Annons

Hjälp köpa skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Aristofanes

Aktiv medlem
Jag har faktiskt sökt i gamla fora, men hittar inte svaret på denna enkla fråga.

Jag ska köpa en ny skrivare. Epson verkar vara märket som gäller.

Här min presentation som också utgör en kravspecifikation:
Jag är amatör och skriver inte ut så väldigt många bilder. Jag skriver alltid från datorn, så jag behöver ingen skrivare med kortläsare. Bilder i A4 är tillräckligt Bilderna skall bli fina, men det behöver inte gå så fort att skriva. Kniper det har jag råd att betala 4000 kr, men det är min privatekonomi det gäller och det finns andra hål att stoppa i också.

Bland myriaden av skrivare finns det två Epson som båda verkar bra, R900 för ca 4000 kr och R300 för ca 1900.

Nu kommer den stora fråga: vad är det för skillnad på dessa skrivare? Specifikationerna är nästan identiska, R800 har visserligen firewire, men det har inte min dator så det kan kvitta.
 
Om jag har förstått saken rätt så är R200 en R300 utan kortläsare. Den kostar runt 1400. Jag har en R200 och är helt nöjd utifrån mina behov, men jag har inte så mycket att jämföra med.
 
Har Epson stylus photo 890, är ca: 2år gammal. Köpte den för 900kr på mellandags rea.

Vad det gäller utskrifts kvaliten så är den lysande! Nästan helt omöjligt att se att det är en utskift och inte ett foto. (Högsta betyg från min sida alltså).

Dagens skrivare verkar har nått den punkten att det inte är kvaliten du betalar för utan antalet funktioner. Mitt tips är alltså att köpa en skrivare i 1300Kr klassen.


Tyvärr säljs den inte längre, men de nya EPson modellerna är nog inte sämre.
 
Epson är helt fantasktiska på att producera nya modeller. Nästan alltd är det så att den billigaste i en ny modell serie är bättre än den bästa i en av de dyrare.

Jag tror att man klarar sig bra med en av de billigare modellerna.
R800 modellen har 8 färger istället för 6 om jag minns rätt.
 
Canon har flera utmärkta fotoskrivare. Kolla bland de som har 6 separata färgpatroner av typen BJC 6. Man byter patronera separat vid behov, kostar ca 105 kr st. Jag har en s820, en av de första i den generationen av skrivare och den skriver fullt i klass med Epsons bästa skrivare. Vill man tanka patronerna själv går det utmärkt, Canon har inga chip i sina patroner som säger stopp, och de är så billiga att det lönar sej inte att plaska själv.

Däremot fyller jag min Hp 850C och en annan Canonskrivare med piratbläck, de används bara till text och grafik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.