Annons

hjälp, jag får stötar

Produkter
(logga in för att koppla)
Usch vad ni skrämmer upp mig,haha.
Ja mina blixtar är dörr 160w från cyberPhoto...platt kontakt.
Ska jag alltså byta sladd och kontakt du få och blir av med problemet? Det får maken fixa:) annars får ja helt enkelt lösa de genom att köpa trådlöst mellan kamera och första blixten...eller fattar jag fel?

Njae
Gör du fel kan det bli mycket värre, i värsta fall livsfarligt.
Göran förklarar säkert, jag hinner inte.
OM det ens är möjligt.

Jag skulle aldrig röra trådarna själv, med bara tips från detta forum! Även om de som beskriver hur du ska göra vet vad de talar om, räcker det med en liten miss och den blixten blir det sista du ser.

Det är illa som det är nu, gör du fel när du byter kabel är det inte bara blixten och din kamera som kan ryka.

Sen får man säga att "man inte ska skrämma upp TS" ... hellre skrämmer jag, än steker TS!

/jonas

Usch vad ni skrämmer upp mig,haha.
Ja mina blixtar är dörr 160w från cyberPhoto...platt kontakt.
Ska jag alltså byta sladd och kontakt du få och blir av med problemet? Det får maken fixa:) annars får ja helt enkelt lösa de genom att köpa trådlöst mellan kamera och första blixten...eller fattar jag fel?
Är det platt kontakt (dubelisolerad apparat) och det bildas krypströmmar är det nog läge att skicka tillbaka eller skrota blixtarna. Börja inte byta kablar och kontakter på egen hand om du inte har helkoll på vad du gör (utbildad elektriker eller motsvarande). Med lite otur stryker man med (dör) om det blir fel.
Anders W

Om man bygger om en elektrisk apparat, tex genom att jorda ett dubbelisolerat (ett sådant som är anslutet med platt stickpropp tex) så tar man också på sej ansvaret för att föremålet är säkert att använda. Definitivt inget för amatörer. Flera av de som yttrat sej ovan har lite eller mycket tunnt på fötterna.

Lika illa är det att dra in en jordad sladd i en i övrigt ojordad miljö, tex att hämta ström via en jordad sladd från köket och dra in i vardagsrummet om vardagsrummet har ojordade vägguttag. Det motsatta, dvs att dra ut ojordad sladd och ansluta bruksföremål som inte är dubbelisolerade i köket eller annan jordad miljö, är lika farligt.

Jag tycker TS (emmepemme83) ska ta ett snack med CyberPhoto, alldeles särskilt om det finns garanti kvar. Den här typen av fel är så att säga inbyggt i apparaten så den längre garantitiden gäller menar jag. Du kan också ta ett snack med Elsäkerhetsverket och föreslå att de granskar CyberPhotos och övriga importörers blixtar för att se om de är CE-märkta och att den märkningen är riktig. Kineserna tror att det räcker med att bara sätta dit boktäverna, de skiter totalt i konsekvenserna. Jag abonnerar på Elsäkerhetsverkets beslut om försäljningsförbud och nästan allt som får förbud kommer från Kina eller sydostasien.

Vill du ändå använda blixtarna så rekommenderar jag antingen optisk utlösare, kallas ibland IR-utlösare, eller om du har en lös kamerablixt som kan styras ner till låg effekt och vikas undan lite. Det senare funkar bra, jag har praktiserat det. Radiosändare/mottagare är också bra. Att slippa synk-kabel är en lycka, du slipper risken att snubbla på sladden och dra något dyrbart i golvet.

Lika illa är det att dra in en jordad sladd i en i övrigt ojordad miljö, tex att hämta ström via en jordad sladd från köket och dra in i vardagsrummet om vardagsrummet har ojordade vägguttag.
Nej Sten du vet att det inte är lika illa. Precis som att du vet att tvärtom är sämre.
Det är ganska nya regler som säger att man måste jorda alla vägguttagen i samma rum. Men det var inte så himla länge sedan som det var OK att jorda bara ett uttag.

Men precis som du skriver, man måste göra rätt det finns inga felmarginaler.
El är väl det som skapar flest bränder i hus idag.

Nej Sten du vet att det inte är lika illa. Precis som att du vet att tvärtom är sämre.
Det är ganska nya regler som säger att man måste jorda alla vägguttagen i samma rum. Men det var inte så himla länge sedan som det var OK att jorda bara ett uttag.

Men precis som du skriver, man måste göra rätt det finns inga felmarginaler.
El är väl det som skapar flest bränder i hus idag.

Om du drar in jordade föremål i en ojordad miljö finns risken att du vid fel på annat, ojordat föremål, kommer i kontakt med båda. Då är risken för dödsfall påtaglig.

Av samma anledning är det förbjudet att i ett rum ha både ojordade och jordade uttag. (Ja, jag vet att det för länge sdan var tillåtet att ha ett ojordat uttag i köket om det var tillräckligt långt till andra "utsatta föremål", dvs vanligen kyl, spis och diskbänk. Jag vet också att en vanlig radiator (lekmannens "element") av någon besynnerlig anledning inte betraktades som jordad, men det är den. Och att "fuljorda" i radiatorn är förbjudet) )

Kravet på jordade uttag i alla rum kom för snart 20 år sedan. Det innebär mycket riktigt att de flesta bostäder har ojordat i vardagsrummet och sovrummet mfl utrymmen. Det innebär mycket riktigt en del problem om man har omfattande datorutrustning.

Nu har du lite tjockare på fötterna.

Ok jag skippar nog att greja själv utan pratar med cyberPhoto om problemet och hoppas de hjälper mig kostnadsfritt då det är garanti kvar,köptes i somras...tack för alla svar

Om du sätter på sändare o mottagare innan du sätter i kontakten i väggen så är det inga problem.
Använd träskor eller en trästol när du pillar på blixten är oxå bra

Om du drar in jordade föremål i en ojordad miljö finns risken att du vid fel på annat, ojordat föremål, kommer i kontakt med båda. Då är risken för dödsfall påtaglig.
Knappast mer påtaglig än den var innan man drog in den jordade skarvsladden eller vad det nu kan tänkas vara. Som du så riktigt pepekar så finns det ändå tillräckligt mycket jordade föremål i rummet (radiatorer o.dy.) att livsfaran ändå är påtaglig.

Kravet på jordade uttag i alla rum kom för snart 20 år sedan. Det innebär mycket riktigt att de flesta bostäder har ojordat i vardagsrummet och sovrummet mfl utrymmen. Det innebär mycket riktigt en del problem om man har omfattande datorutrustning.
En person som har ägt min lägenhet före mig löste det problemet genom att byta alla vägguttag till jordade. Att det inte fanns någon jordledare upplevde han/hon tydligen inte som något problem...

@ Emelie:

Den troligaste orsaken till att du känner en spänning är induktion, men det kan också vara en läckspänning/isolationsfel. Du jämför med att slicka på ett 9 v batteri. Hade det varit 230 V skulle du ha fått en rejäl stöt (i bästa fall). Men det ska inte kännas något alls. Synk-sladden har normalt - på hylsan (som är ansluten till kamerans gods) och + på mittstiftet och det ska inte finnas någon spänning alls mellan kameran och din omgivning. Nu vet jag inte vad du har för golv i lokalen. Håller du till på plastmatta eller parkett så ska det inte kännas något alls, i praktiken är du isolerad från jord. Om du håller till i en lokal med betonggolv eller annat ledande underlag så är det mindre konstigt om du känner en spänning när du tar i kameran, men också betydligt farligare om det är ett isolationsfel i blixtarna.

En fråga: Får du samma känsla när du tar i blixtarnas metalldelar eller stativ?
Om inte så tillämpa Eriks råd. Om du känner en spänning bör du nog inte använda blixtarna.

@Johan:
Normalt tar man inte i radiatorerna och man bör inte göra det samtidigt som man håller i en elektrisk pryl.

Att byta ut vägguttag till jordade sådana utan att ansluta jord är förmodligen straffbart.

Att byta ut vägguttag till jordade är ett jobb för en elektriker som jobbar under behörighet. Bland annat ska jordningen kontrolleras på ett tillförlitligt sätt efter jobbet och dokumenteras.

En person som har ägt min lägenhet före mig löste det problemet genom att byta alla vägguttag till jordade. Att det inte fanns någon jordledare upplevde han/hon tydligen inte som något problem...
Jag har kompisar som köpte ett radhus efter en professor i byggteknik.
Där var MYCKET problem.
O efter ngt år så skulle de byta glödlampan i entrén.
O precis när Peter sätter foten på trappstegen (jajamensan stege i metall) så fick han en känsla av att det kanske är bra om man kollar lite med multimetern.
Hela entréns innertaks metallkonstruktion hade kopplats till fas.

Alla sätt är bra utom de dåliga...

@ Emelie:

En fråga: Får du samma känsla när du tar i blixtarnas metalldelar eller stativ?
Om inte så tillämpa Eriks råd. Om du känner en spänning bör du nog inte använda blixtarna.

.

nej, jag kan greja med blixtarna o sådär utan problem. Det var i köket jag fick den värsta stöten, då jag höll i synksladd och diskbänk samtidigt. vi har trägolv i hela lägenheten och det sticker på näsan när jag fotograferar i vardagsrummet också...huset är byggt 2005 så det har ju jordade kontakter, men det hjälper ju inte då jag har platta kontakter på blixtarna. antar att strömbrytaren inte slår ifrån eftersom blixtarna är ojordade??

Jag har en gammal (köpt 1984 eller nåt) batteridriven blixt. Den har hög synkspänning (ca 250 V), som brukligt var på den tiden. Där känner jag tydligt att det går att få en stöt om jag råkar komma åt synksladden. Energin är förstås begränsad till vad kondensatorn innehåller, men kittlar gör det, utan att det finns någon som helst anslutning till elnätet.

Nu är det ju i detta aktuella fall faktiskt fråga om nätanslutna blixtar, så det är alla anledning att ta problemet på allvar. Jag ville bara påpeka att det inte nödvändigtvis behöver vara primärsidan som slår igenom till synkkontakten.

nej, jag kan greja med blixtarna o sådär utan problem. Det var i köket jag fick den värsta stöten, då jag höll i synksladd och diskbänk samtidigt. vi har trägolv i hela lägenheten och det sticker på näsan när jag fotograferar i vardagsrummet också...huset är byggt 2005 så det har ju jordade kontakter, men det hjälper ju inte då jag har platta kontakter på blixtarna. antar att strömbrytaren inte slår ifrån eftersom blixtarna är ojordade??

Om jag inte är ute och cyklar nu, så ska ett hus byggt 2005 ha jordfelsbrytare i elsystemet. Den sitter sannolikt i elcentralen, och den har i så fall en testknapp, där du kan prova att den fungerar. När man trycker in testknappen ska den efter en mycket kort fördröjning slå ifrån all el i huset, alla tre faserna. Den måste återställas manuellt. Prova den på dagen när det inte är mörkt.

Eftersom Emelie har fått en enkel stöt så är det troligtvis inte överslag i blixtarna från 220volt.
Det låter mer troligt att blixten laddat upp o när man tar i kabeln så laddar den ur.

En jordfelsbrytare känner SKILLNADEN mellan fas o nolla. Alltså går det inte lika mycket ström i fas och nolla samtidigt så försvinner ström åt ngt annat håll. O det är det en jordfelsbrytare känner av, som ngn skrev en diff på 20-30 milliampere.

När blixten laddar ur går ingen ström i vägguttaget.
Det är först när blixtarna laddas upp som ström går i vägguttaget. O då går lika mycket ström i fasen som nollan.
Om jag kommer ihåg rätt så är en blixturladdning en väldigt hög spänning men inte mycket ström.
O det är främst ström som dödar.

En diskbänk är jordad genom vattenledningar. (Det är det som gör den farlig o det är verkligen viktigt att det är jordat på rätt sätt, precis som tidigare påpekade vattenburna element).

Om du tar i synkkabeln o laddar ur blixten så kan inte jordfelsbrytaren slå.
För den vet inte att redan upplagrad energi försvinner ut.

Tyvärr kan jag inte avgöra om blixtarna är farliga eller inte. Hoppas att Sten, Cyberphoto eller ngn annan kan hjälp till med den bedömningen.
Hoppas jag förklarar tillräckligt bra.

pratat med cyberphoto som visseligen är villiga att ta tillbaka paketet, och jag får välja något annat (förhoppningsvis säkrare) om jag lägger en mellanskillnad. En mellanskillnad jag inte har råd med...
får väl byta till ett likadant paket o se om de hjälper??? någon kompensation var det inte tal om...de som bruka va bra att ha o göra med men jag börjar tveka

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar