Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Inställning av bildkvalitet

Produkter
(logga in för att koppla)

Ellerto

Medlem
Har försökt att läsa i min handbok och googlat för att förstå om inställningen av bildkvaliteten på något sätt kan påverka fotograferandet när det gäller tidsval i förhållande till bländaren.

Jag fotar mycket fotboll till klubbens hemsidor och ibland räcker inte dagsljuset till för att få bra bilder.

Är tacksam också för övriga tips och tricks vid "sportfotande".
/
lasse

Jag hoppas att jag förstår din fråga rätt. OM du vill ha så skarpa bilder som möjligt med dagsljus är det två saker (eller tre) att pilla på.

1. Ha lägre f-tal (snabbare objektiv, större bländare).
2. Höj ISO-inställningen (kan bli brusigt, korningt, missfärgat om det blir för högt).
3. Använd längre slutartid (det kan bli oskarpt om motivet eller kameran flyttar på sig).

Men, har du pengar så köp en Nikon D3 och ett mycket bra objektiv... Jag har inte råd, men drömma kan man.

OKI... Bildkvaliten på det viset, sorry, jag missuppfattade det.

Men, det känns som om min D80 tar bättre bilder i RAW-formatet då den inte komprimerar med JPEG-algoritmer.

Och jämför man med Jpeg låg-mellan-hög kvalité så är det skillnad.

Använd högsta upplösningen och bästa inställningarna så får du bäst bild. Men som sagt, bländaren och slutaren påverkar inte så mycket, möjligtvis kan man säga att slutaren gör att du får mer skak in i bilden så den blir suddigare. Och man kan kolla på olika bländare på olika objektiv, någon bländare (f-värde) brukar ge sämre skärpa. Ofta kan man ställa in ett eller ett par steg (högre f-värde) för att få lite mer skärpa i bilden, men då måste man tänka på att mindre ljus kommer in å det förlänger slutartiden.

Den gyllene medelvägen lixom...

OK-fattar

Då är det som jag förstått. Höja ISO:n vid dåligt väder gör att jag kan arbeta med snabbare tid och därmed få mindre rörelseoskärpa. Men ju mer jag höjer ISO:n så blir bilden kornigare?

Vilken slutartid/bländare är optimalast?
/
Lasse

Personligen tycker jag att 'bakgrunden' skall vara så oskarp som möjligt. Således använder jag den största bländaren (2,8), justerar ISO så att slutartiderna blir 1/500s eller kortare (fotboll).

/Arne

Vid rörliga motiv (fotboll) försök att använda en kort slutartid min 1/125sek och uppåt. Snabb slutartid brukar medföra stor bländare, mao kort skärpedjup. Men du slipper rörelse oskäspa. Det blir alltid en kompromiss, höja ISO är att föredra om du vill ha en kort slutartid.
//Janne

Re: OK-fattar

Ellerto skrev:

Vilken slutartid/bländare är optimalast?
/
Lasse

Det går ju inte att svara på. Det beror på ljusförhållanden, objektivets brännvidd, vad du ska fotografera och hur du vill att bilden ska se ut etc etc.

Jag tog t ex en bild igår med en sekunds slutartid och bländare 8 utan stativ. Det var bäst för den effekt som jag ville uppnå just vi det tillfället.

Om du vill frysa rörelser (inte få någon röresleoskärpa) i motiv som rör sig mycket ska du hålla dig på 1/500 eler snabbare. Det är ju förstås inte möjligt att få så korta tider om det är ont om ljus. Ibland vill man ha rörelseoskärpa eller kan tänka sig att stå ut med lite, då funkar längre tider bra. Beroende på hur skakig du är på handen och vilken brännvidd objektivet har bör du välja en tid som inte förorsakar skakningsoskärpa.

Vilken bländare du väljer beror på hur stor skärpedjup du vill ha (låg siffra ger stor bländaröppning och litet skärpedjup). Vid lanskapsfoto vill man ofta ha stort skärpedjup medan man kanske vill ha ett kortare för somliga typer av porträtt eller sportfoton.

Det här är så grundläggande saker så att det nog är enklast om du snackar med någon du känner som plåtat med systemkamera en längre tid, kanske läser en fotobok på grundläggande nivå och framför allt experimenterar jättemycket och lär dig genom misstag.

Mycket tack för era generella tips runt de faktorer som med rätt finess kan ge den optimala bilden.
Bara att fortsätta testa sig fram.

Jag kommenterade några av dina bilder som jag tyckte kunde tjäna som exempel på hur bländare och tid använt på olika sätt.
Den optimala bilden, finns den? ;)

Bugar och bockar Per!
Skall beskåda dina bilder och ta in mer erfarenhet. Är kul med människor som delar med sig av sin erfarenhet. Det är utvecklande!
/
lasse

Jaja, jag är också bara glad amatör. Det finns många andra som tar betydligt mer tekniskt korrekta bilder än jag. Kul att du uppskattade vad jag skrev i alla fall :)

Jag tar också en hel del fotbollsbilder för webben i riktigt dåligt ljus. Du har fått många bra tips här redan:
- använd högst 1/500, helst 1/1000
- använd bl2.8-5.6 beroende på objektiv (för att få oskärpa på bakgrunden som speciellt i lägre serier/ungdomsfotboll är väldigt rörig!)
- använd så lågt ISO som möjligt MEN för webanvändning går det UTMÄRKT att skruva upp till ISO1600 och sedan köra bilderna en vända i ett brusreduceringsprogam, tex Neat Image som finns för gratis nedladdning www.neatimage.com

Om du använder Photoshop (tex Elements) använd då följande flöde (det finns säkert andra ännu bättre men detta funkar för mig)
- beskär bilden
- gör justeringar (levels, vitbalans etc)
- kör Neat Image ed om du haft ISO över 400
- ändra bildstorlek till det som passar för dig, tex 440 eller 640 px breda bilder
- visa bilden med faktiska pixlar
- kör USM (Unsharp mask) med tröskelvärde=0, radie=0.3 och mängd 150-300% tills bilden ser bra ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar