Annons

Hjälp en nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasRobinsson

Ny medlem
Hej!

Jag är helt ny här och tänkte rådfråga om lite tips.
En nära anhörig till mig fyller år och jag tänkte köpa en systemkamera till denne.
MEN, jag har ingen som helst erfarenhet inom området.

- Kameran kommer främst att användas till att dokumentera familjeäventyr.
- Att kunna filma med den vore ett enormt plus.

- Hur långt kommer man med 3 till 4000 kr?
- Finns det något bra och inte för avancerat nybörjar-kit ni kan rekommendera?

Tack för förhand. MVH Niklas
 
Nikon D3500 + objektiv 18-55mm nytt för c:a 4000 kr. Man kan få bättre för pengarna begagnat men då får man vänta tills "rätt" dyker upp.
 
Jag hade personligen inte köpt en systemkamera för den summan. Jag hade satsat på en kompaktkamera med stor sensor (APS-C). T.ex. en begagnad Fujifilm X100S eller en begagnad Ricoh GRII. Otroligt trevliga kompakta kameror som är perfekta att ta med på resor mm. Min erfarenhet av billiga systemkameror med billiga objektiv är att man alltid blir besviken på kvalitén på bilderna.

Men det är bara min personliga åsikt!
 
Jag håller nog med Axel att en kompaktkamera kan vara bättre att satsa på i den prisklassen samt att jag tycker en systemkamera kanske känns lite overkill för ändamålen.

Fujifilm X100S eller Ricoh GRII som tidigare nämnts är ju ett par alternativ, men även t.ex Sonys RX-serie kan vara värd att titta på.

Till att "dokumentera familjeäventyr" och filma lite så funkar ju dock egentligen en någorlunda modern smartphone utmärkt så även en kompaktkamera kanske är rätt onödigt.
 
Till att "dokumentera familjeäventyr" och filma lite så funkar ju dock egentligen en någorlunda modern smartphone utmärkt så även en kompaktkamera kanske är rätt onödigt.

Lite tråkigt att ge bort i present bara. "Använd din mobil ". :)

Visst är en kompakt ofta mer praktisk och t.o.m. kan i de övre segmenten leverera bättre bilder än en D3500. Men det var ju inte det som efterfrågades.

Är mottagaren redan fotointresserad och lite insatt är det lite känsligt att köpa något som inte uttryckligen önskats.
Personligen köper jag därför mina egna grejer själv för att undvika misstag. :)
 
Lumix GX80 eller G80. Lätt och smidig, kompakt, bra menyer och funktioner, filmar fantastiskt och du borde kunna hitta den för 4000:- med kitobjektiv.
 
Lite tråkigt att ge bort i present bara. "Använd din mobil ". :)

Visst är en kompakt ofta mer praktisk och t.o.m. kan i de övre segmenten leverera bättre bilder än en D3500. Men det var ju inte det som efterfrågades.

Är mottagaren redan fotointresserad och lite insatt är det lite känsligt att köpa något som inte uttryckligen önskats.
Personligen köper jag därför mina egna grejer själv för att undvika misstag. :)

Jo, det är klart, men samtidigt så klarar ju en smartphone de sakerna som efterfrågas utan problem.

Nja, bortsett från brus och dynamiskt omfång så är ju objektivet viktigare för bildkvalitén så en D3500 kan nog leverera bättre bilder än de flesta kompaktkameror bara man slänger på ett bra objektiv.

Det jag funderade lite på också, om mottagaren redan är lite kunnig eller villig att lära sig så kan ju absolut systemkamera vara värt att satsa på, men om denne bara tänkt använda kameran till att dokumentera saker och bara köra på auto så kan ju en smartphone eller kompaktkamera funka lika bra eller tom. bättre.
 
Jag håller med Brix, om personen är eller kommer att bli intresserad av fotografering så är en systemkamera det bästa, där man kan skifta optik från vidvinkel, till makro och tele mm och mer skapa bilder än att ta bilder. För några månader sedan så hade jag föreslagit ett presentkort i någon fotofirma, men i dessa tider så är det troligen bättre att själv göra ett kort på 3000:- eller liknade så kan mottagaren själv bestämma vad som passar i nytt eller begagnat eller lägga till lite pengar själv.
 
Jag hade personligen inte köpt en systemkamera för den summan. Jag hade satsat på en kompaktkamera med stor sensor (APS-C). T.ex. en begagnad Fujifilm X100S eller en begagnad Ricoh GRII. Otroligt trevliga kompakta kameror som är perfekta att ta med på resor mm. Min erfarenhet av billiga systemkameror med billiga objektiv är att man alltid blir besviken på kvalitén på bilderna.

Men det är bara min personliga åsikt!

Kompaktkameror brukar vara förhållandevis dyrare än systemkamerorna. Dessutom stor risk att en modern bättre smartphone ger bättre bilder. Detta gäller ofta i ännu högre grad för video.

Den tänkta användningen som beskrivs lämpar sig dessutom väl för smartphone användning.

Det en "riktig" kamera ger utöver smartphonen är enklare/bekvämare användning. T.ex bättre sökare, bättre avtryck, enklare att göra manuella inställningar för att påverka resultatet.
Till skillnad från många mobiler har de flesta kompaktkameror har dessutom zoom objektiv som gör att man kan ta både vidvinkel och telebilder utan att upplösningen försämras. Mobiler "zoomar" ofta genom att beskära bilden vilket ger mindre möjligheter för större utkrifter.

Enklast användning får man vanligtvis med avancerade proffsmodeller. De som har foto som yrke har inte råd med reglage som är utformade så att man lätt kan göra fel, eller måste leta i menyer för att hitta någon funktion som man behöver innan motivet försvunnit.

Tyvärr är sådana långt över budget, inte för att de har så många fler funktioner utan för att de är byggda för att vara svåra att slita ut och för att de ska tåla lite hårda tag, klara lite fler bilder per sekund, ha rappare autofocus och kanske vara vädertätade för att stå emot lite lätt väta utan att dö eller må illa.

Om man vill kunna göra mer än vad man kan göra med en smartphone kan en begagnad pro eller semipro dslr vara ett bra alternativ. DSLR kameror har inte utvecklats mycket de senaste tio åren så köper man äldre begagnat kan man få ned priset till vettig nivå. T.ex. skulle kanske en gammal Nikon D300s vara ett bra val om TS belant vill utvecklas sig vidare inom foto.

Att tänka på vad det gäller systemkamera är att de just är tänkta att användas som ett system där man väljer tillbehör och objektiv efter användningsområde. Kanske vill man ha ett ljusstarkt kort tele för porträtt med suddig bakgrund som framhäver personen, eller tele som kan fotografera fåglar på långt håll, eller ett tilt shift objektiv om man fotograferar arkitektur, produkter eller landskap. Oftas kommer tillbehören och de extra objektiven att kosta långt mer än kamerhus med kitobjektiv.

Problemet här är att budget är väldigt låg och vad som prioriteras måste vägas noggrant, förmodligen bättre att ge ge födelsedagsbarnet pengar så att han kan prioritera själv
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.