Annons

Hjälp, kommer inte på något mer att köpa!

Produkter
(logga in för att koppla)
bdajegu skrev:
Var är alla tips på billiga oumbärliga prylar?

Kanske inte billiga, men ibland oumbärliga..

MOTLJUSSKYDD (om du inte redan har det)
Bra stativ med vettig kula
Enbenare
Silvertejp
Snöre
Vattenpass att fästa i blixtskon
Portfolioalbum
TTL-synkkabel till din befintliga blixt
Kraftigare blixtar (typ Metz45) och sedan kanske ett par separata stativ till den och ett paraply så att du har portabelt bra ljus
Mellanringar
Olika filter
Reflex- och diffussionsskärmar i olika storlek och färger

Ett halvdussin bra fotoböcker med bilder av dina favoritfotografer (alltså inte läroböcker utan bildkonst)..
 
För mycket pengar?

Behöver ni mer anställda där du jobbar?!??
jag har inget för mig på dagarna...
 
Bara å handla iväg! Det är väl den cirkulationen som Göran Persson surrar om:)

När vi sparar våra pengar i förväntan om sämre tider så stagnerar ekonomin, så det är bäst att vi köper som bara den.-)!

Kom bara ihåg att köpa nya och inte prvat/beg prylar:)!

Mvh Niclas, som minimerar så gott det går,, sålde precis ett objektiv till en medlem=fnis:)!
 
bdajegu skrev:
Livet känns väldigt tomt just nu...

-D70n och några minneskort ligger tillsammans med alla andra grejer i fotoväskan och på scandinavianphoto.se surfar jag numera bara runt på måfå utan något mål.

..jag kommer inte på något mer att köpa. Så snälla, hjälp mig att få nya begär!

(kolla gärna in min kameraväska)

Testa att gå ut o använda utrustningen...
 
Köp några inspirerande fotoböcker! Obs, detta är ingen kommentar som osar avundsjuka. Jag unnar dig alla grejer du skaffar. Vi har alla olika behov.
 
bdajegu skrev:
Livet känns väldigt tomt just nu...

-D70n och några minneskort ligger tillsammans med alla andra grejer i fotoväskan och på scandinavianphoto.se surfar jag numera bara runt på måfå utan något mål.

..jag kommer inte på något mer att köpa. Så snälla, hjälp mig att få nya begär!

(kolla gärna in min kameraväska)



Varför inte köpa en portabel & skitdyr Rökmaskin... går även bra att använda utomhus för öka stämningen lite... ;)
 
Har du en Nikon Coolwalker?

Själv kör jag med en billigare variant som jag hittade på netonnet.
När jag är på resa/eller tar mycket bilder, så tankar jag regelbundet över flashkorten till denna lilla 30GB hårddisk. Den är något större än ett cigarettpaket och ligger alltid i fotoväskan, klar att använda.

Jag tar mycket mer bilder nu när jag kör digitalt, och alltid i RAW. Då krävs resurser. Inte alltför dyrt heller, motsvar väl 25 Velviarullar ;)

/Hans
 
Seriösa problem...

Klassiskt exempel på att människor som rör sig i Datans fantastiska värld, där det kryllar av gadgets och nya kommer dagligen. Detta startade väl ca mitten på det goda 80-talet, ungefär samtidigt som autofocuskamerorna gjorde sitt intåg. slump att man (läs Jens)börjar fotografera då? Fast jag är tacksam att folk köper prylar, det bidrar till BNP och gör att kameror utvecklas. Men personligen tycker jag fotograferandet har helt andra värderingar än en massa prylar, det handlar om bildseende. Sen är ett inlägg som Jens Gustavsson lägger in som att skjuta sig själv i foten, jag skulle vilja se hur konstruktiva eller ärliga kommentarer han får på sina framtida kritikalbum =). Begåvat Jens, framför allt socialt begåvat.

/CRS
 
Finns snygga stativ i trä t.ex. som dina polare kommer bli imponerade av.
Kameraväskor kan man köpa hur många som helst av. Mjuk & hårda.
Axelremmar går att bränna pengar på. Samma sak med över hövan dyr DIA film. Ser snygg ut på hylla hemma.
Hur har du det med exlusiva fotoböcker?
 
Råd från en annan stenrik snubbe....

Köp en riktig mellanformatare typ Hasselblad eller Mamiya med en massa tillbehör, köp alla tillbehör som finns och båda kamerorna om du har problem med att göra av med pengar.
Jag tänker göra på detta sätt i alla fall.
Ett råd från en annan rik snubbe som inte heller kan göra av med pengarna i samma takt som de kommer in ;)
 
PerFogelberg skrev:
Ser att du inte har en 105/2,0. Varning, testa den inte om du inte kan köpa den. Det är ett underbart beroendeframkallande objektiv.
Kan inte göra annat än att instämma. Det är nästan så att jag har funderat på att klistra fast det permanent på mitt kamerahus, men då måste jag skaffa ett till likadant till F80:n också.

Men bränna pengar, tja, varför inte investera i en semesterresa till något trevligt ställe där du får njuta av livet och samtidigt ta en ohemult många bilder bara för att det inte finns så mycket bättre att göra?
 
På tal om bok!

Köp min dröm "Sumo" av Helmut Newton.

DÅ snackar vi bokkvalitet.

Mvh Niclas, som har dilla på konstböcker,,,

Ps, Väger 30Kg och i det fantastiska formatet 50x70cm.
 

Bilagor

  • 0024_presseb.jpg
    0024_presseb.jpg
    15 KB · Visningar: 372
Inte skall väl någon köpa "din dröm".
intressant inlägg dock. Ytterligare ett bevis på hur lite man visste om böcker!
 
Oberoende av vad man tycker om din fråga så måste jag ändå säga att du är ärlig, citat från din profil "med gedigen prylbakgrund"...

Det upplevs ofta som något fult att vara intresserad av prylar vilket egentligen är tokigt, vi lever trots allt i ett I-land & de flesta av oss kan köpa ganska så mycket prylar, vissa dock mer än andra...

Sen så kan man ha åsikter om man i stället för att bränna enorma summor på optik kanske kunde hjälpa någon mer behövande.

Jag är själv barnsligt förtjust i små "apparater" & har under årens lopp märkt att vissa ser ned på detta, nu har dom dock ofta andra "legala" intressen som dom lägger ned sina pengar på. Jag köper ju hellre en glugg än en ny gräsklippare, då står jag hellre där med startgasen & svär!

Om vi håller oss till foto så vet vi ju dock alla att nya prylar kan vara inspirerande men ofta också (enligt mig) kan göra att fokus på fotografi övergår till fokus på prylar, sker detta så tycker jag att man som fotograf ska ta sig en funderare.

/Larsa
 
bdajegu skrev:
Hahaha! Tack för helt underbara svar!

(..för Jens Öst´s info kan jag meddela att jag har en viss ofrivillig erfarenhet i plastgjutning pga mitt windsurfingintresse. Funderar på att gjuta ett vertikalgrepp i grön polyester.. Vill du ha ett ex till din 300D när jag ändå är igång..?)

Ja tack, men då måste du slipa och måla det först. Vill ju inte ha ett som ser ut som en sunkig gammal Bicbräda..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.