Prova med BDSizer
... hur jag kan göra för att förminska flera bilder samtidigt...!
Om du använder PC för bildbehandling rekommenderar jag ett gratisprogram som heter BDSizer.
Om du använder Mac har jag tyvärr inget tips.
I BDSizer ställer du in hur stora bildfilerna ska vara efter omskalning, Dels anger du längden i pixlar för bildens längsta sida, dels den största storlek i kB som den nya bildfilen ska ha. Du kan skala om en eller flera bilder som ligger i samma mapp eller i olika mappar. Resultaten hamnar däremot i en och samma mapp, och den väljer du själv.
Samtidigt kan du lägga in lägga en text med till exempel namn, copyright eller vad du vill på valfri plats i bilden, och dessutom en vattenstämpel för att försvåra för bildsnyltare.
För ett halvår sen ersattes BDSizer med en ny version, som fick namnet IDSizer, och det kostar knappt 10 USD att köpa från IDImagers sajt,
www.idimager.com.
De har tagit bort BDSizer från sin hemsida, men du kan fortfarande hitta programmet genom att googla efter det. Se bara till att köra en viruskoll av installationsprogrammet efter nedladdningen. Om du vill kan jag istället mejla programmet till dig. Installationsfilen är på drygt 5 MB.
Jag har använt BDSizer i flera år, och det har fungerat väldigt bra med både Windows XP och Windows 7. Trots att det formellt sett är en betaversion av ett program har det aldrig krånglat för mig utom när jag har matat in helt omöjliga villkor (typ förminska 10-Mpixelfilen till längsta sidan 4098 pixlar och max filstorleken 40 kB...)