Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp att köpa Kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Bebe

Medlem
Hej.

Ska köpa min första Kamera. För oss amatörer så är det en salig djungel av prylar.
Har tittat runt lite och hittat. Behöver kommentar på dessa två:

·Minolta Dynax 505i super. Objektiv af28-80
·Nikon F55 Objektiv 28-80

Har förstått att Objektiven är en viktig del. Förslag även där vore trevligt.
Eller varför inte en paket lösning
Har tänkt att lägga högst 4000 kr.

Vilka övriga prylar kommer jag att behöva.

Tack!
 
Ja du..alltid svårt att rekommendera. Det är nog hugget som stucket. Nikons F55 är ju ny för i år och placerar sig allra underst i kategorin. Den har nog de flesta funktioner som du som nybörjare behöver. Men ska du utvecklas senare som fotograf så räcker inte kameran.

Minoltan är kanske något mer finessrik, men fortfarande saknas en del funktioner som du kan komma att behöva lite längre fram.

Ett bättre val är nog i så fall Dynax 5 som, precis som Nikon F65 och Canon EOS 300 har lite mer funktioner, så du slipper stå där efter 1 år med kameran och fundera...

Minoltas Dynax 5 kostar 3600:- med 28-80
Nikon F65 kostar 3500:- med 28-80
Canon EOS 300 kostar 3475:- med 28-90

Som du ser så är det snarlika priser, så det är till att välja vilket system (och kamera) som man trivs bäst med.

Men visst...vill du ha lite bättre kvalité på dina bilder ser du till att köpa ett 28-105 istället. Dock spricker nog din budget då.

Framtida investeringar är då: Extern blixt, (jo kamerorna har inbyggd blixt, men när du väl tagit en bild med en extern blixt så kommer du aldrig att vilja använda den inbyggda). Gärna då en som går att vinkla och vrida. Kostar runt 1500-2500:-

Väska, tja.. en väska som rymmer huset + 2 objektiv och blixt. Kostar runt 800:-

Som med det mesta här i livet så får du precis vad du betalar för.
 
Det finns inga genvägar till den perfekta bilden!

Detta är en väldigt dyr hobby! Jag har spräckt min budget ca 10 ggr om. Men tusan vad roligt det är. Vad jag menar är spara lite till och skaffa ett hus du kan känna dig nöjd med och ett objektiv som inte hamnar i skrivbordslådan (alltså kasta pengarna i sjön). Om du siktar för lågt så kan ditt intresse dö ut för att du är inte nöjd med din utrustning. Ser det ut som skräp, känns som skräp så är det skräp, i alla fall kommer du att känna dig begränsad istället för fri...

Skaffa en EOS30 eller motsvarande, EOS300 med motsvarande går också bra, men det är inte så mycket pengar imellan och steget är ganska stort. EOS300 är en bra kamera, men har du en ambition att ha detta som en hobby så kommer du att sakna vissa funktioner. Är inte så insatt i Minolta, men har läst och hört att man får mycket för pengarna som t ex spegeluppfällning och spotmätning på även dom mindre modellerna.

Kameran och linserna är inte allt, suger kompositionen och val av motiv så kvittar det vad du har för kamera, men den hjälper dig att lyckas i svåra förhållanden som motljus, motiv i snö och vatten, action fotografering osv.

Att satsa på beg. är ingen dum ide!
 
Jeppe skrev:

...Välja vilket system (och kamera) som man trivs bäst med.
Just den raden har jag läst drygt 100miljoner gånger till personer som vill ha råd inför ett första kameraköp.
Problemet är att man inte har den blekaste aning om vad man trivs bäst med som nybörjare. Det gör man inte förrän man har haft kameran ett tag. Väl i butiken med fyra kameror på disken är oftast förvirringen total.
Jag skulle vilja säga att det går att köpa i princip vad som helst och gärna begagnat. Om intresset håller i sig lär man köpa både nytt hus och nya gluggar så småningom, och DÅ vet man vad man vill ha...
Investera måttligt mycket i början är mitt tips.
Skippa zoomen och köp ett fast normalobjektiv, då dessa är 10ggr. skarpare och ljusstarkare.
 
100 miljoner?? oj..du kan inte göra mycket annat än att läsa rekomendationer om och om igen.....

Vad jag menar med trivs med är naturligtvis att den ligger rätt i handen och förmedlar rätt känsla. Det spelar ju ingen roll om man är nybörjare för att inse detta.

Sen är det som jag tycker en väldigt galen iställning att säga att man ska skippa zoomen och köpa ett normalobjektiv istället. Varför? Den stora merparten av de som köper sin första SLR kör inte större bilder än möjligen 13x18 och i några fall 20x30 kanske. När man nu i paket får ge kanske 500:- för ett normalzoom så tycker jag att det är löjligt att välja bort det för att vi lite mer erfarna tycker att det är kasst.

Men jag ska sluta att rekomendera folk, eftersom det på senare tid här i forumet är gnäll på det mesta.
 
Helt enig med Jesper, jag förstår inte denna eviga strävan efter maximal skärpa på bekostnad av bildinnehållet.

De billiga plastzoomarna ger, i händerna på någon som kan använda dem, god skärpa. De är inte ljusstarka, de har ofta hög distorsion och man kanske bör undvika största bländaren. Men att de skulle vara sånt skräp som vissa vill utmåla stämmer inte.

Jag vill hävda att en plastzoom är ett bra mycket bättre val för en nybörjare än en 50/1.8 om man vill utveckla sitt fotograferande med utforskandet av olika kamerapositioners effekt på perspektivet.

Sen har ju femtian sitt existensberättigande ändå. Det är ett billigt ljusstarkt objektiv om man vill kunna ta bilder utan stativ med kort skärpedjup. Det är också extremt skarpt och gör ofta raka linjer sprikraka på bilderna. På minuskontot är att en del av dem har ett rejält ljusbortfall i kanterna på största bländare.

Många fotografer som hittat sin stil kan använda femtian nästan uteslutande för att de trivs med det utsnitt av verkligheten det ger. Men det är inte i min mening det bästa valet för en nybörjare.

Och Jeppe, sluta inte att ge goda råd. Dina mer nyanserade råd som hjälper nybörjarna att tänka själva istället för att svart och vitt propagera för det ena eller det andra är nog värda mycket.
 
Jag tackar för dom råd jag har fått. Fortsätt skriv.

Dom flesta värkar ha liknande råd., vilket glädjer mig. Gör det hela lite mindre komplicerat.

Värkar som Eos 300 är en riktig bra kamera för oss nybörjare. Har sätt många rekommendera den. Det viktiga är att jag kommer igång. Och lär mig grunderna. Och kan sedan börja investera i dyrare Objektiv. Och jag tror det kan vara klokt att inte lägga en förmögenhet på en kamera i början när man inte kan ett dugg. Lätt att köpa grisen i säcken.
 
Nu har jag varit ute och jämfört lite igen. Och tagit med lite av era råd-

Tog och jämförde Minolta Dynax 5 Mot Canon Eos300. Det skiljer knappt något i pris.

Men jag såg att Slutarhastigheten På Minolta var 1/4000 mot Canon 1/2000.

Hört att det kan vara viktigt. Vad säger panelen.
 
Man kan lite enkelt säga att om du köper Minolta Dynax 5 så får du lite mer finesser (sen om de är användbara för dig är en annan sak).
Köper du Canon får du tillgång till ett stort utbud med objektiv som har bra teknik och billiga USM-objektiv (fokuserar tyst och snabbt).

Sen tycker jag personligen att Canon gör kameror som är sköna att hålla i.

Annars är dessa två, tillsamman med Nikons F65 ganska likvärdiga. Det hela handlar egentligen om vilka funktioner som kameratillverkaren anser att du behöver.

Däremot har då Dynax 5, spotmätning vilket kanske utmärker kameran mest. Eftersom det är en funktion som ofta återfinns på lite dyrare kameror. Spotmätning innebär att du kan mäta ljuset på en viss del (i mitten) av sökaren. Detta är användbart när det är stora variationer i ljusintensiteten mellan huvudmotiv och bakgrund. T.ex. ett porträtt med mycket stor andel ljus himmel. I vanliga fall hade kameran mätt det ljusa i himmlen och exponerat efter detta, med följd att de mörka partierna i bilden blivit ännu mörkare eftersom kameran valt en kort slutartid för att exponera himlen rätt.

Då kan man instället med spotmätning, mäta ljuset i ansiktet på en person och få detta rätt exponerat, medans himlen (som är mindre viktig) blir något överexponerad pga. en något längre slutartid.

Men detta är något som även kan uppnås genom att med vanlig ljusmätning, rikta kameran i en grön gräsmatta t.ex.

Oj..nu blev det en lång utläggning om spotmätning.. Jaja..hursomhelst. Kamerorna är ganska jämnbördiga så det är du[/] som väljer, men välj Canon.. ;-)

Ps. Om du gillar lite spacig design så kanske du ska ta dig en titt på den helt ny Canon EOS 300v (har inte kommit till sverige än)

http://www.canoneos.com/rebelti/flash/rebelti_f.html
 
Canon 300 har utsnittsmätning med ett ca dubbelt (linjärt) så stort mätområde jämfört med spotmätningen på Dynax 5. I praktiken kan du mäta med en längre brännvidd eller gå närmare och uppnå samma resultat.

Några (enligt mig) för- och nackdelar med de olika systemen:

Canon
Störst. Flest kameramodeller. Flest objektiv, många med USM och många med IS (bildstabilisering). Stort begagnatutbud. Ingen kompabilitet med manuella objektiv eller mekaniska hus. Kompatibelt med digitala hus.

Nikon
Hyfsad utbud begagnat. Viss kompabilitet med manuella objektiv och mekaniska kamerahus. Kompatibelt med digitala hus.

Minolta
Många finesser. Inga USM eller IS-objektiv idag. Inget digitalt hus idag. Ingen kompabilitet med manuella objektiv eller mekaniska hus. Dåligt utbud begagnat.

Pentax
Små kameror, enkla att använda. Full kompabilitet med manuella objektiv eller mekaniska hus. Begränsat utbud av AF-objektiv. Inga USM eller IS-objektiv idag. Inget digitalt hus idag. Obefintligt utbud begagnat.
 
Minolta vs. Canon

Jag är definitivt ingen expert på kamera modeller men jag har länge använt Minolta och är nöjd med den kamera jag har idag. Men jag skulle nog köpa en Canon om jag köpte en kamera idag helt enkelt därför att det är så mycket lättare att få tag i grejor till Canon än Minolta, tråkigt men sant. Begagnat utbudet till Minolta är som tidigare sagt ganska begränsat!
 
Vad som menas med begränsat är nog ganska luddigt när det gäller utbudet på begagnad Minolta optik m.m
Med några musklick kan en lista på över hundra begagnade linser upprättas tämligen enkelt..krävs en ganska stor fotobag till detta.

Du ska välja den kamera som fyller dina behov,känns bra i handen och passar din börs.

Bra funktioner som är trevliga att ha är dubbelexponeringsmöjlighet,spotmätning,uttag för trådutlösare och skärpedjupskontroll.
mvh/gunte
 
första kameran

hej!

I senaste utskicket från scandinavian photo finns en kampanj med Minolta dynax 5 och orginal 28-105 zoom. pris 4495:-
En bra kombination...,tycker jag.
Nackdelen med minolta är dock att det finns färre begagnade tillbehör att köpa än för märkena Nikon och Canon...
 
Jeppe skrev:
Färre ja, men precis som Gunte sa...fullt tillräckligt.
Nja, inte riktigt. Visst finns det massor med begagnade zoomar till Minolta. Det är däremot svårt att hitta riktiga vidvinklar, ljusstarka objektiv, långa telen etc till bra priser.
 
Senast ändrad:
Underbart att se så många bra förslag. Kommer att ha stor nytta av det när jag väljer kamera.

Men det är bara skriva på. Alla råd är bra.

Vill bara lägga in ett citat från vad Jesper Ekvall skrev.

” Jaja..hursomhelst. Kamerorna är ganska jämnbördiga så det är du[/] som väljer, men välj Canon.. ;-)”

Skönt sagt.
 
Bebe skrev:

Vill bara lägga in ett citat från vad Jesper Ekvall skrev.

” Jaja..hursomhelst. Kamerorna är ganska jämnbördiga så det är du[/] som väljer, men välj Canon.. ;-)”

Skönt sagt.


Hehehehe, kan bara hålla med :)

Vad jag gillar med Canon förutom dom sköna kamerorna är alla objektiv som finns, för alla smaker och plånböcker. Det som är lite surt är att t ex EOS 30 som är en bra och välbyggd kamera kan kännas lite plastig, fast den har metalkåpor under.

/Patrik "Som drömmer och sparar till en EOS1V HS"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.