Annons

Hjälp! Dåliga utskrifter trots Epson 3800 :-(

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en Epson 3800 och den levererar fantastiskt bra utskrifter både på fotopapper och korrekturpapper. Men jag känner igen besvikelsen (som jag också kände från början). Utskrifterna blev allt utom bra. Framför allt var det viktigt att utskriftinställningarna i Photoshops dialogruta och drivrutinens var rätt inställda. Ännu bättre blev det efter att Profiler.nu tog fram profiler för respektive papper.

Ge inte upp! :)

TACK! Ok, jag kämpar vidare...(Det var nära att jag av upp )
 
Om jag använder Epson papper går det inte automatiskt då?

I stort sett, De flesta av Epsons papper har profiler som följer med när du installerar skrivaren och borde gå att välja bland i PS när du skriver ut.

Så köper du epson papper så skall det "bara" vara att bocka för den profil som hör till det pappret (här tror jag det själva färgsynkroniseringen sker), och sen anger du att det är just det pappret du skriver ut på (så att skrivaren kan pytsa ut rätt mängd bläck)

mvh Johan
 
Jag fotar, men använder även fotona bland annat när jag gör broschyrer, dvs. trycker på tjock, 200 g kopieringspapper.

Därför har jag nu köpt en ny, superdyr maskin för att både spara tryckerikostnader, samt för att använda när jag skriver ut foton och andra bilder.

Men, den gör usla utskrifter när jag printar ut dem på vanligt papper, 200 g.

Bilderna blir t o m sämre än de som min gamla, enkla, billiga (trasiga) Canon skrivare gjorde. :-(

Skitmycket pengar bortkastade eller?

Blir mycket glad över hjälp!!


Det räcker inte med att köpa en dyr skrivare och epson 3800 är i mina ögon inte speciellt dyr. Jag kör med Epson 7800 och har aldrig haft några problem med några utskrifter pga att jag alltid har rätt profil till varje papper jag använder.
Jag använder en rip till min skrivare kostar runt 17000+ moms kommer från image print och det är Stefan som säljer den i sverige. Den finns även till din skrivare och kostar runt 7000+moms du kan se dom exakta priserna på Stefans hemsida (profiler.nu).
Det finns ingen genväg antingen skaffar du riktiga profiler gjorda av tex Stefan eller en rip tex (image print) eller så får du hitta en papperstillverkare som har en bra profil till sitt papper.
Från början körde jag med gjorda profiler men gick snart över till image print för att få tillgång till profiler till så gott som dom flesta papper som finns på marknaden. Jag tycker att en rip är värd varje krona för man har inga problem med utskrifterna då.
 
Köpte en Spyder 3 för att kalibrera skärmen, men skillnaden före och efter var så försvinnande liten att jag undrar om jag inte kunde ha skippat den. Den lilla skillnaden kan väll inte utföra de "stordåd" folk pratar om?

Hrmf.....
 
Köpte en Spyder 3 för att kalibrera skärmen, men skillnaden före och efter var så försvinnande liten att jag undrar om jag inte kunde ha skippat den. Den lilla skillnaden kan väll inte utföra de "stordåd" folk pratar om?

Hrmf.....

Då har du antagligen haft tur och har en skärm som stämde rätt väl överens med den profil som den använde. Jag skulle ju rekommendera dig att först läsa de kompendier som finns här på Fotosidan om färghantering som jag skrivit. Då får du en grund i hur färg ska hanteras för att det ska fungera.

Och jag kan garantera dig att det fungerar. Jag gör skanningar/avfotograferingar från akvareller eller oljemålningar och som jag sedan skriver ut i samma storlek. Slutresultatet är svårt att skilja från original.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.