Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med första systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har förstått det då jag var och titta på dem i butik idag. Den ena har optisk sökare och är väldigt mycket större i storlek, medan den andra är mindre, kan filma och saknar optisk sökare.

Men samtidigt vet jag inte vad jag skulle föredra i praktiken, trots att jag känt på båda i butik. Däremot vet jag att bildkvalitén är det som är viktigast för mig, så därför undrar jag fortfarande. Vilken av kamerorna ger bäst bildkvalitét?

Expert säljer just nu Canon EOS 1000D med medföljande objektiv för 3300:-, med baksidan att det är objektivet utan bildstabilisering. Hur pass viktigt är det?

Om du fotar i svagt ljus ger bildstabiliseringen ett par steg extra, så frågan är hur ofta du kommer att fotografera i dåligt ljus. Men å andra sidan tycker jag att man tjänar ett par steg på en optisk sökare då man kan stödja kameran mot ansikter. Jag skulle köpt Canonen, större utbud av begagnat och större objektivsortiment kommer du uppskatta om du tänkte byta upp dig eller köpa något till objektiv.

Du skrev att du kommer använda den till en del makrobilder, då är Canon 1000D klart bättre. Till Canons EOS-system finns både mellanringar, bälg och flertalet makroobjektiv utöver närbildslinser. Till Samsung NX verkar det bara vara närbildslinser som finns som alternativ.
 
Canon har bättre ISO prestanda med ca 1 steg. Ffa syns detta vid ISO 1600. Fördel Canon f ö optisk sökare och stort objektivutbud samt snabbare AF. Fördel NX10: mindre även med optik, mer högupplöst TFT, AF med video även i praktiken, litet objektivutbud men med adapter kan man med manuell fokus använda i stort sett alla objektiv på marknaden sedan 1930 talet inkl M39 & M42 skruvgänga men även nyare objektiv.
 
Tack för all hjälp, det uppsakttas verkligen. Men nu har jag bestämt mig för att verkligen satsa på en kamera med optisk sökare och inte snåla allt för mycket.

Upptäckte Nikon d5000 idag som jag tycker verkar riktigt bra, som jag till och med hade tänkt beställa imorrn om det inte dyker upp någon annan. Vad tror ni om det, är det värt fem hundra extra från steget Canon EOS 1000d (med IS)? Eller finns det någon annan värdig kandidat i sånt fall? Tittade på Pentax KX men gillade inte alls batterilösningen.

Såg förövrigt att Dustin kör denna kampanj också http://www.dustinhome.se/pd_5010547176.aspx om det nu kan vara något.
 
Tack för all hjälp, det uppsakttas verkligen. Men nu har jag bestämt mig för att verkligen satsa på en kamera med optisk sökare och inte snåla allt för mycket.

Upptäckte Nikon d5000 idag som jag tycker verkar riktigt bra, som jag till och med hade tänkt beställa imorrn om det inte dyker upp någon annan. Vad tror ni om det, är det värt fem hundra extra från steget Canon EOS 1000d (med IS)? Eller finns det någon annan värdig kandidat i sånt fall? Tittade på Pentax KX men gillade inte alls batterilösningen.

Såg förövrigt att Dustin kör denna kampanj också http://www.dustinhome.se/pd_5010547176.aspx om det nu kan vara något.

Nej ! Inget särskilt bra hus och objektivet saknar ju bildstabilisering och är ett kasst objektiv i övrigt.
 
Tänkte bara säga att det blev en Nikon D5000, beställde den idag och får förhoppningsvis hämta ut den imorrn! Tack för hjälpen :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.