Luta sig tillbaka, precis vad jag behöver.
Har en flat-wide screen till min mac som jag kalibrerat med det program som finns med, men nu har jag den inställd på sRGB för skannern har samma profil och tror även skrivaren.
Hittade nått intressant här, för 1 400 spänn..
http://store.apple.com/se/product/T...A5OQ&mco=MjIzNjc2Mg&p=1&s=topSellers#overview
Ja har funderat på det. Har vitlasserade träväggar runtomkring skärmen, rätt cass ljus. Skulle man uppgradera sin workingspace skulle det gå på många tusenlappar, med kalibrerad skärm, ljsubox och sån skärmskydd man hakar på.
Men, var det kalibreringen av skärmen som gjorde skillnaden för dig? Använder du dig inte av en customised profil när du skannar och printar?
mvh
Karolina
www.starbringercreations.se
Hej igen!
Nu scannar jag inte utan fotograferar, o i stort sett bara porträtt, så mitt färgflöde ser ut så här:
Fotar i Adobe RGB 1998. Profilerad skärm, arbetar oftast med bilderna på kvällen. Arbetar i Adobe RGB 1998 i PS. När jag skriver ut så låter jag PS sköta färgerna, Väljer Profil för mitt papper, i mitt fall Epson Semigloss PhotoPaper, väljer just det pappret som utskriftspapper o trycker på print
För mitt lekmannaöga så ser printarna ut precis som på skärmen (när jag kikar på bilderna i dagsljus), och det är det viktigaste för mig.
Profilen för Epson pappret följer med när du installerar skrivaren och skall dyka upp automatiskt i PS.
Vill du skriva ut på ett annat papper så är nog det klokaste att få de pappret profilerat av nån firma, tex Stefans företag som fått många lovord här på FS.
Den produkten du länkade till är jag tveksam till, har använt den enklare varianten och den hade för lite inställningsmöjligheter för separata RGBvärden, vitbalans och gamma. Nu verkar den nya varianten vara bättre, men vet för lite om den för att kunna uttala mig, än mindre rekommendera den..
Jag hjälpte en konstnär (Carola Meló) för några år sen att fota av en serie tavlor, och sen satt vi gemensamt o kollade på datorn och korrigerade färgerna tills hon blev nöjd.
Visst, det var lite trixigt att hitta rätt ljus och fota tavlorna i, och sen satt vi en del framför datorn och gick igenom tavla för tavla och korrigerade färgerna i PS tills hon var nöjd, så utan att vara expert så tror jag det blir svårt att komma undan lite pill med färgerna faktiskt
Men om vi förutsätter att du har en skärm som visar korrekt färger, och du fotar eller scannar av konsten under lika förhållanden, då kan du ju plocka in alla bilderna i Camera RAW, färgkorrigera "bort" felen i en bild så den blir precis som du vill att den skall se ut, då borde du kunna välja samtliga resterande bilder och batch-korrigera dem enligt den första bilden och teoretiskt sett så skall nu samtliga bilder se ut precis som du vill!
mvh Johan