ANNONS
Annons

Hjälp en Canon användare att komma igång med Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Mafor

Aktiv medlem
Jag kommer att fota på ett bröllop i helgen och kommer att ha min Canon 350D att fota porträtt och rumsbilder med (17-40, fast 50)

Jag har dessutom lånat en D70 samt en Sigma 70-200 som jag tänkte ta lite närbilder med under vigseln. Problemet är att jag har aldrig använt en Nikon kamera.

Kan någon hjälpa mig vad jag skall tänka på och vilka inställningar som är viktiga att göra på D70.

Sedan har jag även några lite mer specifika frågor:

-Hur hög ISO vågar jag använda för att fortfarande få hyffsat brusfria bilder.

-Jag har en Nikon extern blixt. Kan jag styra kameran så att den bara använder upplättningsblixt för att utnyttja det naturliga ljuset i kyrkan max eller skall jag strunta i blixten och jobba med ISO istället

Alla tips tages emot tacksamt.

Mafor skrev:

Kom ihåg att det alltid är enklare att jobba med brusiga filer, än med filer fulla med rörelseoskärpa.

Ska du fota tighta porträtt med reltivt lång brännvidd i en mörk kyrka så är det antingen stativ eller högsta iso som gäller om jag inte är helt ute och cyklar.

Vid liknande tillfälle brukar jag:

1. Börja med att välja ISO, inomhus och relativt mörkt brukar innebära 640 eller 800.

2. Mät eller ta provbilder för korrekt exponering.

3. Lägg dig ett halvt eller 1/3 steg under och kör helt manuellt. Låt blixten sköta exponeringen av huvudmotivet (TTL mode eller Balanced TTL på blixten).

4. Var vaksam på om ljuset förändras och justera därefter.

OBS. Korrekt blixtautomatik får du bara tillsammans med SB600 och SB800 men det är kanske en sådan du har?

/A

Mafor skrev:

Går du över ISO 800 börjar det bli rätt brusigt. Men med en bra brusreduceringprogramvara kan du "tvätta" bort brus från ISO 1600 och få acceptabla bilder ändå. Jag kör med Noiseware Professional som ett filter plug-in i PS CS, funkar kanon.

Hi folks

Det är jätteenkelt på en Nikon om du har en modern blixt vill säga. Blixten måste vara en I-ttl modell. SB-800, SB-600 eller SB-50. Rätta mig om jag har fel men visst har Nikon tagit bort D-ttl på D70:an

För mig finns det två senarios.

1. Är det nog ljus för att använda normala slutarhastigheter behöver du inte göra något alls förutom att bestämma hur mycket ljus blixten ska ge. Jag ställer normalt ner blixten ca 1.5-1.7 steg i dagsljus för att bara lätta upp skuggorna och låta högdagarna vara i fred.

Hur man gör är beroende på kameramodell. På min D2 görs det på blixten, på min D100 görs det antingen på blixten eller på kameran. D70:an är likadan om jag minns rätt. Det finns en knapp på D70:an som är märkt med en blixtsymbol och en +/- symbol. Tryck in den och vrid på tumljulet till önskad inställning.

2 Om jag skulle ta bilder inomhus eller under mörkare omgivningar skulle jag skruva upp ISO till 400-800, (kanske även 1600) beroende på ljuset och sedan synkronisera blixten på andra ridån eller med slow synk. Att använda slowsynk/andra ridån betyder att kameran alltid kommer att sätta slutartiden efter det befintliga ljuset och justera blixtens uteffekten efter det. Kommer tyvärr inte ihåg hur man gör på en D70:a. På min gamla D100 är det en knapp på kamerahuset man trycker in och vrider på tumhjulet (eller om det är pekfingerhjulet, det sitter i ryggmärgen så jag kommer faktiskt inte ihåg vilket av hjulen det är) Borde vara detsamma på D70 eller kanske i menyn.

Tänk bara på att kolla slutartiden så att den inte sjunker för lågt. I detta fall skulle jag köra med en mindre sänkning av effekten på blixten eller ingen alls.

Mankan

Senast ändrad:
Mankan G skrev:
...Att använda slowsynk/andra ridån betyder att kameran alltid kommer att sätta slutartiden efter det befintliga ljuset och justera blixtens uteffekten efter det. Kommer tyvärr inte ihåg hur man gör på en D70:a. ...

Om jag inte minns fel håller man inne knappen till att fälla upp den inbyggda blixten och snurrar på bakre hjulet (blixten hoppar inte upp om extern blixt är ansluten och påslagen).

/A

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.