Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp, får aldrig suddig bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

skylifter

Aktiv medlem
Kan någon vänlig själ förklara för mig. Jag använder mig av bländare 2,8 men det blir aldrig bra. Vad gör jag för fel eller är det kameran (kompaktkamera med manuella inställningar) det beror på? Använder mig av macro-läget på kameran och ibland ett närbildsfilter på +4. Jag är väldigt tacksam om någon kan ge mig lite goda råd.
Mvh Harriet

Det beror på att du använder en kompaktkamera. De brukar ha så små bildsensorer att det blir svårt att få korta skärpedjup.
Små bildsensorer medför att objektivet (brännvidden) måste vara kort och då blir skärpedjupet stort.
Om du har zoom på kameran, prova att zooma ut på längsta brännvidden. Då minskas skärpedjupet. Problemet är bara att den minsta möjliga bländaren blir större då.

Fina macros med kompakt går alldeles utmärkt, fotar själv med en billig kompakt.
Det är dock fördelaktigt med en långzoomare, samt en närbildslins till. Har man en vanlig 3ggr zoom så vetefan om det går att få till på nåt sätt.....riktigt stark närbildslins i så fall och så full tele på kameran.

använd så lång brännvidd som möjligt, gå så nära objektet som möjligt och se till att bakgrunden är så långt ifrån objektet som möjligt.

H Anders skrev:
Det beror på att du använder en kompaktkamera. De brukar ha så små bildsensorer att det blir svårt att få korta skärpedjup.
Det där är inte korrekt. Faktum är att många kompakter faktiskt kan ge ett alldeles utomordentligt kort skärpedjup.

Avståndet mellan motiv och bakgrund spelar som sagt roll liksom brännvidden och kamerans avstånd. Det ska säkert gå att få till finfint med din kamera Harriet.

Jag har 12x zoom på kameran men det betyder att jag får ligga på mage flera meter från motivet om jag zommar ut för att få bakgrunden oskarp. Det fungerar inte så bra rent praktiskt.
Långt till bakgrunden fungerar bra, men det är inte alltid man kan få till det (se http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=976353 ) har säkert 30 meter mellan motiv och bakgrund.

Exempel på bild där bakgrunden är för skarp http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=980812

lottawe skrev:
Det där är inte korrekt.

Visst är det rätt det som Anders skriver.
Den mindre sensorn kräver kortare brännvidder för samma avbildningsskala jämfört med en systemkamera med större sensor. Den korta brännvidden ger automatiskt större skärpedjup (det finns formler för det)

Sen är det du skriver också rätt i sig med avståndet motiv/bakgrund men återigen så blir effekten större (och snyggare) med en systemkamera just pga den faktiska brännvidden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar