Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Canon eller Tamron?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr_M

Ny medlem
Hej!

Ska utöka min utrustning med ett telezoom. Och läst en massa på denna sida o andra, men känns som en djungel... Har kommit ner till 4 gluggar som det känns kan passa mig och plånboken;).

Canon EF 70-300mm f/4.0-5.6 IS USM
Canon EF 70-200mm f/4L USM
Tamron AF SP 70-200mm f/2.8 Di LD IF Macro
Tamron AF SP 70-300mm f/4.0-5.6 Di VC USD

Lutar lite åt L-objektivet, men klarar man sig utan IS om man inte har stativ? Är ju inte direkt darrhänt av mig, men ändå;) Tamron 70-300 verkar ju bra, EISA-vinnare mm men inte hittat så mycket om det(på svenska) och på mediamarkt skiljer det 300 kr på det o Canons 70-300. Tamrons f/2.8 har ju fått bra betyg men är ju lite större o saknar ju stabilisering(saknar ju stativ som sagt).

Som det är nu så har jag det vanliga kitobjektivet ,Canon EF 50mm f/1.8 och blixt. När det fotas blir det barn, porträtt, kalas, inne och utefoto mm.

Mycket tacksam för hjälp!!

Mvh Marcus
 
Jag misstänker att du kommer använda denna telezoom mestadels utomhus och då borde det räcka bra med bländare 4 och utan IS.
 
Senast ändrad:
Visst klarar du dig utan bildstabilisering, det har fotografer fått göra i mer än hundra år. Jag hade länge en 70-200/4L utan bildstabilisering, jag har tagit massor av toppklassbilder med den. De du måste tänka på är att hålla nere slutartiderna, jag använde 1/500 sekund som riktmärke för att frysa rörelser hos både motiv och mig själv.

Men bildstabiliseringen ger möjligheter att ta bilder som du annars inte kan ta, som bilder i svagt ljus eller nästan mörker. Men då gäller att motivet är hyggligt stilla. Fast det som fick mig att byta (jag skaffade en 70-200/4 IS) var faktiskt den stabiliserade sökarbilden, utan stabilisering är det svårt att sikta då sökarbilden sveper omkring av mina rörelser (ju längre brännvidd desto större problem). Med stabilisering blir motivet nästan stilla i sökaren och jag kan komponera bilden mer exakt efter motivet, tidigare fick jag ha lite mer marginaler för att vara säker på att motivet skulle hålla sig inom bildytan.
 
Budgeten ligger nog max 6000:-. Tittat på Sigmas glugg med, men Tamrons är ju några kr billigare, 200 gr lättare och vad jag läst så får den bättre betyg. EF 70-200/4L IS USM vore ju inte fel känns det som, men är den värd dom extra 2000-3000 för ett icke proffs?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.