fixern i flaskan för användning fler ggr (går det?)
9. Tag av locket på dosan och skölj det i vatten i ett par minuter (hur länge?)
10. Häll i lite vätmedel i vattnet som är kvar i dosan, låt stå en stund (hur länge?)
11. Häng upp filmen för torkning i dammfrimiljö.
12. Kolla av så det inte finns torkfläckar på filmen, isf kör med trasa och vätmedel.
 
Superbra tips och jag har nu mer kött på benen, bara en sista fråga innan jag kör igång.

Stegen.

1. För över filmen från kameran till spindeln i totalt mörkt rum.
2. Bada alla flaskorna med kemikalier i handfatet och mät på framkallaren tempen så den står på 20 grader.
3. Häll i framkallaren i dosan, följ agrigerings schemat och tiden på förpackningen.
4. Häll sillbax framkallaren i flaskan för användning fler ggr (går det?)
5. Häll i Stoppen, hur länge ska jag köra stoppbadet? Är det också olika?
6. Häll tillbax stoppvätskan i flaskan för användning fler ggr (går det?)
7. Häll i fixern i dosan, hur länge ska jag köra fixern? Är det också olika?
8. Häll tillbax fixern i flaskan för användning fler ggr (går det?)
9. Tag av locket på dosan och skölj det i vatten i ett par minuter (hur länge?)
10. Häll i lite vätmedel i vattnet som är kvar i dosan, låt stå en stund (hur länge?)
11. Häng upp filmen för torkning i dammfrimiljö.
12. Kolla av så det inte finns torkfläckar på filmen, isf kör med trasa och vätmedel.



4. Xtol vet jag kan man återanvända när man använder stock, förrådslösning. Ska gå med d76 med. Inte utspädd. De är förbrukade.
5. Ca en minut. Den är till för att avbryta framkallningen och förlänga fixerns livslängd.
6. Som tidigare svar du fått indikerar, en dedicerad stoppvätska har färgindikator för när den är förbrukad. De håller länge. Du kan återanvända.
7. Yes. Olika. Tmax filmer kräver mer tid t.ex. Du testar med en filmstump som blivit över från din rulle. Klarningstid X3 brukar jag köra.
8. Ja. Och du byter ut den när dina test tar för lång tid. Normalt är Ca 1.5 min. Beroende på din spädning.
9-framåt. Var lite rörigt. Men du ska skölja filmen. Nån annan kanske kan fylla i. Måste dra o handla julklappar. Lycka till med slabbet. Använd trasor och se till att framkallaren inte får fix i sig.
God jul
 
Superbra tips och jag har nu mer kött på benen, bara en sista fråga innan jag kör igång.

Stegen.

1. För över filmen från kameran till spindeln i totalt mörkt rum.
2. Bada alla flaskorna med kemikalier i handfatet och mät på framkallaren tempen så den står på 20 grader.
3. Häll i framkallaren i dosan, följ agrigerings schemat och tiden på förpackningen.
4. Häll sillbax framkallaren i flaskan för användning fler ggr (går det?)
5. Häll i Stoppen, hur länge ska jag köra stoppbadet? Är det också olika?
6. Häll tillbax stoppvätskan i flaskan för användning fler ggr (går det?)
7. Häll i fixern i dosan, hur länge ska jag köra fixern? Är det också olika?
8. Häll tillbax fixern i flaskan för användning fler ggr (går det?)
9. Tag av locket på dosan och skölj det i vatten i ett par minuter (hur länge?)
10. Häll i lite vätmedel i vattnet som är kvar i dosan, låt stå en stund (hur länge?)
11. Häng upp filmen för torkning i dammfrimiljö.
12. Kolla av så det inte finns torkfläckar på filmen, isf kör med trasa och vätmedel.

1 funkar med en svart 60x60 garderob under en skinnjacka också. Men kanske inte första gg.
2 Jag häller upp kemi i litermått i stål. Då är det väldigt lätt att med händernas värme höja tempen till en exakt grad enligt termometern.
Framkallaren skall vara exakt. De andra vätskorna räcker med ungefär eller ngt mer. Inte under 18 grader.
4 släng det. Bäst till återvinningsstation om man orkar. Kör bara inte bil dit extra för det för då kostar det mer för miljön.
5 Jag kör stopp i 30 sek med agitering + 30 sek rent vatten. Då minskar man stoppets påverkan på fixet.
6 häll ut det i vasken. Vi pratar om 1ml, ngra droppar stopp i en liter vatten, typ.
7 Dubbla klarningstiden
8 återanvänd fix till flera filmer. När tiden blir lång, byt det.
9 30 min eller Ilford-metoden.
10 sekunder
12 undvik trasan, prova att skölja bort det en gg till
 
1 funkar med en svart 60x60 garderob under en skinnjacka också. Men kanske inte första gg.
2 Jag häller upp kemi i litermått i stål. Då är det väldigt lätt att med händernas värme höja tempen till en exakt grad enligt termometern.
Framkallaren skall vara exakt. De andra vätskorna räcker med ungefär eller ngt mer. Inte under 18 grader.
4 släng det. Bäst till återvinningsstation om man orkar. Kör bara inte bil dit extra för det för då kostar det mer för miljön.
5 Jag kör stopp i 30 sek med agitering + 30 sek rent vatten. Då minskar man stoppets påverkan på fixet.
6 häll ut det i vasken. Vi pratar om 1ml, ngra droppar stopp i en liter vatten, typ.
7 Dubbla klarningstiden
8 återanvänd fix till flera filmer. När tiden blir lång, byt det.
9 30 min eller Ilford-metoden.
10 sekunder
12 undvik trasan, prova att skölja bort det en gg till

Tack för bra svar !

Lite följdfrågor.
Vad menar du med "7 Dubbla klarningstiden" ?
Hur menar du med "återanvänd fix till flera filmer. När tiden blir lång, byt det.", vadå lång ?

Sen såg jag ditt andra svar med att förskölja tri-x, altså innan jag häller i framkallaren så ska jag hälla i och ta ut lite vatten?

Jag är jättenervös, har köpt allt jag behöver nu och vill inte göra fel, vill ha en bra o säker bas som jag kan köra efter tills jag greppat det hela. Hade köpt en bok "Film is not dead, a digital photographers book to analog", den var rena skräpet. Han berättade mer om sin familj än om hur man gjorde.
 
4. Xtol vet jag kan man återanvända när man använder stock, förrådslösning. Ska gå med d76 med. Inte utspädd. De är förbrukade.
5. Ca en minut. Den är till för att avbryta framkallningen och förlänga fixerns livslängd.
6. Som tidigare svar du fått indikerar, en dedicerad stoppvätska har färgindikator för när den är förbrukad. De håller länge. Du kan återanvända.
7. Yes. Olika. Tmax filmer kräver mer tid t.ex. Du testar med en filmstump som blivit över från din rulle. Klarningstid X3 brukar jag köra.
8. Ja. Och du byter ut den när dina test tar för lång tid. Normalt är Ca 1.5 min. Beroende på din spädning.
9-framåt. Var lite rörigt. Men du ska skölja filmen. Nån annan kanske kan fylla i. Måste dra o handla julklappar. Lycka till med slabbet. Använd trasor och se till att framkallaren inte får fix i sig.
God jul

Tack för svaret, hoppas julhandeln gick bra !
 
När man framkallaer 135 film så klipper man av första filmsnutten.
Spara den.
När fixet hälls i så lägger du samtidigt filmsnutten i fix.
agitrera den (ruska) lika länge som filmen.
När filmsnutten är klar, alltså genomskinligt klar, kollar du klockan o fixar filmen lika länge till.
Därav namnet dubbla klarningstiden.
 
Hur menar du med "återanvänd fix till flera filmer. När tiden blir lång, byt det.", vadå lång ?
Låt säga att du får 6 min med dubbla klarningstidenmetoden första gg.
Spara allt FILM-fix till nästa gg.
När du märker att tiden sedan drar iväg till 9-10 min för dubbla klarningstiden, DÅ kasserar du fixet. O blandar en ny sats.
Film kan du förresten fixera om en annan gg om man víll/behöver.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.