** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Hjälp att välja rätt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Jonas du har säkert rätt om att 70-300mm inte har något problem med AF. Och du har ju tillskillnad från mig erfarenhet av objektivet i fråga... Men specifikationerna hos objektivet innebär att AF inte är så bra vid sämre ljusförhållanden... Finns säkert fler saker som avgör AF prestanda, vilket vi förmodligen inte behöver gå in på nu.

Det är sant. Har faktiskt inte provat vid riktigt dåliga ljusförhållanden när jag tänker efter.

Jonas du har säkert rätt om att 70-300mm inte har något problem med AF. Och du har ju tillskillnad från mig erfarenhet av objektivet i fråga... Men specifikationerna hos objektivet innebär att AF inte är så bra vid sämre ljusförhållanden... Finns säkert fler saker som avgör AF prestanda, vilket vi förmodligen inte behöver gå in på nu.

Jo det har du alldeles rätt i ! Använder det ju inte i sämre ljusförhållande när jag tänker efter ! Blev lite "tjurig" bara ! MVH.

Ett objektiv som jag själv tittar på som kort telezoom med bra ljusstyrka är Sigmas 50-150/2,8. Det verkar ha fått bra kritik och det borde vara bra för sport och liknande eftersom många proffs kör 70-200 på en fullframe, det blir ju ganska likt. Själv har jag Sigmas 150/2,8 macro och ett Sigma 30/1,4 som sitter på varsitt kamerahus (D90/D60) när jag fotar sport. Men det hade varit fint med ett zoomobjektiv för att kunna vara lite mer flexibel.

Hej!

Jag har nyligen köpt en Nikon D5000. Jag är nybörjare och behöver därför hjälp då jag skulle vilja ha ett objektiv som är bra att fota på avstånd med och som även ska fungera inomhus då jag ägnar mig mycket åt hundutställningar. Jag vill som sagt kunna fota hundar i rörelse på utställning men även mina egna hundar både porträtt och actionbilder. Är Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6G ett bra objektiv till detta eller har ni några andra förslag? Maxpris runt 5000 kr. Tacksam för tips.
/Gunilla

Inomhus och långt fotoavstånd. Låter som du ska ha en ljusstark 70-200/2.8 istället, speciellt som du ska ha den på en D5000 men det blir dyrare. Nikons har dessutom VR som du får nytta av inne. Spara lite pengar och köp en bagagnad. Tex min :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar