Annons

hjälp angående objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

1ma-1

Ny medlem
Hejsan. Jag har nu köpt en Sony nex-5n kamera och har läst att man kan använda även Canon objektiv på den om man har en adapter till. Jag funderar på att köpa ett Canon ef 50mm 1:8 till men vet inte riktigt vilken adapter som behövs , hittade denna adaptern http://cms.kreativfotografi.se/inde...=123&option=com_virtuemart&Itemid=229&lang=se

står att den passar till eos objektiv , kommer den att funka till objektivet jag tänkt köpa?
är jätte tacksam för svar.
 
"Funka" är ju ett relativt begrepp, vad jag förstår måste du ställa in både bländare och fokus manuellt. Kanske bättre att lägga till nån tusenlapp och köpa ett Sony 50/1,8 istället?
 
jaha okej, men känner att jag inte riktigt vill lägga ut nästan 3000kr på det då jag inte har det jätte intresset för kameror, och Canon objektivet finns för cirka 600kr. Blir det jättekrångligt att ställa in det manuellt?
 
Eftersom EF 50/1,8 saknar bländarring blir det inte så enkelt att ställa in.

Ett Sony 50/1,8 kostar inte många kronor mer än Canons heller.
 
Annars så köper du en adapter och kör ett gammalt manuellt objektiv som är lika skarpt men kan få för ett par hundralappar.
 
Några som finns att hitta till lägre priser på Ebay: Yashica 50/1.4 ml, SMC Takumar 50/1.4, Olympus Zuiko 50/1.4.
 
Läste nyss att kvaliten blir sämre när man använder adapter, Vet någon vilka objektiv som ska funka direkt på kameran ? funkar alla sony objektiv till nex-5n ?`och hur är det med ex. sigma och tamron?
 
Om adaptern saknar korrigeringslins blir kvalitets förlusten förmodligen inte märkbar. Men med Nikonhus måste man oftast använda sådan adapter eftersom korrigeringsglaset gör fokus mot oändligheten möjlig.
 
Är man villig att fokusera manuellt så finns många gamla fina objektiv att använda till NEX. Eftersom registeravståndet på NEX bara är ca 18mm (kortare än alla spegelreflexkameror och även kortare än Leica M) kan i stort sett alla gamla (och även nya) objektiv monteras. Undantagen är 4/3 och m43 som, även där NEX har kortare registeravstånd, så lyser inte dessa ut hela sensorn på NEX varför det även saknas adapter just till NEX från dessa. Fuji X-pro 1 objektiv kan heller inte användas då dennes registeravstånd är ännu kortare.

Det går alltså med rätt adapter att montera Nikon F, Canon FD (och FL), Leica R och M, Pentax K, M42, M39, Sony A, Minolta A och MD och MC och Rokkor, Contax och Contax G samt Olympus OM. Det blir ingen kvalitetsförlust (undantag - vissa symmetriska vidvinklar i M39 och Leica M fattning som ger dålig kantskärpa och kraftig vinjettering). Däremot, om man inte redan investerat tungt i Canon EF (EOS) eller har en hel del bländarringslösa Nikon G objektiv, är det inte mycket mening att skaffa just dessa då man behöver en dyr adapter för att kunna styra dessa objektivs elektroniska bländare (saknar bländarring).

Man bör undvika äldre zoomar då störst framsteg i optiken har skett med dessa. Äldre fasta brännvidder kan vara i stort lika skarpa som nya men tenderar att ge mer ströljus i motljus p g a sämre ytbehandling av linselementen i objektivet. "Döda" system som t ex FD,FL, OM, MD, MC, M39, M42, Leica R och Contax tenderar att vara billigast.

Skall man absolut ha en Canon 50mm är det både billigare och ger bättre funktion att skaffa en äldre Canon FD eller FL 50mm och INTE en EF50mm. Dessa finns som 50/0,95 (extremt ovanlig dyr samlarpryl), 50/1,2, 50/1,4 och 50/1,8.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.