Annons

Hjälp att välja rätt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Atlasaragon

Medlem
Hej!

Jag har nyligen köpt en Nikon D5000. Jag är nybörjare och behöver därför hjälp då jag skulle vilja ha ett objektiv som är bra att fota på avstånd med och som även ska fungera inomhus då jag ägnar mig mycket åt hundutställningar. Jag vill som sagt kunna fota hundar i rörelse på utställning men även mina egna hundar både porträtt och actionbilder. Är Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6G ett bra objektiv till detta eller har ni några andra förslag? Maxpris runt 5000 kr. Tacksam för tips.
/Gunilla
 
Nikons 70-300 VR har ganska långsam AF och litet dålig ljusstyrka. Ljusstyrkan går ju att kompensera till viss del genom att skruva upp ISO men långsam AF är värre.

När det gäller snabba förlopp och ibland halvdåligt ljus är det bara ljusstarka objektiv med snabb AF som gäller och de kostar mycket pengar.

/FW
 
Nikons 70-300 VR har ganska långsam AF och litet dålig ljusstyrka. Ljusstyrkan går ju att kompensera till viss del genom att skruva upp ISO men långsam AF är värre.

När det gäller snabba förlopp och ibland halvdåligt ljus är det bara ljusstarka objektiv med snabb AF som gäller och de kostar mycket pengar.

/FW

Tack för snabba svar! Då får jag tänka om och spara lite mer pengar helt enkelt!
/Gunilla
 
Nikons 70-300 VR har ganska långsam AF och litet dålig ljusstyrka. Ljusstyrkan går ju att kompensera till viss del genom att skruva upp ISO men långsam AF är värre.

När det gäller snabba förlopp och ibland halvdåligt ljus är det bara ljusstarka objektiv med snabb AF som gäller och de kostar mycket pengar.

/FW

Dålig AF ! Det har jag inte upplevt ! Tvärtom ganska snabb ! Att sedan "sämre" ljusstyrka och dunkelt ljus inte passar ihop är en helt annan sak.Och med D90 och trådskaparens D5000 kan man kompensera mycket genom att höja ISO och ändå få bra resultat ! I övrigt håller jag med dig till fullo .MVH.
 
Sigma EX 50/1.4 HSM borde funka fint såvida inte avståndet är alltför stort.

Annars är det begagnat som gäller, t ex Sigma 70-200/2.8 HSM.
 
Hej!

Jag har nyligen köpt en Nikon D5000. Jag är nybörjare och behöver därför hjälp då jag skulle vilja ha ett objektiv som är bra att fota på avstånd med och som även ska fungera inomhus då jag ägnar mig mycket åt hundutställningar. Jag vill som sagt kunna fota hundar i rörelse på utställning men även mina egna hundar både porträtt och actionbilder. Är Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6G ett bra objektiv till detta eller har ni några andra förslag? Maxpris runt 5000 kr. Tacksam för tips.
/Gunilla

En Tamron 70-200/2,8 kan funka bra. Har haft den till min Pentax och fotograferat en hel del hundar i rörelse (agility). Med din Nikon kan du använda högre ISO än jag kan med min Pentax och det bör funka även i sämre ljus.

Hälsn Maria

PS Lite dyrare än din budget, men det kan vara värt att vänta/spara ett tag för att få bättre ljusstyrka.
 
Hej!

Jag har nyligen köpt en Nikon D5000. Jag är nybörjare och behöver därför hjälp då jag skulle vilja ha ett objektiv som är bra att fota på avstånd med och som även ska fungera inomhus då jag ägnar mig mycket åt hundutställningar. Jag vill som sagt kunna fota hundar i rörelse på utställning men även mina egna hundar både porträtt och actionbilder. Är Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6G ett bra objektiv till detta eller har ni några andra förslag? Maxpris runt 5000 kr. Tacksam för tips.
/Gunilla

Jag hade satsat på ett 70-200 eller liknande. Men det får inte vara på bekostad av skärpa och långsam Autofokus om hundarna tex rör sig. Man får det man betalar för i objektiv djungel. Du kommer ångra ett billigare köp om bilder blir dåliga.
 
ett tillägg till dig jag skrev.
Missade att du också vill fota porträtt.
Satsa på ett fast 50 mm. =) oslagbar skärpa.
 
ett tillägg till dig jag skrev.
Missade att du också vill fota porträtt.
Satsa på ett fast 50 mm. =) oslagbar skärpa.

Då är Nikkor 50/1,8 uteslutet då trådskaparens kamera saknar egen fokusmotor. Nikkor eller Sigma 50/1,4 är de fasta 50mm objektiv som passar till D5000 och ger autofokus. Hundar är dock inte så stora så jag tror att det kan bli lite svårt att komma tillräckligt nära med ett 50mm objektiv.

Vill man köra med ett ljusstarkt fast objektiv som även funkar till porträtt och som man kommer i alla fall ganska nära med så kanske Sigmas kommande 85/1,4 skulle vara nåt? (Det är inte släppt ännu vad jag vet men har varit på gång rätt länge redan så det borde snart finnas till försäljning). f/1,4 är fyra gånger ljusstarkare än f/2,8, men det kan vara svårare att pricka skärpan rätt med så stora bländare som f/1,4 (som annars också brukar vara lite i mjukaste laget, lönar sig oftast att blända ner lite grann).

Annars tror jag sigma 70-200/2,8 eller ett nikkor AF-S 80-200/2,8 alt. de dyrare 70-200/2,8 med VR skulle funka bäst för trådskaparen.
 
Hej!

Jag har nyligen köpt en Nikon D5000. Jag är nybörjare och behöver därför hjälp då jag skulle vilja ha ett objektiv som är bra att fota på avstånd med och som även ska fungera inomhus då jag ägnar mig mycket åt hundutställningar. Jag vill som sagt kunna fota hundar i rörelse på utställning men även mina egna hundar både porträtt och actionbilder. Är Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6G ett bra objektiv till detta eller har ni några andra förslag? Maxpris runt 5000 kr. Tacksam för tips.
/Gunilla

http://www.kenrockwell.com/nikon/70-300-vr.htm

Läs vad Ken Rockwell tycker om Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6G och jag håller med honom. Tänk på att när du fotar på en hundutställning så kan den pågå i flera timmar och att då gå omkring med ett objektiv som väger 1,5 kg blir till slut tungt, mycket tungt om du hämger kameran runt halsen.

Jag har själv just ett sådant objektiv och fotar också hundutställning, objektivet fungerar utumärkt till att fotografera innomhus i stora mässhallar. Tänk också på att du kan ställa upp "filmkänsligheten". Hur långt det går på din 5000 vet jag inte, ett råd, läs på:

http://www.dpreview.com/reviews/nikond5000/ där du också kan läsa om Nikon 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX : http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_18-200_3p5-5p6_vr_afs_n15/

Ytterligare ett alternativ eftersom du ofta måste ta både nära och långt bort när det gäller hundutställning.
 
Nikon D5000 ISO Sensitivity / Noise levels

These are the noise results for the default JPEG outputs from each camera (we'll investigate the D5000's different noise reduction settings on the next page). The D5000 does an admirable job at keeping noise at bay up to ISO 800 - its softer JPEGs never compete with the EOS 500D for detail but they're comparable in terms of detail lost. It's only from ISO 1600 and up that the D5000 shows much in the way of noise or noise reduction. The ISO 3200 result is starting to get pretty smeared and the showing noticeable noise.

ISO 6400 equivalent is noisy and smeary for both the Nikon and the Canon. On the Nikon, the highest setting is an ISO equivalent value which is likely to mean that the sensor is being run just as it would be at ISO 3200 but exposed as if it were ISO 6400, with all the values pulled-up to give the correct brightness. Canon defines ISO 6400 as an 'expanded ISO' which may involve the same process or just denote that Canon does not feel it is of sufficient quality to make it an option by default. Either way, the results are similar.

http://www.dpreview.com/reviews/nikond5000/page16.asp

Som du ser kan du använda upp till ISO1600 kanske till och med ISO3200, om det krisar.
 
Vad menar vissa med att det är långsam autofokus? I så fall är det nog fel på objektivet.

Mitt nikon 70-300 fungerar utmärkt till att fokusera på flygande fåglar så varför skulle det inte duga till hundar?

Dock är det inte så ljusstarkt så det presterar inte så bra i mörker.

En bra samanfattning:
Zoomen är lite halvtrög att använda, och VR låter endel när den startas och stängs av.
*******************
Good News:

1.) Very sharp from 70-200mm.

2.) VR, which means you leave your tripod at home.

3.) Low distortion.

4.) Big, fat zoom ring.

5.) Evenly spaced zooming - no bunching up at either end.

6.) Easy manual focus.

7.) Fast autofocus.

8.) AF is very accurate.



Bad News:

1.) Plasticy barrel, but that's how we get the low weight I love.

2.) Plasticy, sticky zoom feel.

3.) VR makes a weird water-running sound. I can feel it through the camera body as it runs. (Other VR lenses merely hiss.)
 
70-300mm objektivet har förmodligen långsam eller osäker fokusering vid längre brännvidder då ljusförhållandena inte är så optimala... (främst pga den mindre maximala bländaren).
 
70-300mm objektivet har förmodligen långsam eller osäker fokusering vid längre brännvidder då ljusförhållandena inte är så optimala... (främst pga den mindre maximala bländaren).

Jag håller inte heller med. Har haft 70-300 Vr och har 70-200 Vr I. Det är inte jättestor skillnad. Det kan t.o.m. vara så att man missar mer fokus med 70-200 VR pga det korta skärpedjupet och att AF sensorerna fastnar på något som är i närheten av det man vill fokusera på.
 
Jag håller inte heller med. Har haft 70-300 Vr och har 70-200 Vr I. Det är inte jättestor skillnad. Det kan t.o.m. vara så att man missar mer fokus med 70-200 VR pga det korta skärpedjupet och att AF sensorerna fastnar på något som är i närheten av det man vill fokusera på.

Ganska stor skillnad mellan f/5.6 och f/2.8, vilket gör att fokuseringen inte ges samma förutsättningar... vilket ju borde göra att af prestandan blir sämre vid sämre ljusförhållanden med f/5.6. Fokussystemet använder alltid största bländarvärdet vid akuell brännvidd, även fast man ställt in ett mindre bländarvärde (har för mig att detta gäller, men rätta mig gärna ifall jag har fel). :)
 
Ganska stor skillnad mellan f/5.6 och f/2.8, vilket gör att fokuseringen inte ges samma förutsättningar... vilket ju borde göra att af prestandan blir sämre vid sämre ljusförhållanden med f/5.6. Fokussystemet använder alltid största bländarvärdet vid akuell brännvidd, även fast man ställt in ett mindre bländarvärde (har för mig att detta gäller, men rätta mig gärna ifall jag har fel). :)

Absolut. Jag känner till det där. Du skriver dock borde. Jag har ägt eller äger båda objektiven och säger att det är skillnad, men inte speciellt stor. Dessutom så har jag många fler bilder med missad fokuspunkt på från mitt 70-200 VR. Har inte riktigt listat ut varför, men tror att det har att göra med att AF fokuserat på något i närheten av det jag siktat på och pga kort skärpedjup så går det inte att rädda sådana bilder. Har inte hänt med 70-300 Vr en enda gång...

Nackdelen är ju som sagt att f5.6 inte alltid räcker till och att isoleringen av objektet blir sämre. Men jag tycker inte AF är något direkt problem med 70-300 VR.
 
Ganska stor skillnad mellan f/5.6 och f/2.8, vilket gör att fokuseringen inte ges samma förutsättningar... vilket ju borde göra att af prestandan blir sämre vid sämre ljusförhållanden med f/5.6. Fokussystemet använder alltid största bländarvärdet vid akuell brännvidd, även fast man ställt in ett mindre bländarvärde (har för mig att detta gäller, men rätta mig gärna ifall jag har fel). :)

I mening ovan "fokuseringen inte ges samma förutsättningar" menade jag att det inte släpps in lika mycket ljus vid f/5.6 som f/2.8, vilket borde underlätta för AF.

Jag skrev borde eftersom det borde vara så... ;)
 
Jonas du har säkert rätt om att 70-300mm inte har något problem med AF. Och du har ju tillskillnad från mig erfarenhet av objektivet i fråga... Men specifikationerna hos objektivet innebär att AF inte är så bra vid sämre ljusförhållanden... Finns säkert fler saker som avgör AF prestanda, vilket vi förmodligen inte behöver gå in på nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.