Jag hade personligen inte köpt en systemkamera för den summan. Jag hade satsat på en kompaktkamera med stor sensor (APS-C). T.ex. en begagnad Fujifilm X100S eller en begagnad Ricoh GRII. Otroligt trevliga kompakta kameror som är perfekta att ta med på resor mm. Min erfarenhet av billiga systemkameror med billiga objektiv är att man alltid blir besviken på kvalitén på bilderna.
Men det är bara min personliga åsikt!
Kompaktkameror brukar vara förhållandevis dyrare än systemkamerorna. Dessutom stor risk att en modern bättre smartphone ger bättre bilder. Detta gäller ofta i ännu högre grad för video.
Den tänkta användningen som beskrivs lämpar sig dessutom väl för smartphone användning.
Det en "riktig" kamera ger utöver smartphonen är enklare/bekvämare användning. T.ex bättre sökare, bättre avtryck, enklare att göra manuella inställningar för att påverka resultatet.
Till skillnad från många mobiler har de flesta kompaktkameror har dessutom zoom objektiv som gör att man kan ta både vidvinkel och telebilder utan att upplösningen försämras. Mobiler "zoomar" ofta genom att beskära bilden vilket ger mindre möjligheter för större utkrifter.
Enklast användning får man vanligtvis med avancerade proffsmodeller. De som har foto som yrke har inte råd med reglage som är utformade så att man lätt kan göra fel, eller måste leta i menyer för att hitta någon funktion som man behöver innan motivet försvunnit.
Tyvärr är sådana långt över budget, inte för att de har så många fler funktioner utan för att de är byggda för att vara svåra att slita ut och för att de ska tåla lite hårda tag, klara lite fler bilder per sekund, ha rappare autofocus och kanske vara vädertätade för att stå emot lite lätt väta utan att dö eller må illa.
Om man vill kunna göra mer än vad man kan göra med en smartphone kan en begagnad pro eller semipro dslr vara ett bra alternativ. DSLR kameror har inte utvecklats mycket de senaste tio åren så köper man äldre begagnat kan man få ned priset till vettig nivå. T.ex. skulle kanske en gammal Nikon D300s vara ett bra val om TS belant vill utvecklas sig vidare inom foto.
Att tänka på vad det gäller systemkamera är att de just är tänkta att användas som ett system där man väljer tillbehör och objektiv efter användningsområde. Kanske vill man ha ett ljusstarkt kort tele för porträtt med suddig bakgrund som framhäver personen, eller tele som kan fotografera fåglar på långt håll, eller ett tilt shift objektiv om man fotograferar arkitektur, produkter eller landskap. Oftas kommer tillbehören och de extra objektiven att kosta långt mer än kamerhus med kitobjektiv.
Problemet här är att budget är väldigt låg och vad som prioriteras måste vägas noggrant, förmodligen bättre att ge ge födelsedagsbarnet pengar så att han kan prioritera själv