Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp, kommer inte på något mer att köpa!

Produkter
(logga in för att koppla)
.Z. skrev:
Oberoende av vad man tycker om din fråga så måste jag ändå säga att du är ärlig, citat från din profil "med gedigen prylbakgrund"...

Det upplevs ofta som något fult att vara intresserad av prylar vilket egentligen är tokigt, vi lever trots allt i ett I-land & de flesta av oss kan köpa ganska så mycket prylar, vissa dock mer än andra...

Sen så kan man ha åsikter om man i stället för att bränna enorma summor på optik kanske kunde hjälpa någon mer behövande.

Jag är själv barnsligt förtjust i små "apparater" & har under årens lopp märkt att vissa ser ned på detta, nu har dom dock ofta andra "legala" intressen som dom lägger ned sina pengar på. Jag köper ju hellre en glugg än en ny gräsklippare, då står jag hellre där med startgasen & svär!

Om vi håller oss till foto så vet vi ju dock alla att nya prylar kan vara inspirerande men ofta också (enligt mig) kan göra att fokus på fotografi övergår till fokus på prylar, sker detta så tycker jag att man som fotograf ska ta sig en funderare.

/Larsa


Huvudsyftet med mitt första inlägg var humor och självironi vilket tyvärr inte alltid går fram. Att några inte ser detta och istället blir provocerade av att frågeställnigen rör prylar och antar att jag inte fotograferar samt har obegränsat med pengar som borde skänkas säger mer om dessa skribenters föreställning än om mig...

För allas info tar/tog jag ca 100-200 rullar/år och fotar i stort sett varje kväll efter jobbet. Numera mest digitalt..

Faktum kvarstår, pylar är hur kul som helst och konkurrerar inte med fotograferandet eller andra mjuka värden. Jag är övertygad om att man kan tycka om sin fru även om man har en porsche i garaget. ;-)
 
Varför inte köpa en äldre kamera för att få lite nya perspektiv på fotandet. Har själv nu köpt en gammal Contaflex IV från 1950-talet och tänker fota lite med den. En kamera från den första generationen spegelreflexkamerorna från västtyska Zeiss. Den allra första SLR-modellen i världen kom 1949 från Zeiss Dresden i öst men några prototyper tillverkades redan innan krigsslutet 1943 fast de försvann alla under kriget. Tänk om man hittade en sådan modell gömd någonstans? Ska lägga upp lite bilder från denna kamera framöver när jag får tid. Har även tänkt fota med en gammal Zeiss Cocarette (6x12cm negativ på rullfilm) från slutet av 1920-talet som jag köpte på en auktion för några år sedan. Den funkar helt perfekt trots åldern.
 
bdajegu skrev:

Faktum kvarstår, pylar är hur kul som helst och konkurrerar inte med fotograferandet eller andra mjuka värden. Jag är övertygad om att man kan tycka om sin fru även om man har en porsche i garaget. ;-)

Tror jag också. Dock kanske hon inte får den uppmärksamhet hon vill ha... ;)
 
bdajegu skrev:
Har ingen matchande silverfärg hemma, går det bra med svart?

Det går jättebra eftersom jag ändå målade min 300d svart för att låsa upp alla avancerade funktioner som t ex. blixtkompensering och annat som man behöver för att ta kort..
 
Jaa. som det ser ut saknar du ju flera vidvinkelgluggar (14, 16 och 18 mm bara som exempel). På telesidan ser det ganska dystert ut, det finns inga ljusstarka 300. 400 eller 600 mm t.ex.
När du inhandlat dessa kan du ju skaffa dig en identisk uppsättning objektiv till och ytterligare ett kamerahus.
Om du skulle komma igång med själva fotograferandet så kan det ju tänkas att du får lust att prova stereofoto - och då gäller det ju att ha prylarna hemma!
Us
 
Orkar inte läsa igenom vad alla andra har föreslagit. Men vad med mätsökare, mellanformat, storformat, uv-foto. Det finns mycket. Får nog lite fräkt säga att du har dålig fantasi om du inte kan komma på mer att köpa.
 
Re: På tal om bok!

Niclasfoto skrev:
Köp min dröm "Sumo" av Helmut Newton.

DÅ snackar vi bokkvalitet.

Mvh Niclas, som har dilla på konstböcker,,,

Ps, Väger 30Kg och i det fantastiska formatet 50x70cm.


Den är absurt stor och tung;
kikade på ett ex på bokhandeln på ett fotomuseum i Hamburg i somras.
 
När kommer en sak att köpa, dock ingen pryl.
Under resan får du garanterat användning för den utrustning du redan har.
 

Bilagor

  • jord.jpg
    jord.jpg
    55.1 KB · Visningar: 266
bdajegu skrev:
Livet känns väldigt tomt just nu...

-D70n och några minneskort ligger tillsammans med alla andra grejer i fotoväskan och på scandinavianphoto.se surfar jag numera bara runt på måfå utan något mål.

..jag kommer inte på något mer att köpa. Så snälla, hjälp mig att få nya begär!

(kolla gärna in min kameraväska)


Ja, herre Gud!!
Nä, vaffan, jag har inte pallat läsa igenom alla svar i denna tråd, men jag såg något om gamla analogsystem från den ständigt vise Graal. Bra idé! Det hade jag gjort - skaffa lite gamla analogprylar och upptäck något "nytt", om du inte gjort det förr. Köp en Bladare, Leica, Contax, Lomo, Diana, storformat, eller nåt. Testa att framkalla själv, kopiera och allt möjligt. Jäkligt kul ska jag tala om!

//Lasse
 
Re: Re: Hjälp, kommer inte på något mer att köpa!

dobos skrev:
Ja, herre Gud!!
Nä, vaffan, jag har inte pallat läsa igenom alla svar i denna tråd, men jag såg något om gamla analogsystem från den ständigt vise Graal. Bra idé! Det hade jag gjort - skaffa lite gamla analogprylar och upptäck något "nytt", om du inte gjort det förr. Köp en Bladare, Leica, Contax, Lomo, Diana, storformat, eller nåt. Testa att framkalla själv, kopiera och allt möjligt. Jäkligt kul ska jag tala om!

//Lasse

"Gott om pengar" och "Gott om tid" dikotomin gör det omöjligt. Har man gott om pengar har man oftast inte tid att använda prylarna, och har man gott om tid så har man inte råd att köpa några :)
 
bdajegu skrev:
Livet känns väldigt tomt just nu...

-D70n och några minneskort ligger tillsammans med alla andra grejer i fotoväskan och på scandinavianphoto.se surfar jag numera bara runt på måfå utan något mål.

..jag kommer inte på något mer att köpa. Så snälla, hjälp mig att få nya begär!

(kolla gärna in min kameraväska)

Ta o fota lite vet jag...
 
Re: Re: Hjälp, kommer inte på något mer att köpa!

"Skåningen" skrev:
Gift dig så tar dina pengar slut snabbt :)

Bra tips...fråga min man, pengarna hinner dom inte in i plånboken förrän dom är väck ;)

Men jag köper BARA saker som jag MÅSTE ha*host*...och nu MÅSTE jag ha en D200 och studioprylar och ett macroobjektiv...och... sen är jag nöjd ett tag...ja vidvinkel vill jag ju ha också...och en skrivare för att skriva ut foton...
 
bdajegu skrev:
Livet känns väldigt tomt just nu...

-D70n och några minneskort ligger tillsammans med alla andra grejer i fotoväskan och på scandinavianphoto.se surfar jag numera bara runt på måfå utan något mål.

..jag kommer inte på något mer att köpa. Så snälla, hjälp mig att få nya begär!

(kolla gärna in min kameraväska)


Köp ett bra objektiv! ;)

Zeiss gör nu objektiv till Nikon.... :)

http://www.zeiss.com/c12567a8003b58b9/Contents-Frame/d10916e347d1265ac12570f8003e3839

Mvh Bengan
 
Vertikalgrepp

Hej
Nu har jag inte kollat alla inlägg. Fler kanske har föreslagit det. Men jag týcker i alla fall att ett vertikalgrepp vore fina fisken. Funderar själv på det till min D70s som kan kännas lite liten med tyngre objektiv. Den vill nästan vridas ur handen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.