Annons

Hjälp! Fotografera mot himmlen.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ghostdog

Ny medlem
Hej

Jag är nybörjare på området och skulle vara mycket tacksam om någon vill dela med sig lite kunskap om hur man ska ställa in kameran om man ska ta bilder mot himmlen. Viktigt är även snabb slutartid i det här sammanhanget för sekvenstagningar.

Bifogad bild är tagen en mulen och grå dag med en Canon 20D i Sportläge, som synes så går det inte att använda.
Däremot om jag har 2/3 delar av miljön runt om kring med i focus så klarar kameran ljuset på målet bättre.
Det jag undar är omman kan kompensera på något sätt med exponeringen eller hjälper en ny glugg som släpper in mer ljus? (använde 18-55mm som kom med kameran till bilden).

Alla svar välkommnas.
//Jimmy

Bilagor

• img_3283.jpg
    img_3283.jpg
    18.3 KB · Visningar: 830
En metod är att köra manuellt och mäta upp lämplig exponering mot objektet på marken. himlen är sannolikt för ljus för att den ska synas detaljrik, så den får bli som den blir, men huvudmotivet blir rätt exponerat.

Problemet är att automatiken mäter ljuset mot molnen. Eftersom automatiken omöjligt kan veta vad det är du siktar på så förutsätter den ett visst värde. Alltså mäter du mot något ljust så blir dina bilder mörka och mäter du mot något mörkt så blir dina bilder ljusa.

Mitt förslag är att du skippar sportläget och kör AV istället och största bländare. Ställ exponeringskompensationen (den lilla stapeln som går från -2 till +2) på exempelvis +1 (ev +2 du får prova).
Blir tiderna för långa så höjer du ISO.

Bixt är en möjlighet för att jämna ut kontrasterna.

Men då måste du närmare för att effekten hos en vanlig kamerablixt skall räcka till. Där har du väl stått en rejäl bit ifrån ser det ut som. Har du bara inbyggd blixt är det nog kört med blixtmetoden, åtminstone om du skall stå utanför nedslagszonen för fordonet.

Jag har flera förslag:

1: Lär dig hur ljusmätningen fungerar. Det finns en sida som väldigt väl beskriver hur dom olika ljusmätningsmetoderna fungerar. Nån som har en länk?

2: Fota efter högdagrarna: Om du inte vill ha en helt utfrätt himel, fota efter högdagrarna. Ställ kameran i manuellt läge och ställ in den så att himlen exponeras precis så ljust att den inte blir överexponerad, men ändå exponeras väldigt rikligt. Med den här metoden så försäkrar du dig om att inte högdagrarna blir utfrätta. En utfrätt högdager går inte att "rädda". Om de ligger väldigt nära utfrätt utan att vara utfrätta så går det aldeles utmärkt att "plocka ner" dem, ifall du skulle vilja ha himmeln mörkare.

Det är mycket möjligt att du måste ljusa upp objektet du fotar, men ju ljusare du exponerar, desto mer data har du att jobba med.

Observera att denna metod i princip kräver att du fotar i RAW.

Men som sagt, börja med att läsa på om ljusmätningen. Att förstå ljusmätaren betyder allt...

Hjärtligt tack.

Otroligt vad snabbt så många bra och utförliga svar kom.

Ska upp till Vilhelmina i helgen på ett event med just freestyle hoppning, så då kommer alla tipps att vara guld värda.

Så tack igen.

//Jimmy

vad gäller att få himlen att synas säger jag bara: justeringslager i photoshop. Det är en av guds gåvor till digitalfotograferna eftersom man hela tiden kan gå tillbaka och sen välja vilken del i bilden man vill "kopiera" just då. Perfekt om man vill ljusa upp himlen lite medan huvudmotivet måste ljusas upp MYCKET, till exempel.

Walle skrev:
20D har inte spotmätning.
Nej, men metoden som är så nära spot-mätning 20D kommer (partiella mätningen, 9% från centrum) är tillräckligt bra för ändamålet även om man inte får kalla den för "spotmätning" eftersom fläcken är för stor.

Just för sådana här motljusbilder brukar jag använda ett plugin somheter Shadow Illuminator. Fungerar rätt bra.

Så här blir din bild med den. Nu är det ju ett väldigt litet original. Men du ser effekten.

johan

Bilagor

• img_3283.jpg
    img_3283.jpg
    35.7 KB · Visningar: 393
Det där plugin'et låter riktigt intressant. Var har du hittat det någonstans?

Vore perfekt till fågelfotograferingen.

lite fix funkar på den här bilden.
pluskompensation går bra att använda. kan dock bli lite knasigt om du ändrar motiv och bakgrund fram och tillbaka.

Bilagor

• img_3283[1].jpg
    img_3283[1].jpg
    13.2 KB · Visningar: 106
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar