Advertisement

Annons

Hjälp, för stora filer för fotosidan.

Produkter
(logga in för att koppla)

misselemi

Medlem
Hej, jag tänkte ladda upp ett gäng bilder, som från början är tagna i Raw-format, sedan redigerade (cs5) och sparade som stora jpeg-filer. Men filerna är förstora för att ladda upp här på fotosidan, jag undrar hur jag kan göra för att förminska flera bilder samtidigt? Då det tar alldeles för lång tid att spara om dem en och en som mindre kopior..
Är ganska ny här, har försökt leta efter liknande trådar, vet inte ens om jag skriver i rätt forum, men är i vilket fall tacksam för svar!
 
Ställ om bildens bredd till max 1024px längsta sidan. Välj sedan Save for web (Spara för webb) under File-menyn så kommer det lösa sig.
 
Jag har gjort en funktionsmakro i Photoshop som anpassar bilderna för webb. Det fina med ett funktionsmakro är att det automatiskt kan gå igenom en hel mapp med bilder.

I korthet innebär ett funktionsmakro att du spelar in de funktioner du vill automatisera. Öppna en bild, gå till funktionsmakron, tryck på nytt. tryck på rec-knappen (spela in) och börja gör de anpassningar du vill.

Dess anpassningar gör jag:

1. Storlek
Gå in under Arkiv/Automatisera/Anpassa bild kan du ställa in bildens längsta tillåtna sidor.Jag har 1024 x 1024

2. Färgrymd (om inte dina bilder redan är i sRGB)
Gå in under redigera/konvertera till profil och ange målförgrymd till sRGB IEC61966-2.1

3. Uppskärpning
Alla nedkalade bilder behöver skärpas upp
gå in under Filter/Skärpa/Oskarp mask och ställ in 400 Procent, radie 0,2 och tröskelvärde 0.

4. Spara
Tryck på "spara som" och välj en mapp för webbbilder. Sparka i Jpeg kvalitetsnivå 10.

5. Stång bilden.

STOPPA INSPELNINGEN

Nu har du ett funktionsmakro.

För att köra det på alla bilder så går du in under Arkiv / Automatiskera / Gruppera. Här väljer du vilken mapp bilderna ska hämtas från och vart de ska (det kan hända att du vill lägg dem på annat ställe än vad du angett i makrot och i så fall ska du trycka för "ignorera spara som kommando).

Kontrollera att ditt funktionmakro är valt och tryck på OK. Då kommer processen starta.
 
Jag har gjort en funktionsmakro i Photoshop som anpassar bilderna för webb. Det fina med ett funktionsmakro är att det automatiskt kan gå igenom en hel mapp med bilder.

I korthet innebär ett funktionsmakro att du spelar in de funktioner du vill automatisera. Öppna en bild, gå till funktionsmakron, tryck på nytt. tryck på rec-knappen (spela in) och börja gör de anpassningar du vill.

Dess anpassningar gör jag:

1. Storlek
Gå in under Arkiv/Automatisera/Anpassa bild kan du ställa in bildens längsta tillåtna sidor.Jag har 1024 x 1024

2. Färgrymd (om inte dina bilder redan är i sRGB)
Gå in under redigera/konvertera till profil och ange målförgrymd till sRGB IEC61966-2.1

3. Uppskärpning
Alla nedkalade bilder behöver skärpas upp
gå in under Filter/Skärpa/Oskarp mask och ställ in 400 Procent, radie 0,2 och tröskelvärde 0.

4. Spara
Tryck på "spara som" och välj en mapp för webbbilder. Sparka i Jpeg kvalitetsnivå 10.

5. Stång bilden.

STOPPA INSPELNINGEN

Nu har du ett funktionsmakro.

För att köra det på alla bilder så går du in under Arkiv / Automatiskera / Gruppera. Här väljer du vilken mapp bilderna ska hämtas från och vart de ska (det kan hända att du vill lägg dem på annat ställe än vad du angett i makrot och i så fall ska du trycka för "ignorera spara som kommando).

Kontrollera att ditt funktionmakro är valt och tryck på OK. Då kommer processen starta.

Mina kunskaper i photoshop är än så länge ganska begränsade, så pinsamt nog så förstår jag inte det där med funktionsmakro alls.
Finns det inget smidigare sätt att markera alla bilder jag vill förminska filstorlek på?
 
Mina kunskaper i photoshop är än så länge ganska begränsade, så pinsamt nog så förstår jag inte det där med funktionsmakro alls.
Finns det inget smidigare sätt att markera alla bilder jag vill förminska filstorlek på?

Detta är lite jobb första gången. Sen blir det bara en knapptryckning för varje gång du vill fixa en eller flera bilder.

Läs mer om ur funktionsmakron fungerar här: http://www.moderskeppet.se/guider/makron/
 
J
Nu har du ett funktionsmakro.

För att köra det på alla bilder så går du in under Arkiv / Automatiskera / Gruppera. Här väljer du vilken mapp bilderna ska hämtas från och vart de ska (det kan hända att du vill lägg dem på annat ställe än vad du angett i makrot och i så fall ska du trycka för "ignorera spara som kommando).

Kontrollera att ditt funktionmakro är valt och tryck på OK. Då kommer processen starta.

Tack nu har jag följt din guide och förstår nästan hur det funkar, men när jag väl ska använda mitt funktionsmakro så går det inte.. går in på file-automate-batch, väljer mapp men sen fastnar jag där..
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2012-12-10 kl. 14.54.24.jpg
    Skärmavbild 2012-12-10 kl. 14.54.24.jpg
    16.2 KB · Visningar: 196
Prova med BDSizer

... hur jag kan göra för att förminska flera bilder samtidigt...!

Om du använder PC för bildbehandling rekommenderar jag ett gratisprogram som heter BDSizer.
Om du använder Mac har jag tyvärr inget tips.

I BDSizer ställer du in hur stora bildfilerna ska vara efter omskalning, Dels anger du längden i pixlar för bildens längsta sida, dels den största storlek i kB som den nya bildfilen ska ha. Du kan skala om en eller flera bilder som ligger i samma mapp eller i olika mappar. Resultaten hamnar däremot i en och samma mapp, och den väljer du själv.

Samtidigt kan du lägga in lägga en text med till exempel namn, copyright eller vad du vill på valfri plats i bilden, och dessutom en vattenstämpel för att försvåra för bildsnyltare.

För ett halvår sen ersattes BDSizer med en ny version, som fick namnet IDSizer, och det kostar knappt 10 USD att köpa från IDImagers sajt, www.idimager.com.

De har tagit bort BDSizer från sin hemsida, men du kan fortfarande hitta programmet genom att googla efter det. Se bara till att köra en viruskoll av installationsprogrammet efter nedladdningen. Om du vill kan jag istället mejla programmet till dig. Installationsfilen är på drygt 5 MB.

Jag har använt BDSizer i flera år, och det har fungerat väldigt bra med både Windows XP och Windows 7. Trots att det formellt sett är en betaversion av ett program har det aldrig krånglat för mig utom när jag har matat in helt omöjliga villkor (typ förminska 10-Mpixelfilen till längsta sidan 4098 pixlar och max filstorleken 40 kB...)
 
Tack nu har jag följt din guide och förstår nästan hur det funkar, men när jag väl ska använda mitt funktionsmakro så går det inte.. går in på file-automate-batch, väljer mapp men sen fastnar jag där..

Välj en mapp under "Destination" där du vill att bilderna ska hamna. Nu står rullgardinslistan på None, ändra den och välj sedan mapp.
 
Mina kunskaper i photoshop är än så länge ganska begränsade, så pinsamt nog så förstår jag inte det där med funktionsmakro alls.
Finns det inget smidigare sätt att markera alla bilder jag vill förminska filstorlek på?

Viktigt att tänka på är att vid förminskning förlorar bilden skärpa. I Magnus exempel ingår ett steg för att "få tillbaka" skärpan. Det finns säkert massor med små program som löser nedskalningen enkelt, men risken är att du landar med en mapp med massor av bilder i rätt storlek men dålig skärpa. Ser att du håller på att kämpa dig igenom ditt första funktionsmacro och det är väl värt besväret. Du får en helt annan kontroll på slutresultatet.
 
Det kanske finns något steg i makrot som syftar på ett tidigare dokument. Det går att kasta olika steg i makrot.

Har du provat att trycka "Ignore save as"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.