Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med ett objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Per-Arne-Kristiansen

Aktiv medlem
Jag skulle vila ha förslag på ett objektiv som er skarp och tål lite skymning när de handlar om porträtt fotografering .jag har en kanon kamera 650, Vill ha hjälp med ett objektiv som ligger mellan 3500-6500 er de någon som kan hjälpa mej

85:an är ett härligt objektiv och det blir fina bilder, men svåranvänt och ingen IS så du kommer att få kasta många suddiga bilder. Med en cropkamera som din får man zooma med benen och backa rejält för att få helfigur. Det tar tid och man är ivägen (men det är roligt också!)

Om du bara ska ha ett objektiv skulle jag hellre satsa på typ 50 mm eller kanske ännu hellre ett begagnat 18-55 /2,8. Då får du ett ljustarkt, skarpt objektiv och bildstabilisering.

Jag håller med föregående talare. Med 85 mm och crop-sensor kommer du nära. I kyrkan funkar det nog toppen men i vimlet efteråt lär det mest bli ansiktbilder? Det kommer helt enkelt folk emellan dig och motivet för att du måste stå så långt ifrån. Ett 17-55/2.8 är grymt!

Jag håller med föregående talare. Med 85 mm och crop-sensor kommer du nära. I kyrkan funkar det nog toppen men i vimlet efteråt lär det mest bli ansiktbilder? Det kommer helt enkelt folk emellan dig och motivet för att du måste stå så långt ifrån. Ett 17-55/2.8 är grymt!
Och den har ju IS också, appbropå skymningsljus

Om din budget är upp till 6500 kr föreslår jag att du köper EF 85/1.8 USM samt Sigma 18-50/2.8 begagnade.
Det ryms inom din budget och är två fina objektiv.

Har plåtat mycket människor mm med mitt 85/1.8 och tycker det är en helt perfekt brännvidd. Mitt 50/1.4 är klart mindre användbart enligt mig själv. Då pratar jag inte FF-sensorkameror.
Att 85 an är en underbar konstruktion är ett extra och stort plus, med internfokus, skön fokusring och är kompakt och precis lagom tungt.

Ja jag för tacka för manga goda förslag, men jag har tittat på alla svaren jag har fått och jag har kommet fram till att di flesta tycker Canons 85 1/8 er ett betare objektiv ,

Tack till er alla

85/1,8 är riktigt bra, mkt för pengarna, dock så använder jag inte min så mkt sedan jag skaffade mitt 24-70/2,8L så har du vägarna förbi Luleå så kan du ju få låna det en stund & testa om du gillar det.

Sen tycker jag att tipset om att dessutom köpa en 2,8 zoom är något att fundera på, det finns ju flera bra alternativ till Canons egna 17-55 om du vill komma billigare undan, har själv ägt Tamrons 17-50/2,8 utan VC & det var riktigt bra med tanke på priset...

Köper du beggat så har du garanterat råd med både & utan problem att hålla dig inom din budget.

Mvh/ Sladdfantomen

Köpte precis ett 85mm/1.8 begagnat för 2 000.
Använder det för ansiktsporträtt och bilder på ungarna där jag kan ha lite distans utan att störa deras lek.

Det som slog mig med 85:an är hur nära man kommer. Som någon sa så får man kliva bak ordentligt för att få helkropps.

Edit: för du är med på att ett 85mm på en APS-C kamera motsvarar cirka 135mm vilket teoretiskt är utanför de som en del kallar porträttomfånget (flame on).

Jag tackar för svaren
Jag kom till och tänka när de gäller fotografering (porträt och typ Bröllop )och da tänker jag på objektiv SAMYANG MF 85/1,4 ED AS UME. Mam får ingen fokusering i sökaren om jag fårstår rett eller hur er de ? Måste jag baka backe mycke för och få med alt ?De skal jo vara bra och skarp sherpa

Tamron AF SP 902,8 DI Macro samesak der va tror ni.Kan ni hjälpa och reda ut de här ?

Jag tackar för svaren
Jag kom till och tänka när de gäller fotografering (porträt och typ Bröllop )och da tänker jag på objektiv SAMYANG MF 85/1,4 ED AS UME. Mam får ingen fokusering i sökaren om jag fårstår rett eller hur er de ? Måste jag baka backe mycke för och få med alt ?De skal jo vara bra och skarp sherpa

Tamron AF SP 902,8 DI Macro samesak der va tror ni.Kan ni hjälpa och reda ut de här ?

Samyang är manuell fokus och det kan vara onödigt "kreativt" vid de flesta typer av fotografering.
Och med 85mm och bländare på 1,4 så får du ett väldigt grunt DoF och du kommer lätt felfokusera, speciellt om du inte monterar en splitview spegel eller vad det heter.
När jag fotat med mitt Canon 85mm/1.8 så kör jag väldigt sällan på en bländare större än 2.8 eftersom DoF blir så grunt. T.ex. om modellens ansikte är vinklat åt sidan och jag kör 1.8 så är ena ögat skarpt medan det andra är ur fokus (bara ett exempel på DoF. Kan vara en skön effekt annars).
Jag skulle aldrig köpa ett objektiv utan AF oavsett hur bra det är.

Tamron objektivet har ännu längre brännvidd och du måste backa ännu mer.

Om du endast ska ha ett objektiv för bröllopsfoto så skulle jag rekommendera Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM som många redan varit inne på.
Annars kanske följande setup...
- Canon EF 85/1,8 USM
- Sigma EX 30/1,4 DC HSM
- någon zoom typ Canon EF 70-200/4,0 L IS USM men den kostar lite. :)

Läste dina första inlägg/frågor.

Fråga 1:
"skarp och tål lite skymning...porträtt fotografering...ligger mellan 3500-6500"
= Canon 85/1.8

Fråga 2:
"använde objektive till typ motiv Bröllop"
= singularis så då blir det en zoom dvs Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM och den kan du få för 6 000 begagnad.

KLART! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar