Annons

Hjälp! Dåliga utskrifter trots Epson 3800 :-(

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fotar, men använder även fotona bland annat när jag gör broschyrer, dvs. trycker på tjock, 200 g kopieringspapper.

Därför har jag nu köpt en ny, superdyr maskin för att både spara tryckerikostnader, samt för att använda när jag skriver ut foton och andra bilder.

Men, den gör usla utskrifter när jag printar ut dem på vanligt papper, 200 g.

Bilderna blir t o m sämre än de som min gamla, enkla, billiga (trasiga) Canon skrivare gjorde. :-(

Skitmycket pengar bortkastade eller?

Blir mycket glad över hjälp!!
 
Haha, har en SÅN synpati med dig. Överraskningarna tycks aldrig ta slut, de obehagliga alltså. Kämpar själv på med min 3800 (fast trycker min konst) och det är ett sant mysterium med ICC profiler RGB eller CMYK, bestrukna eller obestrukna papper, inställningar i GIMP no color adjustment av eller inte.. osv.

Har hållt på nu i.. 8 månader ungefär. Just när jag köpt dyr kamerautrustning för att plåta konsten, fick jag höra av en expert att fota konst är det svåraste man kan göra, så jag sålde mina studioblixtar, efter det sa en annan expert att scanna konst är inte lämpligt, man ska fota dem. Hehe. Jag har gått från förtvivlad gråt till galet skratt nu.

/Karolina
 
Jag fotar, men använder även fotona bland annat när jag gör broschyrer, dvs. trycker på tjock, 200 g kopieringspapper.

Därför har jag nu köpt en ny, superdyr maskin för att både spara tryckerikostnader, samt för att använda när jag skriver ut foton och andra bilder.

Men, den gör usla utskrifter när jag printar ut dem på vanligt papper, 200 g.

Bilderna blir t o m sämre än de som min gamla, enkla, billiga (trasiga) Canon skrivare gjorde. :-(

Skitmycket pengar bortkastade eller?

Blir mycket glad över hjälp!!

Här finns inga genvägar. Stefan Ohlsson har skrivit några artiklar angående deta ämne. Här är länken till den första.
http://www.fotosidan.se/cldoc/4471.htm
Bara att läsa och försöka förstå.
Hade du sökt litet i forumen hade du hittat mängder med trådar.

/FW
 
Hahah! Ja jag jobbar med Stefan för att fixa en fungerande special-profil. Vi kämpar på.. Hoppas det blir bra tillslut. Men jag tror nog jag har en ond förbannelse på mig som säger att jag aldrig kommer lyckas.

Ja, jag har sökt massor på utländska och svenska forum och experimenterat för dyra pengar med värdelösa utskrifter. Ditt tryck är så bra eller dåligt som din ICC-profil är, heter det ju. Har kontaktat olika företag för att få hjälp med scanning, kalibrering och profil men många tryckerier jobbar inte så idag, särskilt inte i Västerås där jag bor.
 
Hahah! Ja jag jobbar med Stefan för att fixa en fungerande special-profil. Vi kämpar på.. Hoppas det blir bra tillslut. Men jag tror nog jag har en ond förbannelse på mig som säger att jag aldrig kommer lyckas.

Ja, jag har sökt massor på utländska och svenska forum och experimenterat för dyra pengar med värdelösa utskrifter. Ditt tryck är så bra eller dåligt som din ICC-profil är, heter det ju. Har kontaktat olika företag för att få hjälp med scanning, kalibrering och profil men många tryckerier jobbar inte så idag, särskilt inte i Västerås där jag bor.

Shit! Vad deprimerande! Jag har ju också börjat vandra den vägen (har alltså två problem, varav det med broschyrerna är det ena), att digtalisera mina konstbilder, har köpt stativ, (och superkamera, och nu denna superskrivare...) men när jag försökte fota själv blev allt för många skuggor, och små små skrynklor på pappret framträdde oroväckande mycket. Trodde scanning möjligtvis skulle kunna vara lösningen...
 
Här finns inga genvägar. Stefan Ohlsson har skrivit några artiklar angående deta ämne. Här är länken till den första.
http://www.fotosidan.se/cldoc/4471.htm
Bara att läsa och försöka förstå.
Hade du sökt litet i forumen hade du hittat mängder med trådar.

/FW

Tack för tips! Tungt...men, vet du om man måste ha särskilt papper för Epson skrivaren? När jag skrev ut med min billiga Canon blev det ju riktigt bra...medan det nu blir mjölkiga färger...
 
Jag har en Epson 3800 och den levererar fantastiskt bra utskrifter både på fotopapper och korrekturpapper. Men jag känner igen besvikelsen (som jag också kände från början). Utskrifterna blev allt utom bra. Framför allt var det viktigt att utskriftinställningarna i Photoshops dialogruta och drivrutinens var rätt inställda. Ännu bättre blev det efter att Profiler.nu tog fram profiler för respektive papper.

Ge inte upp! :)
 
Tack för tips! Tungt...men, vet du om man måste ha särskilt papper för Epson skrivaren? När jag skrev ut med min billiga Canon blev det ju riktigt bra...medan det nu blir mjölkiga färger...

Vet inte om det är en myt, men det sägs att t.ex HP:s eller Canons papper inte fungerar inte i en Epsonskivare och vice verca. Helt klart är dock att man bör satsa på kvalitetspapper.
 
Åh... ja. Jag fick rådet av en super-fotograf du kan skriva till. Han är snäll som en björn och tar sig TID att svara (en hel uppsats) Lennart Hansson heter han och har en fin hemsida: http://www.kulturpool.se/hansson/

Tror det var han som tipsade mig om att skippa fotoblixtarna och experimentera med olika dagsljus och frigolitplattor som man vinklar mot det man vill fota. Det här väl här en foto-assistent kommer in ;) Man har ju bara två armar lixom. Fast du kanske har en fjärrutlösare på din kamera?

Ja herregud. Jag skrattar och skrattar åt eländet. Det kan väl inte bli mycket värre nu. Jag tänkte typ att när jag har så dyr och fin utrustning (min skanner kostar 17 000 och jag FICK den av min bror i prestent) så är det väl bara att trycka på on, stoppa i ett papper och så kommer det ut en perfekt bild? :D Men detta blir nog verklighet sen, när man markerat vart alla minor ligger, hittar en väg och kan spara rätt inställning till rätt bild, då när man fått ordnign på alla profiler, vilket/vilka papper man vill använda så har man rutiner att kunna trycka i massor.

Ska du testa att skanna så använd ett bra skannerprogram typ VueScan. Där kan du ställa in så du får rätt balans som du vill ha med ljus och allt vad det heter (gud jag är inte gjord för detta) haha! Jag är i grunden inte intresserad av allt detta tekniska och därför tar det så lång tid.
Du har ju tur eftersom du sysslar med foto. Det finns hur många forum att söka hjälp ifrån för de flesta som sysslar med giclée är fotografer, inte konstnärer. De flesta har stött på de problemen du har, så de vet bot.

Om du kan låna en scanner kan du bilda dig en uppfattning om vilken potensial den har för dina bilder. Kanske kan du hitta nån foto-förening som har bra utrustning du kan vända dig till. Eller.. gå på mässa som jag gjorde med ett USB minne med en fil med hög dpi och be dem demostrera sin utrustning för dig.

Det är helt rätt att satsa på sin egen utrustning. Efter bara 2 utställningar sålde jag tryck (de som var lyckade) som betalade av skrivaren :D I längden kommer du få en helt annan tyngd som konstnär när du lärt dig dina devises, och få lägre kostnader.
 
Tack för tips! Tungt...men, vet du om man måste ha särskilt papper för Epson skrivaren? När jag skrev ut med min billiga Canon blev det ju riktigt bra...medan det nu blir mjölkiga färger...

Hej Charlotte!

Har haft samma bekymmer med att ställa in alla parametrar rätt för att få det jag ser på skärmen ut på print.

Jag fick ett tips från en fotobutik i stockholm om den här hemsidan och sen dess blir det perfekt varje gång :)

http://www.digitalpedagogen.se/

I marginalen till höger väljer du knappen "Instruktioner" -> "Skriva ut"


Där följer en steg-för-steg genomgång om vad du behöver tänka på och vilka knappar du skall trycka på i Photoshop när du skriver ut!

Den för mig STORA fördelen är att här används just en Epson 3800 skrivare i exemplet, Photoshop som styrprogram och en Macintosh, men även om du inte kör mac så tror jag du enkelt får till det med Windows oxå, peppar peppar :)

Som sagt, den här guiden plockar jag alltid upp när jag skal printa ut och det har inte blivit fel hitils, så länge jag väljer rätt profil för just det epson papper jag printar på.

Naturligtvis så kan dina krav va ännu större på hur exakt slutresultat blir, men jag tror att detta är en bra början till att få ännu bättre utskrifter än din trasiga Canon-skrivare!

mvh Johan
 
Ps. Bör nämna att jag använder Epson orginalpapper och orginalbläck samt har "profilerat" min skärm, dvs använt en sån där grunka som man hänger på skärmen och som gör att (i stort sett) de färger du ser på skärmen är de som photoshop försöker visa... Ds.
 
Har funderat på en sån pryl. Vad kostar den? Låter som den sista utvägen för mig om allt annat krashar. Eller så slänger jag ut allt genom fönstret :D
 
Det finns lite olika varianter, men den jag har är en GretagMacbeth Eye-One Display II

Finns här:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5809405 för ca 3200kr

eller här:

http://www.fotovideo.se/aspx/produkt/prdinfoVnet.aspx?plid=58228

för ca 2700kr

Kan tyckas lite dyrt, men jag är skitnöjd med resultatet och det känns skönt att veta att min skärm till stor grad "stämmer". Sen går det ju alltid att hitta variationer mellan skärmar, ljuset i rummet, när på dagen du kalibrerar, färgen på tapeterna runt omkring dig som kan lura dit öga, men på det stora hela så är det en bra början!

Sen skulle jag rekommendera dig en bra bildskärm, som kan ställa in RGB värdena separat, antingen att kalibreringsprogrammet talar om för dig hur du skall ratta på knapparna, eller om du har råd, gå för de lite dyrare skärmarna som ligger kring 13-20000kr ungefär, de har en finess som gör att skärmen "kommunicerar" direkt med kalibreringsprogrammet så du kan luta dig tillbaka o njuta en kopp kaffe medans programmet gör allt jobb åt dig :)

mvh Johan
 
Luta sig tillbaka, precis vad jag behöver.

Har en flat-wide screen till min mac som jag kalibrerat med det program som finns med, men nu har jag den inställd på sRGB för skannern har samma profil och tror även skrivaren.


Hittade nått intressant här, för 1 400 spänn..
http://store.apple.com/se/product/T...A5OQ&mco=MjIzNjc2Mg&p=1&s=topSellers#overview

Ja har funderat på det. Har vitlasserade träväggar runtomkring skärmen, rätt cass ljus. Skulle man uppgradera sin workingspace skulle det gå på många tusenlappar, med kalibrerad skärm, ljsubox och sån skärmskydd man hakar på.

Men, var det kalibreringen av skärmen som gjorde skillnaden för dig? Använder du dig inte av en customised profil när du skannar och printar?


mvh
Karolina
www.starbringercreations.se
 
Det finns lite olika varianter, men den jag har är en GretagMacbeth Eye-One Display II

Finns här:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5809405 för ca 3200kr

eller här:

http://www.fotovideo.se/aspx/produkt/prdinfoVnet.aspx?plid=58228

för ca 2700kr

Kan tyckas lite dyrt, men jag är skitnöjd med resultatet och det känns skönt att veta att min skärm till stor grad "stämmer". Sen går det ju alltid att hitta variationer mellan skärmar, ljuset i rummet, när på dagen du kalibrerar, färgen på tapeterna runt omkring dig som kan lura dit öga, men på det stora hela så är det en bra början!

Sen skulle jag rekommendera dig en bra bildskärm, som kan ställa in RGB värdena separat, antingen att kalibreringsprogrammet talar om för dig hur du skall ratta på knapparna, eller om du har råd, gå för de lite dyrare skärmarna som ligger kring 13-20000kr ungefär, de har en finess som gör att skärmen "kommunicerar" direkt med kalibreringsprogrammet så du kan luta dig tillbaka o njuta en kopp kaffe medans programmet gör allt jobb åt dig :)

mvh Johan


Ett exempel på en "billig" bildskärm som har "Hårdvarukalibrering" är denna:

http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&PRODUCT=1939

Hårdvarukalibrering innebär det som jag skrev i förra inlägget, att skärmen kommunicerar själv med kalibreringsprogrammet för maximal noggranhet och enkelhet :)

/Johan
 
Luta sig tillbaka, precis vad jag behöver.

Har en flat-wide screen till min mac som jag kalibrerat med det program som finns med, men nu har jag den inställd på sRGB för skannern har samma profil och tror även skrivaren.


Hittade nått intressant här, för 1 400 spänn..
http://store.apple.com/se/product/T...A5OQ&mco=MjIzNjc2Mg&p=1&s=topSellers#overview

Ja har funderat på det. Har vitlasserade träväggar runtomkring skärmen, rätt cass ljus. Skulle man uppgradera sin workingspace skulle det gå på många tusenlappar, med kalibrerad skärm, ljsubox och sån skärmskydd man hakar på.

Men, var det kalibreringen av skärmen som gjorde skillnaden för dig? Använder du dig inte av en customised profil när du skannar och printar?


mvh
Karolina
www.starbringercreations.se


Återkommer med svar, måste ut o "vakta" borås stora torg nu med rödakorset :)

mvh Johan
 
Shit! Vad deprimerande! Jag har ju också börjat vandra den vägen (har alltså två problem, varav det med broschyrerna är det ena), att digtalisera mina konstbilder, har köpt stativ, (och superkamera, och nu denna superskrivare...) men när jag försökte fota själv blev allt för många skuggor, och små små skrynklor på pappret framträdde oroväckande mycket. Trodde scanning möjligtvis skulle kunna vara lösningen...

För det första, vad använder du för papper? Bläckstråleskrivare kräver papper som är preparerade för utskrifter. För det andra, har du en bra profil för din kombination av papper och skrivare?

Epson 3800 är en riktigt bra skrivare, som ska kunna ge dig broschyrer av en kvalitet som är betydligt bättre än vad du får i tryck. Likaså om du ska använda den för konstutskrifter så fungerar den alldeles utmärkt. Jag gör mycket sådant i mitt företag.

MVH/Stefan
www.profiler.nu
 
Luta sig tillbaka, precis vad jag behöver.

Har en flat-wide screen till min mac som jag kalibrerat med det program som finns med, men nu har jag den inställd på sRGB för skannern har samma profil och tror även skrivaren.


Hittade nått intressant här, för 1 400 spänn..
http://store.apple.com/se/product/T...A5OQ&mco=MjIzNjc2Mg&p=1&s=topSellers#overview

Ja har funderat på det. Har vitlasserade träväggar runtomkring skärmen, rätt cass ljus. Skulle man uppgradera sin workingspace skulle det gå på många tusenlappar, med kalibrerad skärm, ljsubox och sån skärmskydd man hakar på.

Men, var det kalibreringen av skärmen som gjorde skillnaden för dig? Använder du dig inte av en customised profil när du skannar och printar?


mvh
Karolina
www.starbringercreations.se

Hej igen!

Nu scannar jag inte utan fotograferar, o i stort sett bara porträtt, så mitt färgflöde ser ut så här:

Fotar i Adobe RGB 1998. Profilerad skärm, arbetar oftast med bilderna på kvällen. Arbetar i Adobe RGB 1998 i PS. När jag skriver ut så låter jag PS sköta färgerna, Väljer Profil för mitt papper, i mitt fall Epson Semigloss PhotoPaper, väljer just det pappret som utskriftspapper o trycker på print :)

För mitt lekmannaöga så ser printarna ut precis som på skärmen (när jag kikar på bilderna i dagsljus), och det är det viktigaste för mig.

Profilen för Epson pappret följer med när du installerar skrivaren och skall dyka upp automatiskt i PS.


Vill du skriva ut på ett annat papper så är nog det klokaste att få de pappret profilerat av nån firma, tex Stefans företag som fått många lovord här på FS.

Den produkten du länkade till är jag tveksam till, har använt den enklare varianten och den hade för lite inställningsmöjligheter för separata RGBvärden, vitbalans och gamma. Nu verkar den nya varianten vara bättre, men vet för lite om den för att kunna uttala mig, än mindre rekommendera den..

Jag hjälpte en konstnär (Carola Meló) för några år sen att fota av en serie tavlor, och sen satt vi gemensamt o kollade på datorn och korrigerade färgerna tills hon blev nöjd.

Visst, det var lite trixigt att hitta rätt ljus och fota tavlorna i, och sen satt vi en del framför datorn och gick igenom tavla för tavla och korrigerade färgerna i PS tills hon var nöjd, så utan att vara expert så tror jag det blir svårt att komma undan lite pill med färgerna faktiskt :(

Men om vi förutsätter att du har en skärm som visar korrekt färger, och du fotar eller scannar av konsten under lika förhållanden, då kan du ju plocka in alla bilderna i Camera RAW, färgkorrigera "bort" felen i en bild så den blir precis som du vill att den skall se ut, då borde du kunna välja samtliga resterande bilder och batch-korrigera dem enligt den första bilden och teoretiskt sett så skall nu samtliga bilder se ut precis som du vill!

mvh Johan
 
Ni är ju helt underbara! Tack tack tack...

...till er alla för alla super råd och tips och fakta och uppmuntrande ord!

Nu har jag något att bita i! Dock bävar jag inför uppgiften...

Till att börja med måste jag fixa Epson papper, och sluta med de billigare från Ink jet till att börja med :-(


En ytterligare fråga, jag har köpt, men ännu inte vågat mig på att installera en kallibrerings pryl, Colormunki som ska göra så att färgerna matchas, kallibreras på skärmen och i skrivaren. Känner ni till om den är ett bra alternativ som kallibrerings "verktyg"?
 
För det första, vad använder du för papper? Bläckstråleskrivare kräver papper som är preparerade för utskrifter. För det andra, har du en bra profil för din kombination av papper och skrivare?

Epson 3800 är en riktigt bra skrivare, som ska kunna ge dig broschyrer av en kvalitet som är betydligt bättre än vad du får i tryck. Likaså om du ska använda den för konstutskrifter så fungerar den alldeles utmärkt. Jag gör mycket sådant i mitt företag.

MVH/Stefan
www.profiler.nu

Vad skönt att höra att det går att använda skrivaren till både broschyr och konstbilder. Jag trodde ett tag att jag gjort ett felköp.

Jag har inte använt Epson papper, det är kanske det som är problemet (använde mitt gamla papper som jag använt till min Canonskrivare).

Tack!

Charlotte
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.