Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med första systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Robin.s

Medlem
Hejsan,
hade tänkt införskaffa min första systemkamera nu i dagarna men skulle behöva lite hjälp från mer kunnigt folk, då jag är väldigt färsk inom området.

Jag har hittat ett par modeller i min prisklass som jag tycker verkar bra. Men jag skulle vilja få hjälp med vilka som faktiskt är bäst.

Observera att jag har en presentcheck på 1000kr på Siba som jag gärna vill använda, vilket gör att kameran blir 1000kr billigare om jag köpar den där.

Med det invägd, vilken kamera är bäst och mest prisvärd?

Nackdelen med att inte köpa någon av paketen trots att jag då får 1000kr rabatt är att jag måste köpa till både väska och minneskort, vilket även bör vägas in. Men såg att det fanns väska för ca 150 och minneskort för lika så, som jag tror borde duga.

Följande har jag fastnad för:

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=4166731 - Samsung NX10 (Får 1000:- rabatt på)
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=4007079 - Olympus EPL1 (Får 1000:- rabatt på)
http://www.dustinhome.se/pd_5010445660.aspx - Canon EOS 1000d-paket (ingen rabatt)
http://www.dustinhome.se/pd_5010549746.aspx - Olympus E450-paket (ingen rabatt)
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=4716773 - Panasonic G10 (Får 1000:- rabatt på)

All hjälp uppskattas verkligen :)
 
Har du tittat på kamerorna i verkligheten? De du nämner är väldigt olika. Kolla lite i en butik och bestäm dig till att börja med för om du vill ha en spegelreflex eller inte.
 
Har du tittat på kamerorna i verkligheten? De du nämner är väldigt olika. Kolla lite i en butik och bestäm dig till att börja med för om du vill ha en spegelreflex eller inte.

Nej jag har faktiskt inte tittat på kamerorna i butik. Hade tänkt göra det imorgon tror jag, om jag får tid.
Men vad innebär det egentligen om man har spegelreflex eller inte? Jag tror inte det är så viktigt för mig.
 
Men vad innebär det egentligen om man har spegelreflex eller inte? Jag tror inte det är så viktigt för mig.

Spegelreflexkameran ger dig möjlighet att få en optisk bild av exakt det som objektivet ser. Med dagens teknik kan man få detta ändå, med en display på baksidan av kameran eller en liten att ha nära ögat. Jag föredrar absolut att ha kameran mot ansiktet för att få stöd, och tycker dessutom att optisk sökare är bättre än elektronisk, men det kan förändras när de elektroniska blir bättre.

Alternativet är förstås att ha genomsiktssökare, a ala Leica M9, det finns inte så många kameror av den typen. Jag känner i alla fall inte till någon mer systemkamera.

Per.
 
Spegelreflexkameran ger dig möjlighet att få en optisk bild av exakt det som objektivet ser. Med dagens teknik kan man få detta ändå, med en display på baksidan av kameran eller en liten att ha nära ögat. Jag föredrar absolut att ha kameran mot ansiktet för att få stöd, och tycker dessutom att optisk sökare är bättre än elektronisk, men det kan förändras när de elektroniska blir bättre.

Alternativet är förstås att ha genomsiktssökare, a ala Leica M9, det finns inte så många kameror av den typen. Jag känner i alla fall inte till någon mer systemkamera.

Per.

Okej, då förstår jag lite bättre :)

Vilken av kamerorna tycker du är bäst?
 
Man bör nog vara uppmärksam på vad marknadsföringar kan innebära också. Exempelvis så skriver ju Siba att Panasonic G10 har "grym prestanda i i dåligt ljus". Det har den inte, såvida man inte jämför med kompakter. Missförstå inte, för det är en väldigt bra kamera med bra grepp och bra handhavande och bra bildkvaltitet. Bra i allt utom just dåligt ljus. Jag har själv en G2 som är storebror till G10, men har samma sensor och bildprocessor, dvs samma bildkvalitet, och den är rätt medelmåttig i dåligt ljus, men är så j-a rätt för mig i allt annat, så jag bortser från dåliga isoegenskaper. Läs recensioner och framförallt så känn på kameror innan du köper. Om kameran inte känns rätt, så är den förmodligen inte det heller. Lycka till....

PS: G10 + G2 är sk spegellösa systemkameror, dvs de har ingen optisk sökare, men väl en elektronisk som funkar hyfsat när man behöver....
 
Man bör nog vara uppmärksam på vad marknadsföringar kan innebära också. Exempelvis så skriver ju Siba att Panasonic G10 har "grym prestanda i i dåligt ljus". Det har den inte, såvida man inte jämför med kompakter. Missförstå inte, för det är en väldigt bra kamera med bra grepp och bra handhavande och bra bildkvaltitet. Bra i allt utom just dåligt ljus. Jag har själv en G2 som är storebror till G10, men har samma sensor och bildprocessor, dvs samma bildkvalitet, och den är rätt medelmåttig i dåligt ljus, men är så j-a rätt för mig i allt annat, så jag bortser från dåliga isoegenskaper. Läs recensioner och framförallt så känn på kameror innan du köper. Om kameran inte känns rätt, så är den förmodligen inte det heller. Lycka till....

PS: G10 + G2 är sk spegellösa systemkameror, dvs de har ingen optisk sökare, men väl en elektronisk som funkar hyfsat när man behöver....

Tack för inputen!

Jo, jag har plöjt igenom en hel del recensioner, men känns väldigt svårt att avgöra vilken som är bäst. Däremot har jag inte känt på kamerorna än, vilket jag måste göra.

Men andra får jättegärna komma med mer åsikter.
 
Hej ! Tror du ska lusläsa och ta reda på så mycket du kan,annars är risken stor att du köper det "första bästa" du hittar.Strunt i den 1000 lappen du har i rabatt på vissa grejer för då blir dina valmöjligheter inte så många ! Tycker du ska köpa en "renodlad" kamera,dvs en spegelreflexkamera,då får du samtidigt ett enormt objektivutbud som du inte får med de här nya spegel-lösa kamerorna,även om många av dem är bra.MVH.
 
Hej ! Tror du ska lusläsa och ta reda på så mycket du kan,annars är risken stor att du köper det "första bästa" du hittar.Strunt i den 1000 lappen du har i rabatt på vissa grejer för då blir dina valmöjligheter inte så många ! Tycker du ska köpa en "renodlad" kamera,dvs en spegelreflexkamera,då får du samtidigt ett enormt objektivutbud som du inte får med de här nya spegel-lösa kamerorna,även om många av dem är bra.MVH.

Jo du har säkert rätt. Men som student är en tusenlapp ändå rätt mycket pengar.

Men jag ska läsa på och se hur jag gör sen. Ingen annan som har direkt erfarenhet av någon av kamerorna och kan säga något?
 
Som redan sagts ovan så är kamerorna du listar väldigt olika. Om du vill ha råd av oss i forum ska du nog berätta mer om vad du vill göra med kameran, motiv du gillar, vilka ambitioner du har med ditt plåtande etc.

Annars är ett bra sätt att gå till en välsorterad affär, klämma på grejorna, prata med expediten.

I vilket fall som helst måste du ha mer egna preferenser att utgå från. Annars får du råd från en massa människor som utgår från sina egna värderingar...

SJÄLV skule jag välja en billig spegelreflex från nån av de stora - Nikon, Canon, Pentax, Sony - för att få tillgång till massor av begagnade tillbehör och objektiv. Det är också det "klassiska" sättet att komma in i "seriös" amatörfotografi. Men jag har ingen aning om det rätt för dig.
 
Okej, då förstår jag lite bättre :)

Vilken av kamerorna tycker du är bäst?

Jag föredrar spegelreflex, så jag skulle tagit Olympus E450. Fantastiskt prisvärt, förresten med kamera inkluisve dubbelkit för 3000:-! Visserligen en "död" modell, men det gör den egentligen inte sämre. Den har sämre brusegenskaper än Canons och Nikons motsvarande modeller pga sensorstorleken, men mycket bättre brusegenskaper än kompakterna.

Per.
 
Tack för era inlägg :)

Nu har jag varit iväg och kollat på alla kamerorna i första inlägget och ett par därtill. Jag har fortfarande svårt att bestämma mig, men känner att jag vet vilka modeller som nu ligger bra i handen osv.

Jag tyckte Panasonicen och Samsungen låg bra i handen och kändes väldigt bra allmänt. Däremot kollade jag också på Sony A290, vilken kändes väldigt bra. Däremot saknar den Live View, vilket jag är lite osäker på. Speciellt då jag ska ta en del makrobilder, då jag tror att det kan vara skönt att ha.

Jag kommer använda kameran till det mesta, inte så mycket inomhusfoton men en hel del utomhus. Jag gillar även att ta en del makrobilder av olika slag, men något makrobjektiv blir det inte till att börja med i alla fall. Men annars allt möjligt egentligen, kan nog inte specificera mig särskillt mycket.
 
Är det någon förresten som vet om det finns en skillnad i bildkvalitet mellan Canon EOS 1000d och Samsung NX10? Och i sånna fall, till vems fördel?
 
Jo du har säkert rätt. Men som student är en tusenlapp ändå rätt mycket pengar.

Men jag ska läsa på och se hur jag gör sen. Ingen annan som har direkt erfarenhet av någon av kamerorna och kan säga något?

1000 kr kan verka väldigt mycket. Men om du om ett par år inser att du har köpt på dig fel system och vill byta system kan det kosta betydligt mer än 1000 kr.
 
1000 kr kan verka väldigt mycket. Men om du om ett par år inser att du har köpt på dig fel system och vill byta system kan det kosta betydligt mer än 1000 kr.

Jo det kanske är sant, men jag har inte hittat något som kan motivera den prisskillnaden utifrån mina behov - så som jag fattat marknaden åtminstone. Men du får gärna komma med några konkreta anledningar eller exempel på modeller om du har några i åtanke.
 
Jo det kanske är sant, men jag har inte hittat något som kan motivera den prisskillnaden utifrån mina behov - så som jag fattat marknaden åtminstone. Men du får gärna komma med några konkreta anledningar eller exempel på modeller om du har några i åtanke.

Du ska köpa den kamera och det system som passar dig, inte det system som är billigast. Vilket som passar dig kan inte jag bestämma. Personligen skulle jag aldrig köpa en systemkamera utan optisk sökare, men det är min åsikt.
 
Är det någon förresten som vet om det finns en skillnad i bildkvalitet mellan Canon EOS 1000d och Samsung NX10? Och i sånna fall, till vems fördel?
Det spelar inte så stor roll; det viktiga är att det är helt olika typer av kameror. Att jämföra på det viset är meningslöst, det är som att fråga om Zlatan är bättre än Håkan Hellström. Gå till en butik och titta på dem så kommer du att förstå.
 
Det spelar inte så stor roll; det viktiga är att det är helt olika typer av kameror. Att jämföra på det viset är meningslöst, det är som att fråga om Zlatan är bättre än Håkan Hellström. Gå till en butik och titta på dem så kommer du att förstå.

Jag har förstått det då jag var och titta på dem i butik idag. Den ena har optisk sökare och är väldigt mycket större i storlek, medan den andra är mindre, kan filma och saknar optisk sökare.

Men samtidigt vet jag inte vad jag skulle föredra i praktiken, trots att jag känt på båda i butik. Däremot vet jag att bildkvalitén är det som är viktigast för mig, så därför undrar jag fortfarande. Vilken av kamerorna ger bäst bildkvalitét?

Expert säljer just nu Canon EOS 1000D med medföljande objektiv för 3300:-, med baksidan att det är objektivet utan bildstabilisering. Hur pass viktigt är det?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.