Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicks

Aktiv medlem
Hej,
Jag håller ¨på jobbar med en barnbild och är nöjd med resultatet förutom en detalj som jag vill ta bort med photoshop.

Bilden är på ett barn där jag har gjort en såkallad highkey profil. Jag vill justera de mörka tonerna på huvudet så att de ser mer ljus ut.
Bifogar bild.

Gärna tips om vilka verktyg i CS4 jag kan använda för detta.

/Niclas
 

Bilagor

  • IMG_5503.jpg
    IMG_5503.jpg
    11 KB · Visningar: 193
Jag provar med lite dodge på huvudtoppen och ser om det ger önskad effekt.

Tack

/Niclas

Får inte till det. Jag får börja om ifrån början och hitta en bättre metod för att få till denna effekt men ändå inte få med alla detaljer när jag höjer blacks.



/Niclas
 

Bilagor

  • IMG_5503-Edit-3-2.jpg
    IMG_5503-Edit-3-2.jpg
    11 KB · Visningar: 160
Du verkar ha för högt inställt exponeringsvärde på dodge, försök med ca 7% i stället så blir det inte så kraftig uppljusning. Och gå över området flera gånger till dess du byggt upp en lagom stor förändring.
 
Tack nu börjar bilden se bättre ut. Drog ned till 7% enligt ditt tips och det ser lite mer naturligt ut.

/Niclas
 

Bilagor

  • IMG_5503-Edit-4.jpg
    IMG_5503-Edit-4.jpg
    11 KB · Visningar: 139
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.