Annons

Hjälp i blixtdjungeln!

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Idag har jag äntligen köpt den efterlängtade SpeedLite 430EX II, min första externa blixt. Men när jag började ta lite kort med den insåg jag att de var MYCKET svårare än vad jag hade väntat mig. De blir bra bilder när jag använder läget A på min canon, men hur kul är det? nu när man har lärt sig att ta massa fina bilder med M. Har läst manualen till blixten men blir inte mycket klokare. Hur ska man ställa in blixten när man har läget M och ska AF hjälpbelysningen vara på eller av? Känner mig helt ny igen i systemkamera jungeln. Kan någon komma med lite tipps, råd, länkar eller något som gör mig klokare.

Kom precis på en till sak, när man plåtar med extern blixt ska man titta på "exponerings mätaren" som vanligt när man ställer in bländare och slutartid. Jag menar är blixtljuset inräknat i den mätaren om ni fattar något av de jag menar.

Tacksam för all hjälp!

MVH Christian

Senast ändrad:
Jag brukar slå blixten i taket, eller snett upp mot taket och väggen så att ljuset studsar mot motivet. Kameran stället jag oftas in på läge (M), f/5.6, slutare 1/45s. Du kan ju prova liknande. Blir bilden för mörk kan man ändra bländare neråt, slutartid neråt och ISO uppåt. Blixten räckte alltså inte till eller så var den riktad fel så att ljuset inte kom dit det skulle.

För mig fungerar det nästan aldrig att ställa kameran på läge (Av), bländarprioritet, vilket jag annars alltid fotograferar med. Har inte orkat få koll på det där, men bryr mig inte då manuella läget fungerar riktgtigt bra.

För lite trevligare ljus på bakgrunden när du fotograferar inomhus kan du även ställa ner slutartiden mycket, till 1/5 s och se vad som händer.

Din sista fråga förstår jag som om du menar histogrammet i kameran och ja, det är inräknat eftersom det är en graf framtagen utifrån hur bilden exponerats.

Nej

Idag har jag äntligen köpt den efterlängtade SpeedLite 430EX II, min första externa blixt. Men när jag började ta lite kort med den insåg jag att de var MYCKET svårare än vad jag hade väntat mig. De blir bra bilder när jag använder läget A på min canon, men hur kul är det? nu när man har lärt sig att ta massa fina bilder med M. Har läst manualen till blixten men blir inte mycket klokare. Hur ska man ställa in blixten när man har läget M och ska AF hjälpbelysningen vara på eller av? Känner mig helt ny igen i systemkamera jungeln. Kan någon komma med lite tipps, råd, länkar eller något som gör mig klokare.

Kom precis på en till sak, när man plåtar med extern blixt ska man titta på "exponerings mätaren" som vanligt när man ställer in bländare och slutartid. Jag menar är blixtljuset inräknat i den mätaren om ni fattar något av de jag menar.

Tacksam för all hjälp!

MVH Christian

Nej, exponeringsmätaren visar bara det naturliga ljuset utan blixt. Vill du ha med lite av det naturliga ljuset justerar du med slutartiden så att mätaren indikerar rätt eller något stegs underexponering.

Blixtdjungeln kan bemästras genom några grundläggande teser:

- Bländaren styr hur mycket blixtljus som ska komma in ikameran.

- Slutartiden styr hur mycket annat ljus som ska komma in kameran. Slutatiden får inte vara kortare än blixtsynktiden (vanligen runt 1/200 s). Kamerans exponeringsmätare visar det ljus objektivet ser.

Kameror som kan styra blixten kan dosera ut "rätt" mängd ljus i förhållande till inställd bländare och slutartid. Digitalkameror gör den beräkningen genom att sända ut en mätblixt strax innan kameran gör den riktiga exponeringen.

Blixtljus kan ges olika egenskaper, genom att slås rakt fram, i väggar eller tak (helst i vita ytor), blandas med befintligt ljus och blixtljus kan bilderna bli trevligt upplysta.

Kameran brukar jag ställa in på M, väljer sedan bländare utifrån önskat skärpedjup och därefter tid för önskad ljusmängd från bakgrunden. Vill jag kan jag genom att använda funktionen "FEC" blixtljuskompensation justera blixtens ljusdosering +-2 steg om jag tycker att blixtljus blir fel.Att ställa ned blixten något kan ibland vara en fördel när blixten ska användas som upplättningsblixt eller ge ett stänk av blänk i ögat.

Här har jag använt en slutartid på flera sekunder och en blixtexponering som lyst upp kvinnan för skapa effekten av bilar som rör sig i natten.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1139792.htm

Här är damen upplyst med blixtljus för att dels lysa upp henne, men även låsa henne. Bakrunden har exponerats ca 1/10 s för att få en trevlig blanding av befintligt ljus och blixtljus.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1274113.htm

Här har en studioblixt placerats bakom kvinnan som enda ljuskälla, med en manuellt inställd effekt som matchats mot vald blädare.Slutartiden är korast möjliga.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/916459.htm

Tack för alla underbara förklaringar och länkar nu förstår jag mer. Ska experimentera mig fram lite nu. Tycker väldigt mycket om bilder som är tagna med blixt och lång slutartid någon som har några bra länkar om det?

MVH Christian

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar